Parijs is de grootste beursstad ter wereld, maar dit is in Nederland nog onvoldoende bekend. De doelstelling van verschillende Franse organisaties is om daar verandering in te brengen. Het codewoord ´accueil´ staat daarom hoog op de agenda van de Franse hoofdstad.
Jaarlijks bezoeken ongeveer 32.000 Nederlanders een van de ruim 120 internationale vakbeurzen die Parijs rijk is. Daarmee staat Nederland op de lijst van bezoekende landen op de zesde plaats. Zakendoen, netwerken en weten waar de concurrent mee bezig is zijn de meest essentiële redenen om een vakbeurs te bezoeken. Promosalons, de Nederlandse organisatie die Parijs als beursstad promoot, wil het Nederlandse bedrijfsleven meer bekend maken met de romantische stad waar u naartoe moet om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws van uw vakgebied.
Accueil
Toch weten beursorganisaties in Parijs dat ze net iets extra´s moeten bieden om het te winnen van concurrerende beurssteden in Europa. Dat beseft ook Isaac Behmaras, projectmanager bij the Economic Development Agency van de regio Parijs maar al te goed. "Daarom investeren wij op dit moment volop in ´accueil´", oftewel klantvriendelijkheid. Sinds kort worden vakbeursbezoekers warm onthaald op de treinstations en de luchthavens van Parijs. "Bezoekers kunnen zich voorregisteren en er staat een bus klaar om ze gratis naar het beurscomplex te vervoeren." Tevens is onlangs een project gestart om taxichauffeurs beter Engels te leren.
Betrouwbaar
Dat Parijs zich in Nederland meer als beursstad wil profileren, komt mede doordat Frankrijk ons land als kansrijk beschouwd. "Voor Nederlanders is Parijs dichtbij en goed bereikbaar. Daarnaast is er nog steeds sprake van een groeiende economie, waardoor het interessant wordt om ze op onze vakbeurzen te laten handelen", stelt David Brabis, communicatie- en pr-manager van Comexposium, de grootste beursorganisatie van Frankrijk. En hoewel Fransen het gevoel hebben dat Nederlanders soms als olifanten door een porseleinkast gaan, vinden ze ons wel heel betrouwbare zakenpartners en daardoor graag geziene gasten.
Mooie stad
Natuurlijk heeft de Franse hoofdstad veel meer te bieden dan enkel de vakbeurzen. Toch wordt dit niet duidelijk aan elkaar gekoppeld. "Daar zijn we te bescheiden voor", vertelt Brabis. "Mensen weten dat het de moeite waard is om, na het bezoeken van een beurs, de stad te bezichtigen." Toch probeert Promosalons daar meer nadruk op te leggen. Coen Rosdorff, directeur van Promosalons: "Wij raden Nederlandse standhouders aan om belangrijke klanten mee uit te nemen voor een lunch of diner."
Tip
Tot slot raadt Rosdorff aan om niet op het laatste moment te besluiten een vakbeurs in Parijs te bezoeken. "Neem de tijd om voor vertrek uit te zoeken welke stands u zeker wilt bezoeken. Zet vervolgens een parcours uit waar u deze allemaal kunt vinden. Vaak zijn de beurzen namelijk zo groot, dat u niet alles kunt bezoeken en dus keuzes moet maken."