Het ING Economisch Bureau verwacht dat de economie door dalende investeringen en consumptie dit jaar zal krimpen met 0,6 procent. De meeste sectoren zullen krimp vertonen. Ook de zakelijke dienstverlening begint dit te merken.
Het ING Economisch Bureau heeft geen grote economische verwachtingen van 2012. Alle sectoren worden door de vertraagde groei geraakt. De export zal door de eurocrisis en de zwakke wereldeconomie stagneren, terwijl de bedrijfsinvesteringen en consumentenuitgaven dalen. De recessie zal dan ook tot zeker tot halverwege het jaar duren, aldus het kwartaalbericht. De groothandel, agrarische- en transportsector lijden ook onder de afnemende groei van de wereldhandel. Met name het transport door de lucht en over water merkt de terugslag.
De zakelijke dienstverlening kon de (nog niet officiële) recessie tot nu toe nog aardig buiten de deur houden, maar ook deze branche moet er volgens de economen van ING nu aan geloven. Vorig jaar liet deze sector als een van de weinige tegen de conjunctuur in nog een beetje groei zien, maar de verwachting is nu dat daar een eind aan komt. De bezuinigingen bij de overheid, teruglopende tarieven, minder opdrachten en bedrijfsinvesteringen zijn ook hier niet zonder.
Industrie, bouw
Niettemin wordt met name de bouw getroffen door de verslechterde economie. Liet de sector vorig jaar tegen de klippen op nog groei zien, de verwachting is dat de bouwproductie dit jaar met 2 procent krimpt. Door de vastgelopen woningmarkt worden er stukken minder nieuwbouwwoningen verkocht en/of gebouwd. Alleen woningrenovatie is een tak van sport die nog enigszins blijft lopen. De huizenprijzen dalen nog eens met 5 procent.
In de industrie zijn het vooral de chemie, de machinebouw en de metaalsector die de groeivertraging bemerken. Doordat de Duitse economie het nog relatief goed doet, blijft de terugval van de industriele productie voor Nederlandse toeleveranciers verder beperkt. Alleen de voedingsindustrie realiseert nog een lichte groei.
Unilever
Toch kampt een bedrijf als Unilever ook met de gevolgen van de slechte tijden. De levensmiddelentak zag een volumedaling van 3,9 procent (2,5 procent totaal) in vierde kwartaal van 2011, zo maakte het concern vandaag bekend. maar door prijsstijgingen wist het bedrijf toch nog een omzetgroei te halen van 3,6 procent. De verzorgingsmiddelen deden het wel goed met een volumegroei van 5,2 procent en een omzetgroei van 10 procent. Volgens de multinational weet Unilever tot nu toe goed het hoofd boven water te houden dankzij opkomende markten in Rusland, China, Brazilië en India.
Detailhandel, horeca
Ook de detailhandel en de horeca hebben last van de afgenomen consumptie. Vorige week meldde het CBS al dat het aantal faillissementen in 2011 toenam met 28 procent. Restaurants hebben al tijden te kampen met teruglopend restaurantbezoek en dalende omzetten. Cafetaria's doen het relatief gezien nog iets beter dan andere horecagelegenheden. Ook supermarkten weten nog enige omzetgroei te halen, vooral dankzij prijsverhogingen. ABN Amro voorspelde in de laatste sectormonitor begin dit jaar al een lichte groei van 1 procent.
De stijging van het aantal werkenden met 65.000 sinds augustus zal niet doorzetten. Sinds de zomer zijn veel jongeren, die tijdens de vorige recessie besloten door te studeren, de arbeidsmarkt op gekomen. Maar met de slechte economische vooruitzichten zullen er weinig nieuwe banen bijkomen. De werkloosheid zal dan ook toenemen.
Afbeelding: Ambrozjo
Lees ook:
-
De gekste indicatoren voor een crisis
-
Laagste aantal online vacatures in 2011
- Nederland in recessie. Decemberraming