Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Recessie wordt verkeerd ingezet

Bedrijven gaan voorbij aan de kansen die de kredietcrisis biedt. Ze nemen maatregelen gericht op de korte termijn. Ondanks dat ze op langere termijn wél zwaar weer verwachten.

Ruim een derde van de bedrijven merkt nu al de gevolgen van de kredietcrisis. En hoewel de meerderheid nog nauwelijks iets merkt, heeft ruim tachtig procent van de bedrijven al wel maatregelen getroffen. Maar die zijn vooral gericht op de korte termijn, blijkt uit onderzoek van managementadviesbureau Berenschot.

Marginaal effect
Maatregelen gericht op de korte termijn hebben volgens consultant Luuk Verburgh vaak een marginaal effect. "Te denken valt aan het besparen op tijdelijke krachten, het niet invullen van vacatures en het vieren van het sinterklaasfeest in de bedrijfskantine in plaats van op een externe locatie." Om goed uit de crisis te komen is het in de optiek van Berenschot beter om te werken aan een flexibel concept, lage vaste kosten, een lage overhead, een goed gespreid productenportfolio, een heldere strategie en een gezonde financiering.

Zwaar geraakt
De gevolgen van de crisis verschillen enorm per sector. Cyclische sectoren worden zwaar geraakt. Daarnaast verlopen de veranderingen veel sneller dan bij vorige recessies. Vooral bedrijven in de automotive sector, uitzendbureaus en detacheerders merken de gevolgen direct. Ook bedrijven die veel exporteren, activiteiten in de VS hebben of zwaar gefinancierd zijn met vreemd vermogen, hebben inmiddels saneringen aangekondigd.

Lange termijn
Ondanks dat enkele Nederlandse bedrijven al in de problemen zijn gekomen door de crisis, denkt de meerderheid dat effecten van de crisis pas op langere termijn zichtbaar zullen worden. Bijvoorbeeld de rem op de export naar verre landen als gevolg van problemen met de financiering en uitgestelde projecten. In sommige branches zoals de industrie lijkt er nog weinig aan de hand vanwege langlopende projecten en goed gevulde orderportefeuilles, maar ook daar verwacht men uiteindelijk zwaar weer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voordeel
Ook in de sectoren waar nu nog weinig aan de hand lijkt te zijn, geldt volgens Berenschot dat de aanval de beste verdediging is. Consultant Luddo Oh: "Juist tijdens een recessie kunnen bedrijven marktaandeel winnen door na te denken over toegevoegde waarde op de lange termijn en niet te werken met de kaasschaaf of een investeringsstop. Dat biedt een voorsprong op de concurrentie, waardoor ze marktaandeel kunnen veroveren en na de recessie weer stevig kunnen doorgroeien."