De Nederlandse consument is erg trouw aan zijn favoriete merk. Hij rijdt het liefst in een Opel, boekt zijn vakantie via D-reizen en wast met Ariel. Prijsknallers van concurrenten veranderen daar niets aan.
Dat blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2010 van Reader’s Digest, dat voor de tiende maal werd gehouden onder ruim 32.000 consumenten in 16 Europese landen. "Voor marktleiders blijkt Nederland een ideaal land; wij zijn niet van die avontuurlijke consumenten", concludeert Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader’s Digest in de Benelux.
Meest betrouwbaar
Nivea mag worden gezien als het meest betrouwbare Europese merk dat nummer 1 werd in de productcategorie huidverzorging in alle deelnemende landen. In Nederland kon aan 38 merken het predikaat Meest Betrouwbare Merk worden uitgereikt. De Nederlandse merken Becel (63%), Alpro soya (51%), Rabobank (49%), Gazelle (43%), V&D (40%) en Ziggo (40%) kregen de meeste stemmen in hun productcategorie.
Prijsknallers
Nederlandse consumenten laten zich klaarblijkelijk bij hun merkbeleving minder beïnvloeden door prijsaanbiedingen dan gedacht op basis van de dagelijkse aanbiedingen en prijsknallers in de supermarkt en op de winkelvloer. Professor Peter Leeflang, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, verklaart in Reader’s Digest: "Consumenten bouwen tegenwoordig op het advies en de ervaringen van vrienden en familie en ze raadplegen massaal ervaringdeskundigen op internet."
Vertrouwen daalt
Het European Trusted Brands onderzoek laat haarfijn zien in welke productcategorieën marketingprikkels relatief meer effect sorteren, doorgaans als uitkomst van heftige concurrentie in de markt. Bij de mobiele telefoons is het vertrouwen in Nokia nog steeds hoog, maar constateert Reader’s Digest een daling in het aantal stemmen van 62% naar 50%. In de categorie Telecomaanbieders wint KPN wederom, maar ook hier met een reductie van 12% (van 50% naar 38%). Kellogg’s blijft de topper voor ieders ontbijt, maar het vertrouwen daalt van 39% naar 28%. De winnende merken boekten kleinere winstpercentages afgezet tegen de scores in 2009. Visa klimt bijvoorbeeld van 38% naar 42% en Ariel gaat van 27% naar 29%.