Philips geeft het op: het laat zijn televisieactiviteiten over aan het Chinese TPV, dat tv's onder het Philips-merk blijft produceren. Philips houdt een minderheidsbelang in een joint venture die het opricht met TPV.
Met zijn eerste bestuursdaad maakt kersverse Philips-topman Frans van Houten een sterk begin: hij biedt een oplossing voor de bekendste en grootste bleeder van het concern: de televisieactiviteiten, goed voor 3 miljard aan omzet. Vooral sinds de opkomst van 'de Koreanen' (Samsung, LG) en de platte schermen had Philips steeds meer moeite geld te verdienen aan het product waarmee het toch – na de gloeilampen – wereldberoemd is geworden.
TPV bekende partner
Het trok zich enigszins terug op de hogere prijssegmenten, zonder veel resultaat voor de marges. Een drastischere stap kwam, toen het de productie, verkoop en marketing voor de Amerikaanse markt overliet aan het Japanse Funai. Funai kreeg een licentie op het merk, zodat Philips nog wel zichtbaar bleef op het continent. TPV had zich op zijn beurt al in 2005 ontfermd over de computermonitoren en deed vanaf vorig jaar ook de Chinese tv-markt voor de Nederlanders. In volume is het de derde lcd-tvmaker ter wereld, na Samsung en LG.
Europa
In Europa, het laatste bastion waar de tv's nog zelfstandig werden verkocht, had Philips wel nog een stevig marktaandeel, maar ook dat bleek onvoldoende om winst te maken op televisies. Ook WK's voetbal, historisch hoogtepunten voor tv-producenten vanwege de piekende vervangingsvraag, leiden vooral tot te hoge voorraden en versnelde prijsdaling. De afgelopen jaren werden de problemen voor beleggers inzichtelijker, doordat Philips de resultaten in zijn tv-divisie afzonderlijk ging presenteren. Een reeks reorganisatierondes heeft te weinig opgeleverd, bleek ook vorige maand weer uit een winstwaarschuwing die draaide rond de bleeder: het verlies bij de tv's zou in het eerste kwartaal bijna even hoog uitkomen als in heel 2010; 100 à 120 miljoen euro.
TPV shuffle
Vandaag maakt Philips dan eindelijk bekend dat het ook voor de resterende tv-business de TPV-shuffle inzet: een overeenkomst waarbij de productie, marketing en verkoop worden overgedragen aan de Taiwanezen. In eerste instantie wordt er een nieuw tv-bedrijf gesmeed, dat is opgezet als joint venture en voor 5 jaar het merk in licentie krijgt. Vanaf 2013 zal de joint venture jaarlijks minimaal 2.2 procent van zijn omzet als royalties afdragen aan Philips, met een minimum van 50 miljoen euro. De Chinezen betalen op dit moment nog niets voor de inbreng van Philips in de joint venture. Philips mag vanaf 2012 gedurende drie jaar betaling eisen, tegen een prijs gebaseerd op 4 maal het gemiddelde bedrijfsresultaat vanaf boekjaar 2012.
TV's exit
"Dit helpt ons aan de schaal en focus die onze tv-activiteiten nodig hebben om weer winstgevend te worden," aldus Van Houten in een toelichting. "We staan voor de continuïteit van Philips televisies via deze nieuwe onderneming. Het vormt een hefboom op de sterkte van het merk Philips, de innovatiekracht en handelsrelaties, aangevuld met de productieschaal van TPV." Philips houdt een minderheid van 30 procent aan in de joint venture. De resultaten van de tv-activiteiten worden echter geboekt als 'inkomsten uit gestaakte activiteiten'. Wie Philips heeft gevolgd, weet dat het met dit soort jiont ventures op termijn de rest van de aandelen ook zal (proberen te) verzilveren, zodat het vroeg of laat toch echt exit is voor de televisies. De deal maakt die verkoop na zes jaar mogelijk.
Tegenvallend kwartaal
De kwartaalcijfers die Philips ook bekendmaakte, vielen tegen. De winst kwam mede door de tv's uit op 138 miljoen euro, een stuk onder de analistenverwachting van 152 mijoen. Het EBITA-resultaat bedroeg, geschoond van de opzij gezette tv-activiteiten 437 miljoen euro, vergeleken met 495 miljoen vorig jaar. De omzet, weer exclusief tv, groeide met 6 procent tot 5,3 miljard, voor de helft was die groei te danken aan een positief valutaeffect. Voor 2011 verwacht Philips een negatief effect op de omzet en toeleveringsketen vanwege de natuurramp in Japan.
Vision 2015
Wat de doelstellingen uit het vijfjarenplan Vision 2015 betreft – een gemiddelde groei 2 procentpunt boven die van de wereldeconomie en een EBITA-marges van teleksn tussen de 10 en 13 procent – neem Philips een slag om de arm. Zonder investeringen zijn die niet haalbaar. Het concern belooft in de tweede helft van dit jaar meer informatie over de strategie.
Lees ook:
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.