Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Profs als ondernemer

Technische universiteiten zijn broedkamers van technologie, maar ook van ondernemerschap. TU Delft looft zelfs prijzen uit voor de wetenschapper die het beste business weet te maken van technologie.

 

TU Delft reikt elke twee jaar de Entrepreneurial Scientist Award uit, een prijs voor de wetenschapper die zich onderscheidt als ondernemer of met de begeleiding van studenten die een bedrijf bouwen rond hun kennis. Van de vier genomineerden viel de keuze van de jury op professor Freek Beekman, die de leerstoel Radiation detection and medical imaging bekleedt.

MILabs

Beekman lijkt een prima keuze, want hij timmert behoorlijk aan de weg met MILabs. MILabs levert de U-SPECT, een scanner voor medisch onderzoek naar onder meer kankerbestrijding op kleine proefdieren. Beekmans machine maakt niet alleen scherpere plaatjes maakt dan wat er in de markt verkrijgbaar was, maar doet dat ook met minder straling. Bovendien zijn voor labonderzoeken voortaan veel minder proefdieren – muizen – nodig.

Wereldwijd

MILabs, gestart in 2003 en gevestigd in Utrecht verkoopt inmiddels zijn producten wereldwijd. In Europa, de VS, Japan en China heeft Beekman al deals gesloten voor de U-SPECT, die gemiddeld rond een half miljoen euro kost.

Beekman over zijn ondernemerschap:

Kennis naar de markt

"Hij laat zien hoe je wetenschappelijke kennis naar de markt kunt brengen, met producten die bovendien een maatschappelijk doel dienen," aldus de jury tijdens de Award-uitreiking. "Het sterkste van Beekman is nog wel, dat hij als leider zijn zwakten kent en bepaalde zaken binnen zijn bedrijf aan anderen overlaat. Dat maakt hem tot een goede ondernemer." Beekman werkt part-time als hoogleraar, en is ceo bij MILabs, dat met 14 man personeel overzichtelijk is gebleven.

Technologie push

Beekman en collega's geven mooi handen en voeten aan het lelijke begrip 'kennis valorisatie': hoe zet je de kennis en kunde van universiteiten om in economische (en vooruit, maatschappelijke,) waarde? Het ligt voor de hand om dat over te laten aan bedrijven, maar instellingen als de TU Delft leunen niet bepaald achterover tot een ondernemer komt aankloppen. In plaats van zo'n technologische markt pull, reageren op vragen uit de markt, vindt vanuit  Delft nogal eens technologische push plaats.

Probleem zoeken

Bij de ideale pull schreeuwt de markt om de oplossing van een probleem. "Ik draai het om," zegt Dap Hartmann, die vakken als Turning Technology into Business doceert en een prijs ontving als Entrepreneurial Motivator: "Ik laat mijn studenten beginnen met de technologische oplossing die hier aanwezig is, om vervolgens op zoek gaan naar een bijbehorend probleem waar een markt voor is." Hartmann belegeidde startups als Actiflow en Icy Solutions en won al tweemaal de New Ventureprijs voor het meest productieve ondernemerschapsonderwijs in Nederland.

Hartmann over het belang van ondernemerschap:

Yes!Delft

Behalve via de ondernemende profs en docenten slaat de universiteit nog een brug naar het ondernemerschap, met Yes!Delft. Die incubator draait sinds 2005, met best indrukwekkend resultaat: 72 startups heeft hij voortgebracht, met daaronder hoogvliegers als vezelvlechter Taniq, bagageafhandelaar Quintech en natuurlijk Epyon, de specialist in acculaden die onlangs 7 miljoen euro ophaalde voor zijn veelbelovende technologie.

Interactie

Het mooiste van een universiteit die via ondernemende profs en studenten dichter bij de markt staat, is de continue interactie die dat oplevert. Dat zegt Just Herder, uit wiens afdeling Biomechanical Engineering bedrijven als Intespring, Holland Container Innovations en Xpozer voortkwamen. "Dat ontwikkelt onze vindingen verder, maar door de toepassing van technologie komen telkens nieuwe onderzoeksvragen naar voren, waar we op de universiteit mee aan de slag kunnen."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.