Drie op de tien personeel- en organisatieadviseurs vindt dat hij of zij onvoldoende betrokken wordt bij organisatiekundige vraagstukken. Dat terwijl ze vinden dat ze daar wél de kennis voor in huis hebben.
Dat blijkt uit onderzoek van organisatieadviesbureau Berenschot. In de huidige turbulente tijden zijn veel ondernemingen bezig met de (her)inrichting en besturing van de organisatie. Denk aan het afstoten van bedrijfsonderdelen, het uitbesteden van projecten en het inrichten van shared services. "Naast strategische en operationele afwegingen spelen de financiën en het menselijk kapitaal een cruciale rol", aldus Berenschot. Het is daarom niet meer dan logisch dat ook P&O bij de besluitvorming betrokken wordt.
Verklaringen
De verklaring? P&O-adviseurs profileren zich te weinig als organisatiekundige experts. Drie op de tien ondervraagden voelt zich onvoldoende toegerust om daarover te adviseren. Een mogelijke oorzaak is volgens Berenschot dat in studies meer aandacht uitgaat naar de personeelskant dan naar de organisatiekant. Een andere oorzaak ligt bij het management, vinden de onderzoekers: "Het management is vaak onvoldoende bekend met de toegevoegde waarde van P&O als het gaat om organisatiekundige vragen."