Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Proactief gedrag belangrijker dan tevredenheid

Wilt u werkelijk het beste bedrijfsresultaat boeken? Zet dan in op proactieve werknemers en vergeet het verhogen van tevredenheid onder werknemers.

De aanname dat tevreden medewerkers automatisch leiden tot goede bedrijfsprestaties, kan de prullenbak in. Het gaat veel meer om proactief gedrag van de medewerkers, zo blijkt uit het promotieonderzoek dat Luc Dorenbosch aan de Universiteit van Tilburg verrichtte.

Stapje extra
Voor zijn onderzoek ondervroeg hij medewerkers van 53 afdelingen van verschillende organisaties over hun werk. Vervolgens interviewde Dorenbosch afdelingsmanagers en personeelsfunctionarissen over de wijze waarop de werknemers werden aangestuurd en de effectiviteit van de afdelingen. Dorenbosch: "Een medewerker kan heel tevreden zijn, maar waar het op aankomt is wat hij zelf doet. Proactief gedrag vertonen en daar energie in steken, dát blijkt het verschil te maken tussen gewoon je werk doen en een stapje extra zetten."

Oud vs. jong
Een opvallende bevinding uit de studie is dat oudere werknemers meer energie en meer initiatief vertonen dan hun jongere collega's. Dat terwijl actief leergedrag vanaf vijftig jaar scherp afneemt. Dorenbosch: "Je ziet dat actief leergedrag van werknemers kenmerkend is voor beter functioneren van een afdeling. In een vergrijzende economie vormt het afnemen van actief leergedrag met de leeftijd een extra prestatierisico."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wilt u meer lezen over proactieve werknemers? Lees dan hier wat u als manager kunt doen in het artikel ‘Proactieve medewerkers krijgt u niet cadeau'.