Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Op weg naar de Chinese Dream

Met China’s toegenomen economisch zelfvertrouwen komen tegelijk een ‘eigen’ managementstijl en zakenethiek op. Een Roland Berger-consultant geeft voorinzicht.

Het jaar 2008 was een keerpunt voor China, schrijft Charles-Edouard Bouée in het boek China’s management revolution. Sinds 1978 toen het land werd opengesteld en de economie hervormd door Deng Xiaoping, kende China een periode van kapitalisme waarin de economische malaise uit het Mao-tijdperk zo snel mogelijk moest worden weggewerkt. 30 jaar later was zelfvertrouwen enorm gegroeid, wat niet alleen Boekrecensie:
China's management revolution
Charles-Edouard Bouée
Roland Berger, 202 pagina's
werd weerspiegeld in de geslaagde Olympische Spelen maar ook in de effectieve manier waarop na de aardbeving in Sichuan werd opgetreden. Tegelijk had het succes een keerzijde in corruptie en grootschalige vervuiling. Er was een groeiend aantal schandalen rond producten waarin giftige stoffen verwerkt waren, en miljoenen speelgoedproducten moesten worden teruggeroepen. China’s reputatie als de fabriek van de wereld kreeg een schaduw. In het najagen van de American Dream leek het land tegen een muur te lopen.

Bouée is hoofd van Roland Berger Strategy Consultants Asia. In het door zijn werkgever uitgegeven boek beschrijft hij hoe er sinds die tijd, schoorvoetend, een nieuw elan aan het ontstaan is. De Amerikaanse droom wordt vervangen door een nieuwe, ‘eigen’ Chinese droom, al weet nog niemand precies hoe die eruit ziet. Bouée beschrijft hoe de Chinese managementstijl, met onder andere invloeden van het Confucianisme, gestalte krijgt. Hij concludeert dat de stijl vooralsnog minder op de lange termijn georiënteerd is dan we in het westen gewend zijn. Gezien de enorme dynamiek van de Chinese economie zijn de ondernemers meer gericht op snelheid en behendigheid.

Bouée’s studie is een uitermate waardevol boek. Niet alleen omdat het een belangrijk proces beschrijft – de opkomst van China’s eigen zakennormen en -waarden en manier van aanpak. Ook omdat het boek een rijke en goed ingevoerde schets geeft van de historie en huidige stand van zaken van de Chinese zakenwereld. Gaandeweg krijgt de lezer vanalles te horen over onder andere de relaties met overheden en de communistische partij, maar bijvoorbeeld ook met hogere machten die volgens veel Chinezen een rol kunnen spelen bij het zakelijk succes. Een crash course zakendoen in China, niet alleen nuttig voor ‘beginners’ maar ook voor ‘gevorderden’.

MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Eerdere recensies.


Bestel dit boek online

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

 

 


Lees ook: