Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘OR moet meebeslissen over topsalarissen’

De SP wil dat in de toekomst ondernemingsraden van bedrijven meebeslissen over de vaststelling van topsalarissen. Op die manier krijgen bestuurders geen beloningen meer, waarvoor geen draagvlak is.

Tweede Kamerlid Ewout Irrgang dient daartoe dinsdag een voorstel in. “In veel bedrijven wordt het lager personeel gevraagd hun looneisen te matigen door bestuurders die zelf hun beloning jaarlijks met 10 procent of veel meer zien stijgen.”

Irrgang vindt de code-Tabaksblat, die werd opgesteld om de ondernemingscultuur in Nederland te verbeteren, te zwak en te vrijblijvend. Via de OR kunnen de werknemers zelf ingrijpen als zij de beloning “te gortig” vinden.

Dit weekend bleek uit onderzoek van de Volkskrant dat bestuurders van beursgenoteerde ondernemingen in Nederland in het afgelopen jaar gemiddeld ruim 10 procent meer hebben verdiend. De salarissen van bestuursleden van grote, niet-beursgenoteerde ondernemingen stegen in 2005 gemiddeld met 3 procent.

Het dagblad maakte gebruik van de jaarverslagen van bijna tweehonderd grote bedrijven. De bestverdienende bestuursvoorzitter van 2005 is de vervroegd teruggetreden Heineken-topman Thony Ruys. Hij zag zijn jaarinkomen verdrievoudigen naar in totaal 6,4 miljoen euro.

Volgens de SP roept het onderzoek van de Volkskrant om nieuwe maatregelen. Tevens pleit de SP voor fiscale maatregelen door bedrijven met buitensporige beloningen meer winstbelasting te laten betalen.
(ANP)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.