Volvo heeft drie auto's tweehonderd kilometer achter een vrachtwagen laten rijden op de openbare weg in Spanje. Het doel van het Europese robotauto project: brandstof besparen.
De drie voertuigen – een Volvo XC60, een V60 en een S60 – tuften geheel zelfstandig achter de truck aan met een snelheid van 85 kilometer per uur ergens in de buurt van Barcelona. Camera's, radar en lasersensoren hielpen de chauffeurloze wagens op het juiste pad, via draadloze communicatie kopieerden ze exact de route die de vrachtwagen nam, met een tussenruimte van telkens 6 meter. Heuvels, wind en overig verkeer: de Zweedse robotauto's legden onverstoorbaar de kilometers af.
SARTRE
Google trekt altijd veel aandacht met zijn Robo-priussen, maar Europa heeft ze nu ook, dankzij het project SARTRE (Safe Road Trains for the Environment). Het doel van de Europese zelfsturende auto is tweeledig: een menselijke chauffeur die zijn auto laat treintje rijden zoals de Volvo's, hoeft zijn aandacht niet volledig bij de weg te houden. Dat is lekker makkelijk, en komt de veiligheid ten goede. Maar het geautomatiseerd kleven kan, mits goed toegepast, ook brandstof besparen doordat de voorligger de wind vangt.
Brandstofbesparing
En daarop richt SARTRE, een samenwerking tussen Volvo, onderzoeksinstituten en een handvol techbedrijven, zich in de volgende fase van het onderzoek, dat sinds 2009 loopt. Een besparing van 20 procent zou haalbaar zijn. Het zal nog wel jaren duren voordat het robotsysteem opduikt in productieauto's, maar science fiction is het zeker niet. "De techniek is er klaar voor en als concept werkt het prima," zegt projectleider Linda WahlStröm. "We doen erg ons best om het zo toe te passen dat er geen aanpassingen aan de wegen nodig zijn of de auto dure extra componenten nodig heeft. Eigenlijk onderscheiden de auto's zich alleen door het draadloze netwerk van de modellen die nu in de showroom staan."
Hieronder bestuurt Linda Wahlström haar iPad terwijl de Robo-Volvo rijdt: