Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Personal Finance – Internet populair, de fietsenmaker niet

Huisvesting, medische zorg, verzekeringen, telefoon, ho-tel- en cafébezoek. De Ne-derlandse huishoudens gaven er in 2005 volgens het CBS meer dan de helft van de binnenlandse bestedingen aan uit.

Daarmee groeiden de uitgaven aan diensten tussen 1995 en 2005 met ruim 80 procent tot bijna 133 miljard euro. Die relatief hoge stijging wordt deels veroorzaakt doordat de prijzen van diensten sterker zijn gestegen dan die van goederen. (34 procent tegen 20 procent).
Huisvesting vormt het grootste deel van de uitgaven aan diensten: van elke 1000 euro die de gemiddelde consument in 2005 besteedde, ging ruim 160 euro op aan wonen. Hardste stijger is het aandeel van de bestedingen aan communicatie (post, telefonie en internet). Gaf Nederland hier in 1995 nog gemiddeld 21 euro aan uit, in 2005 was dat bedrag verdubbeld tot ruim 40 euro. Verliezers in 2005 waren de horeca en diensten als de fietsenmaker en de kapper. Op 1000 euro gaf de consument gemiddeld 6 euro minder uit in de kroeg of het restaurant en 5 euro voor overige diensten. Ook duurzame goederen zijn minder populair: dit aandeel daalde van 212 euro (per duizend) naar 187 euro.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.