Degene die verantwoordelijk is voor de aanschaf van pennen, gummetjes en paperclips, is doorgaans niet de grootste carrièremaker binnen het bedrijf. Het heeft iets knulligs, inkoop, hoewel het natuurlijk om heel wat meer gaat dan pennen en gummetjes alleen. Als je het kantoormeubilair, de mobiele telefoons-van-de-zaak, de computerapparatuur en allerhande machinerie meeneemt, wordt het meteen wat spannender. Volgens het Chartered Institute of Purchasing and Supply (CIPS), dat wereldwijd meer dan 33.000 inkoop-professionals vertegenwoordigt, besteden organisaties gemiddeld 30 tot 80 procent van hun omzet aan inkoop. Reden genoeg voor veel bedrijven en organisaties om de afdeling inkoop maar eens kritisch tegen het licht te houden. De jaren tachtig en negentig zijn gebruikt om de supply chain – de lijn van grondstof naar eindproduct – strak te trekken, maar nu moet de hele afdeling inkoop eraan geloven. Want hoe gaat dat: eenmaal binnen het bedrijf aangeland, worden pennen, gummetjes, maar ook telefoons en laptops door de gemiddelde medewerker beschouwd als eigendom, maar ook weer niet. Wie van een eigen op een lease-auto is overgestapt, weet wat hiermee bedoeld wordt. Je wordt wat makkelijk. En zodoende loopt je auto ineens blikschade op, loopt de laptop vast en raken al die pennen, gummetjes en paperclips op onverklaarbare wijze zoek. Peanuts, zult u zeggen. Maar in een organisatie met enkele tienduizenden medewerkers hakt het er behoorlijk in. Ziedaar opkomst van de cpo: de chief purchasing manager. Volgens onderzoeksbureau Gartner is hij of zij de rising star in managementland. In 2008 – zegt Gartner – zal 50 procent van de 500 grootste bedrijven wereldwijd een cpo in of direct rapporterend aan de board (onze raad van bestuur) hebben, tegen 7 procent in 2002. Zo loopt bij British Airways een procurement (inkoop) director rond met de opdracht om per 2005 in totaal 10 procent van de totaalrekening afgeschaafd te hebben. Let wel, het gaat hier om een bedrag van 300 miljoen pond. Nick Scheele, president en coo bij Ford, zei onlangs dat inkoop de uiteindelijke winstgevendheid van het bedrijf bepaalt, en sommigen dichten de afdeling inkoop zelfs een strategische taak toe. Misschien een hoopvol teken voor Ahold, dat als geen ander zou moeten weten hoe dat moet: op de kleintjes letten.