Gaat u altijd met uw auto naar kantoor? Dan bent u vergeleken met treinreizigers goedkoper uit. De tarieven van het openbaar stijgen namelijk harder dan de kosten voor de auto.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In januari van dit jaar werd het openbaar vervoer 3,5 procent duurder. Dat is de grootste prijsstijging sinds januari 2004, meldt het CBS. Als we de prijzen afzetten tegen die van het jaar 2000 is het openbaar vervoer zelfs 37 procent duurder geworden.
Brandstof
De autokosten stegen daarentegen minder fors. Wel geven Nederlanders elf keer zoveel geld uit aan auto's. In januari waren autokosten achttien procent hoger dan in dezelfde maand in 2000. De kosten van autorijden fluctueren meer dan de openbaar vervoerkosten door de sterk bewegende brandstofprijzen. Die maken dertig procent van de totale autokosten uit.
Duur parkeren
Daarnaast bepalen aanschaf, onderhoud, verzekering, parkeergeld en motorrijtuigenbelasting de hoogte van de kosten. De parkeertarieven zijn het meest gestegen, aldus het CBS, met ruim zestig procent vergeleken met 2000. Gevolgd door de motorrijtuigenbelasting met een prijsstijging van zestien procent. Deze twee kostenposten zijn echter minder bepalend dan de aanschaf- en onderhoudkosten (veertig procent) en de brandstofkosten (dertig procent).
Bedrijfswagen
Verder bleek woensdag op autogebied dat het bedrijfswagenpark de economische tegenwind in het eerste kwartaal duidelijk voelt. Het aantal zware bedrijfswagens dat werd geregistreerd daalde met bijna dertig procent. In de maand maart halveerde het aantal registraties zelfs, zo blijkt uit gegevens van RAI Vereniging en BOVAG. De registraties van lichtere bedrijfswagens – oftewel bestelwagens – zijn in de eerste drie maanden van het jaar met ruim dertig procent teruggelopen vergeleken met 2008.