Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Op Slack klagen over collega’s? Dat is voor Netflix reden voor ontslag

Vrijwel iedereen doet het weleens: klagen op werk. Voor drie medewerkers van Netflix heeft hun geklaag over collega's op Slack wel erg grote gevolgen: ontslag.

klagen netflix reed hastings

Drie senior film-marketing managers dachten privéberichten met hun geklaag naar elkaar te sturen via Slack. Maar zo privé bleek het niet te zijn. Ted Sarandos, co-ceo Netflix, legt op LinkedIn uit hoe het bedrijf achter het geroddel kwam. ‘Slack of e-mail monitoren we niet proactief. Het Slack-kanaal was open, dus iedereen had toegang tot de gesprekken, ook al dachten de betrokken medewerkers dat het privé was.’

Er wordt gesuggereerd in The Hollywood Reporter dat de drie in hun Slackberichten kritiek hadden op cmo Bozoma St. John, maar Netflix ontkent dit. ‘Wat hier gebeurde was helaas niet zomaar wat afblazen op Slack of een enkel gesprek. Het ging meerdere maanden om kritische, persoonlijke opmerkingen over collega’s. Ook tijdens vergaderingen wanneer die collega’s aan het woord waren of een presentatie gaven.’

Niet rechtstreeks klagen

In eerste instantie leek het geklaag niet echt gevolgen te hebben: hun directe leidinggevende Jonathan Helfgot, schoof het volgens bronnen opzij omdat het volgens hem vanzelfsprekend is dat medewerkers met elkaar klagen. Zo’n consequentie als ontslag zou te heftig zijn. Bronnen zeggen nu dat Helfgot gezwicht is voor de druk van de bedrijfstop.

Het probleem van de Netflix-top was niet zozeer dat de leidinggevenden klaagden, wél werd hun kwalijk genomen dat ze niet rechtstreeks naar de mensen gingen op wie ze kritiek hadden. ‘Al heel vroeg bij Netflix schreef Reed Hastings een cultuurmemo voor het bedrijf met Patty McCord, toen ons hoofd van talent’, schrijft Sarandos. ‘De kern ervan was het begrip integriteit en feedback, dat zij omschreven als: ‘Je zegt alleen dingen over collega’s die je in hun gezicht zegt.’

De berichten van de drie medewerkers is volgens Sarandos ‘volledig in strijd met die waarden, en dat is de reden waarom hun manager hen heeft ontslagen.’

Omgaan met iemand die altijd klaagt

Manfred de Vries Kets deelt in een artikel HBR wat je het best kunt zeggen tegen iemand die veel klaagt op werk:

  • Stel duidelijke grenzen. Erken dat iedereen weleens klaagt, maar dat de meeste mensen het af en toe doen en dat er een goede en slechte manier van klagen is. Als het echt een positieve bijdrage oplevert, is klagen prima. Geef ook aan dat constant geklaag niet bijdraagt aan de sfeer in het team.
  • Stimuleer dat diegene zijn perspectief bijstelt. Zorg dus dat iemand doelgericht klaagt, dus om manieren te bedenken om iets op te lossen en niet alleen om sympathie te winnen van degene tegen wie je klaagt.
  •  Zorg dat iemand aan iets positiefs denkt als hij de neiging krijgt om te gaan klagen. Tel je zegeningen dus. Natuurlijk kost het tijd voor iemand deze manier van denken, aanleert. Je kunt bijvoorbeeld ook met behulp van een coach iemand laten achterhalen waarom diegene vaak klaagt en hoe dat gevoel van moeten klagen, kan ondrukken.

Dat transparantie belangrijk is bij Netflix staat al langer buiten kijf. In Hasting’s bedrijfsmemoires No Rules Rules staat: ‘Bij Netflix staat het gelijk aan ontrouw aan het bedrijf als je je niet uitspreekt wanneer je het niet eens bent met een collega of feedback hebt die nuttig zou kunnen zijn. Je zou het bedrijf kunnen helpen, maar je kiest ervoor dat niet te doen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Lees ook: Houd op met klagen over je collega’s

Feedback vragen

Dat het een illusie is dat iedereen zich áltijd uitspreekt realiseert Hastings ook. Een leidinggevende kritiek geven kan voor werknemers namelijk lastig zijn. Hasting schrijft in het boek: ‘Een werknemer die de moed heeft om openlijk feedback te geven, zal zich waarschijnlijk zorgen maken. Zal mijn baas het tegen me gebruiken? Of zal dit mijn carrière schaden?’

Hij spoort managers daarom in zijn bedrijf aan om regelmatig in één-op-één-gesprekken feedback te vragen van collega’s en werknemers ook te bedenken voor hun openhartigheid.