Tweeënhalf jaar werkte ze bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), vanaf begin december is ze aangetreden als commercieel directeur bij Accor Hotels Nederland. De komende tijd hoeft Renée Cohen (44) dus geen overnachting meer te regelen als ze op reis is.
U heeft nu altijd en overal een slaapplek?
"Zeker weten, maar slapen doe ik lekker thuis in mijn eigen bed hoor."
Hoe heeft u de baan gekregen?
"Ik ben via een gemeenschappelijke zakenrelatie benaderd. Accor was op zoek en ik had me al voorgenomen iets anders te zoeken, dus wilde ik best komen praten."
Waarom bent u geschikt?
"Ik heb jarenlange ervaring in marketing, de hotellerie en toerisme en heb een groot netwerk opgebouwd. Daarnaast heb ik in de afgelopen jaren mijn leiderschapskwaliteiten ontwikkeld."
Hoe was de eerste dag?
"Vermoeiend. Je krijgt veel indrukken, ik voelde me als een kleuter die na de vakantie voor het eerst naar school gaat. Maar achteraf voelde het goed."
De liefde voor de hotellerie was groter dan u dacht, aldus het persbericht. Wat miste u bij het NBTC?
"Na zeventien jaar had ik bewust voor iets anders gekozen, maar de dynamiek van de hotellerie ontbrak. Wat er zo mooi is aan de hotellerie? De mensen staan met twee benen op de grond. Ze willen hard werken voor de gasten, het is een mensgeoriënteerde business."
Zijn er toch dingen die u van uw vorige functie gaat missen?
"De verantwoordelijkheid voor de marketing van Nederland als congres- en vergaderland. Het is leuk om bezig te zijn met de marketing van je eigen land, ik heb een Oranje waas voor mijn ogen. Maar in mijn huidige functie komt dat ook terug. Mensen komen in eerste instantie voor Holland, niet voor de hotels."
Wanneer is uw werk geslaagd?
"Als de mensen graag komen, zowel om te overnachten als om te werken."
Mijn collega Rogier van 't Hek heeft eens een gele kaart van u gekregen tijdens een hockeywedstrijd. Krijgt hij als goedmaker een gratis overnachting?
"Haha, ja hoor, als hij wil dan moet hij me maar even bellen. Inmiddels ben ik trouwens gestopt met actief fluiten."
Komen de ervaringen als hockeyscheidsrechter van pas in uw werk?
"Jazeker, allebei heeft het te maken met communicatie binnen bepaalde kaders. Er is echter één verschil tussen managen en scheidsrechter zijn. Het helpt op de werkvloer niet als ik op een fluitje blaas, zeg dat iedereen aan het werk moet en dreig met het geven van een gele kaart."