Een opvallend statement maandag van Bol.com-topman Daniel Ropers. Hij is blij dat hij straks, na de verkoop aan Ahold, geen aandelen meer heeft in het bedrijf dat onder zijn leiding tot bloei is gekomen.
Bol.com kwam in 2009 in handen van de Nederlandse investeringsfondsen Cyrte en NPM Capital. Daarbij kregen de toenmalige bestuurders ‘een plukje’ van de aandelen in handen. Ropers wekt maandag de indruk dat investeringsfondsen hem en zijn medebestuurders deze investering tegen wil en dank door de strot hebben geduwd. “Het is nou eenmaal de modus operandi van private equity partijen. Hadden we nee gezegd, dan denk ik niet dat private equity partijen zich comfortabel hadden gevoeld om aandeelhouder van Bol.com te worden.”
De topman steekt niet onder stoelen of banken dat hij tevreden is zijn belang over te kunnen doen aan Ahold, hoewel hij niet tot doel had om te cashen bij een verkoop. “Dat is voor mij en mijn collega's nooit een reden geweest om te doen wat we doen en dat zal zo blijven. Ik ben wel blij dat de vermeende alignment tot een eind komt en we ons weer volledig kunnen richten op het ontwikkelen van het bedrijf.”
Ahold maakte maandag duidelijk dat de overname niet zal leiden tot personele veranderingen bij Bol.
Klein plukje voor Ropers en co
Hoe groot het ‘plukje’ aandelen van Ropers en de zijnen precies is, is overigens niet duidelijk. Uit het jaarverslag blijkt dat de bestuurders 10 procent van de gewone aandelen hebben. Naast de gewone aandelen hebben de investeringsfondsen echter ook preferente aandelen in het bedrijf. Hierdoor is het lastig om uit te rekenen hoeveel van de 350 miljoen euro die Ahold betaalt voor Bol naar de bestuurders gaat en hoeveel zij dus op de transactie verdienen.
Ahold, Bol en de investeringsfondsen laten sowieso weinig los over de financiele details van de deal. Evenmin is bekend hoeveel Cyrte en NPM in 2009 hebben betaald voor Bol.com. Hoeveel zij er nu aan overhouden is dus ook niet duidelijk.
Waarom ‘bleisure’ de nieuwe norm is voor zakenreizigers
In samenwerking met Pillows Hotels - Wie op zakenreis gaat, combineert steeds vaker business met leisure. Die combinatie, door de toeristenindustrie wat onhandig 'bleisure' gedoopt, biedt kansen voor de aanbieders in die sector.
Bleisure, waarbij zakenreizigers werk en plezier combineren, mag een opvallende trend genoemd worden en belooft een belangrijke rol te gaan spelen in het zakenreissegment. Meer dan tachtig procent van de zakenreizigers maakte het afgelopen jaar een bleisure-reis, wijst onderzoek uit.
Volgens dataplatform Statista wordt de waarde van de wereldwijde bleisure-toerismemarkt geschat op 594 miljard dollar (cijfers 2023). Met een geprognosticeerde groei tot 3,5 biljoen dollar in 2033.
Alles in huis
Pillows Hotels – bekend om haar elegante design, oog voor detail en hooggewaardeerde restaurants – is al jaren bekend met de trend. De hotelcollectie met zes hotels in Nederland en België in de vier- en vijfsterrencategorie, waaronder Amsterdam, Brussel en Gent, ziet de afgelopen jaren een groeiend aantal bleisure-reizigers.
Marcel Reijnen, general manager van Pillows Hotels in Gent in België ziet steeds meer zakenreizigers die hun verblijf verlengen met gezin of partner. ‘Daarom verzorgen we vaker activiteiten, workshops en ervaringen, tijdens of na de zakelijke reis. Want naast gratis wifi – nog altijd de belangrijkste voorziening – wil je je gasten in de watten leggen.’
Culturele ervaringen
Voorbeelden daarvan zijn de meetingsalons en de wellnessfaciliteiten in de verschillende Pillows-vestigingen. De gunstige ligging brengt zowel zakelijke verplichtingen als culturele ervaringen binnen handbereik.
‘Werk en ontspanning gaan bij ons perfect samen’, zegt Reijnen. ‘Daarom zorgen we voor mooi vormgegeven salons, moderne technologie, comfortabele stoelen en lunches, borrels en diners van hoog niveau. Ook verzorgen we verschillende activiteiten, zoals wijnproeverijen, private dining en stadstours.’
Over Pillows Hotels
Pillows Hotels heeft vestigingen in Amsterdam, Zwolle, Deventer, Kruiningen, Brussel en Gent. Het Pillows-concept, waar alles draait om de gast én om genieten, werd binnen zes jaar erg populair. Het Pillows-hotel in Amsterdam was dit jaar nummer één van alle hotels in Nederland op Tripadvisor. De restaurants hebben vermeldingen in de gidsen van Michelin en Gault&Millau, en de hotels ontvingen meerdere nominaties en prijzen voor het design. Pillows krijgt wekelijks aanvragen van partijen om onder de Pillows-vleugels te mogen vallen. De ambitie om te groeien is er, met focus op kwaliteit. De hotelcollectie wil de beste zijn, niet de grootste.
Loes Dingemans, ceo van Pillows Hotels, focust zich al op bleisure voordat de term überhaupt bestond. ‘Pillows Hotels is ontstaan vanuit de filosofie dat alles draait om genieten en kwaliteit, ongeacht het type gast’ , stelt Dingemans. ‘Een zakelijke gast mag ook genieten tijdens een zakelijke trip. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor het resultaat.’
Dingemans is dan ook blij met de groeiende trend. ‘Ik zie regelmatig gasten vol inspiratie hun dag afsluiten met collega’s, om ze vervolgens te zien genieten in onze restaurants met hun partner. Ik vind het fantastisch dat we zoiets mogen betekenen voor iemand.’
Betere werk-privébalans
Onderzoek onderbouwt de zienswijze van Dingemans. Volgens National Car Rental ervaren werknemers die een zakelijke reis combineren met leisure een betere werk-privébalans dan werknemers die dat niet doen. Uit onderzoek van travelplatform TravelPerk blijkt dat bij 34 procent van de ondervraagde zakenreizigers hun meest innovatieve ideeën tijdens een zakenreis zijn ontstaan.
Dingemans: ‘Een bleisure-reis betekent dus niet alleen tevreden medewerkers, maar ook direct voordeel in termen van productiviteit, innovatie en creativiteit, wat weer bijdraagt aan betere werkprestaties.’
Continu aanpassen
De mix van business en leisure vraagt om een andere gastbenadering in hotels. ‘Het Pillows-team is erop getraind continu te anticiperen op de veranderende behoefte van de gast’, vertelt Dingemans. ‘Wil je een snelle sandwichlunch en weer door, of juist groots uitpakken met fine dining? Wil je na een lange dag direct inchecken of heb je tijd om met je partner te genieten van een glas bubbels? We zijn continu bezig met wat de gast nu en later nodig heeft.’
Dus, reis jij voor business of leisure? Voor je eigen carrière en bedrijf doe je er goed aan jezelf ontspanning te gunnen tijdens een zakelijke reis. Ook Reijnen en Dingemans zien bleisure-reizen als een must.
Dingemans: ‘Het komt regelmatig voor dat een gast bij ons eindelijk goed geslapen heeft en onze kussens of zelfs het bed bestelt voor thuis. Waardevoller dan dat kan een bleisure-reis toch niet worden?’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.