Na 6 tot 7 jaar te werken als startup ging Hubspot over in scale-upmode. Het Amerikaansebedrijf levert marketing software. In 2014 leverde dat een omzet op van 115,9 miljoen dollar met de hulp van bijna 800 medewerkers. In die jaren van groei leerde co-founder Halligan vier belangrijke lessen. Vorige week publiceerden we de eerste twee lessen die Halligan leerde in de overgang van startup naar scale-up. Vandaag de volgende lessen zoals de CEO die opschreef voor Readthink.
Maak besluiten en blijf erbij
In de beginjaren van Hubspot omschrijft Halligan zijn eigen leiderschapsstijl als de koning van de opties. “Ik wilde heel veel uitproberen en onze opties openhouden voor veranderingen.” Of dat in eerste instantie een goede optie is; hij denkt zelf van wel. Maar als scale-up CEO werkt die tactiek averechts.
Toen Halligans bedrijf groeide en een grote groep medewerkers kreeg, werd het maken van beslissingen belangrijker. Als startup maakte de CEO nog geen keuze over wat nu eigenlijk hun potentiële gebruiker was. De discussie over wie nu eigenlijk de uiteindelijke producten ging gebruiken duurde jaren en in de tussentijd werd niets besloten.
Door de afwezigheid van een keuze werd het marketing team voor een probleem gezet. Het product moest namelijk zó in de markt worden gezet dat het voor alle mogelijke type personen aantrekkelijk was. Ondertussen moesten er ook verschillende soorten proposities worden gemaakt voor de verschillende potentiële afnemers. Die extra taken voor de verschillende teams zorgde voor een bedrijf dat niet duidelijk naar buiten is en intern bakken geld weggooid.
Geen compromissen
Volgens de Hubspot oprichter is hét teken van een goed team dat er een stevige discussie gevoerd kan worden over een bepaalde beslissing, maar dat als deze genomen is iedereen erachter staat. Als de discussie door blijft sudderen dan krijg je problemen met het opschalen van de onderneming.
Bij het maken van beslissingen is de discussie belangrijk. Maar je taak als CEO is het maken van de juiste beslissing, niet om iedereen gelukkig te houden.
Verleg je horizon
Toen Halligan nog een kleine groep mensen onder zich had wisselde hij vaak van gedachte. De wijziging was niet heel duur om door te voeren en had ook niet op heel veel mensen impact, dus het kon wel was de gedachte. Op het moment dat het aantal medewerkers toenam, nam ook de complexiteit van wijzigingen toe. Die complexiteit leidde ertoe dat Halligan anders besluiten moest nemen: eerst onderzoek doen, dan een knoop door hakken en er vervolgens achter blijven staan.
Korte termijn vs. lange termijn
In je startuptijd lag de focus op het werkend krijgen van het product. Gevolg daarvan is dat je focus op de korte termijn ligt. Wanneer je naar de volgende fase gaat moet je op zoek gaan naar de goede balans in je visie.
Voor investeerders is het van belang dat je snel winst gaat maken en je aandeelwaarde omhoog gaat. Ondertussen wil je zelf dat je bedrijf ook over tien jaar nog bestaat en verder groeit. In de scale-up fase moet de balans worden opgemaakt: wat is voor de korte termijn van belang en wat voor de focus verder van nu.
Hubspot had al in de startupfase een focus op de lange termijn. Doordat de oprichters vertelden dat ze een bedrijf wilde oprichten waar hun kleinkinderen trots op waren. Dit vertelden de ondernemers tegen zowel medewerkers als investeerders.