Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oorlog in de kantine

Het bedrijfsrestaurant is allang geen kantine meer, maar oorlogsgebied. Cateraars Sodexho en Albron vechten dagelijks om het maagaandeel van de kantoormedewerker. Broodje kaas? Waarom geen Venezolaanse garnalenflap? “Je ziet cateraars met van die rieten mandjes waar je depressief van wordt.”

Zoals het daarnet ging bij de Pronto-bar. Dat bedoelt Sandra Oudenes nou met innovatie in bedrijfscatering. “Het do it your own-idee,” zegt ze. Er was een dame in de broodcorner die met gerichte vragen informeerde: wat wil je voor broodje en wat moet er op. Daarna ging de dame dat broodje maken. Klaar in anderhalve minuut. “Je creëert je eigen broodje,” zegt Oudenes. Zelf heeft ze een pistolet met filet americain en uitjes gecreëerd.

Sandra Oudenes, manager branding en merchandising van cateringbedrijf Sodexho, zit aan een tafeltje in het bedrijfsrestaurant van ING Real Estate en Nationale Nederlanden in Den Haag. Rondom haar, in een enorme, lichte, door tussenschotten verdeelde ruimte gebruiken honderden medewerkers van de bankverzekeraar de lunch, van soep tot servetje verzorgd door Sodexho. Een ‘kantine’ mag dit niet meer heten. “Kantines heb je in de haven en in de fabriek,” zegt Oudenes. Bij ING eten mensen in een functionele omgeving met speelse accenten: posters van grote koffiebonen, sterfruit en artisjokken, glazen kubusjes met decoratiekorrels, de kleuren fuchsia, groen en oranje. “Dit is een restaurant.”

Het bedrijfsrestaurant van ING is een mooi voorbeeld van waar Sodexho mee bezig is: met improving the quality of daily life. Met nieuwe concepten, formules en producten, vers, lekker light en actief. Ter illustratie heeft Oudenes een tasvol drukwerk meegenomen, folders, brochures, magazines, prijsvragen (‘Win een reis naar Mexico!’, ‘Vind een beamer in je soep!’), een dvd en informatie over de Sodexho-decopakketten: ‘Lente’, ‘Formule 1’, ‘Kerst 2006’. Klanten doen er goed aan tijdig te reserveren.

Een cateraar moet proactief naar de klanten toe. Als je het aan de gasten zelf overlaat, eten die tot in lengte van dagen broodjes kaas. Service is een houding, en de houding van Sodexho ontwikkelt zich van ‘response naar offer’, zoals Oudenes zegt. Vroeger nam je de boterhammen mee van huis, of je kreeg ze van de zaak. Tegenwoordig rekenen bedrijven het middagmaal tot de eigen verantwoordelijkheid van het personeel, dat zelf moet weten wat het eet, óf het wat eet. Maar je moet je mensen natuurlijk wel wat aanbieden.

De aandacht verschuift van grote klanten naar de eindgebruiker; die moet worden verleid tot aanschaf van het meer luxe assortiment. Daarbij hebben cateraars de tijd mee, een tijd waarin de boterhamtrommel als minder dynamisch wordt gezien. In die trommeltjes waren ze toch al nooit te vinden, de Venezolaanse garnalenflappen en de taco tubs die Sodexho in juni lanceert. Dan beginnen in veel bedrijven de Latin Spirit-weken.

In de frontlinie
Het begon met een bolletje mozzarella, hier en daar er een plukje alfalfa tussen, of een rode druif. Inmiddels hebben de grote cateraars bedrijfsrestaurants omgebouwd tot plekken van warme gastronomie, het gedachteloze lunchmoment tot een bourgondisch feest. Sodexho, de Compass Group, Albron en Elior: ze onderzoeken smaken en behoeftes, en spelen daarop in. Ze redeneren in soorten en categorieën werknemers, die lunchen in concepten en formules.

Sodexho heeft mensen en wensen in drie categorieën ingedeeld, vertaald naar drie formules. Je hebt Sodexho Classic, ‘lekker en herkenbaar eten’, soep, brood en frituur, voor ‘liefhebbers van de grote trek’. Sodexho Vital is vriendelijk en verantwoord met sap, smoothies en brandnetelbrood en met Sodexho Dynamic tenslotte komen we op het terrein van de ‘exclusieve en sfeerbepalende frontcooking’ voor de moderne, dynamische mens. Desgewenst komt een kok ‘wokken in de frontlinie’.

“We kijken naar dingen als: hoeveel vrouwen werken er in het pand, hoeveel medewerkers komen er met het openbaar vervoer, hoeveel parttimers werken er,” zegt Sandra Oudenes. “Je krijgt een bepaalde verhouding: zoveel procent dynamic, zoveel classic, zoveel vital.” Dynamic is als mannen met de auto komen en lang en hard werken. Of, zoals Oudenes het zegt: “Dynamics zijn ambitieus, liberaal en hebben gevoel voor stijl. Snelheid is belangrijk in het foodoffer.” Het is natuurlijk altijd een mix, zegt ze. Toch: kijk naar de broodjes op het werk en ken uzelf.

Het bedrijfsrestaurant van ING en Nationale Nederlanden voert de Dynamic-formule. Oudenes kijkt om zich heen. “Ik denk dat 80 procent van de mensen hier dynamic is,” zegt ze. Je moet hier geen classic gaan doen, dat is meer iets voor gemeentehuizen, ministeries, voor meer traditionele gasten. “Die houden van een broodje kaas.”

Er waren mensen die het jammer vonden toen de Rotterdamse cateraar Van Hecke in 2001 Sodexho ging heten, de naam van het Franse moederbedrijf. Ja, Sodexho was groot, actief in 76 landen, dat was wel zo. Maar Van Hecke klonk naar broodjes kroket en Hollandse gezelligheid. Dingen die, eenmaal weg, misschien niet gauw weer terugkomen.

Vroeger ging het luik van de kantine om twaalf uur open, nu kunnen mensen zolang ze in het pand zijn, een beroep doen op de diensten van Sodexho. Nu heb je So easy, Sodexho’s gemaksformule, voor drukke tweeverdieners. Pak naar de stomerij, auto naar de keuring, een cd’tje uit de top-10 bestellen, het wordt voor je gedaan terwijl je werkt. “Mensen willen het geregel geregeld hebben,” zegt Oudenes. Ze loopt langs vitrinekasten met non-food – elektrische tandenborstels, digitale fotocamera’s, tassen van Oilily, aardigheidjes die Sodexho de mensen aanbiedt – naar de vitrines bij de kassa’s, waar de lunchartikelen liggen uitgestald. Naar de broodunit. Tafels met decoratieve zwerfkeitjes, plavuizen op de vloer. Een display met een actie van Hero Between. “Lekker verantwoorde crispy snacks.”

Oudenes wijst op plexiglazen broodbakken en vitrines met bekers drinkyoghurt. “Je ziet cateraars met van die rieten mandjes waar je depressief van wordt,” zegt ze. Sodexho neemt de klanten wat serieuzer. Het is even na enen, in de vitrines ligt wat is overgebleven nadat de medewerkers van ING en Nationale Nederlanden zijn langs geweest. Er ligt brood, ham en kaas. Ziet er classic uit. Maar vergis je niet, zegt Oudenes. “Je hebt ook dynamic vleeswaren.”

Classic broodjes in een dynamic omgeving kan natuurlijk ook. Ze loop voorbij de melk en de karnemelk en wijst op blikjes Red Bull. “Da’s weer dynamic.” “Wat je ziet is dat het meeste dus al weg is.” Afgerekend zijn ze, de supergezonde broodjes, opgegeten, de producten ontwikkeld vanuit de Well-being-gedachte. “De focus van Sodexho is absoluut well-being,” zegt Oudenes. Nu is er nog een wrap met mozzarella en tomaat overgebleven. Medewerkers van Sodexho lopen naar de kassa met hun eigen lunch – een gehaktbal.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Znek wortel
De cappuccino is weer heerlijk vandaag, zegt een meisje. De cappuccino is altijd heerlijk bij Albron in De Meern, de cateraars met de bekende ananas in het logo. De ananas is het internationale symbool van gastvrijheid: kom binnen, kom eten, drinken, vrolijk zijn. Mensen mogen zich op hun gemak voelen bij Albron. Good food, happy people.

Albron is gevestigd in een pand van donkere bakstenen, de ananas prominent op de voorgevel. Het restaurant is direct na de entree; steunkleur oranje, parket, systeemplafond. Aan een sfeerverlichte tafel eet commercieel directeur Peter Visscher van een muffin. Hij zegt: “We staan aan de vooravond van een enorme campagne om consumenten beter te gaan bedienen.” En hier, in het eigen restaurant, krijg je daarvan vast een voorproefje.

Bezoekers zijn getuige van een splinternieuwe koffieformule: ‘Coffee & more’. Koffie met iets erbij. ‘More’ kan een koekje zijn, een brownie, een sandwich. Er is van alles mogelijk. Sodexho en de Compass Group mogen groter zijn, Albron is weer de grootste zelfstandige cateraar van het land, met vijfhonderdduizend klanten per dag. Een puur Nederlands bedrijf, een tot commercieel bedrijf omgevormde stichting, met de stichting als enige aandeelhouder.

Albron is eigenwijs en niet te koop, zegt Visscher. Het moet overleven zonder moeder in Parijs of Londen. Dat betekent: “Voorop lopen, actiever zijn dan anderen.” Bedrijfscatering is een verdringingsmarkt, vertelt Visscher. Desondanks verwacht Albron 8 procent groei. Er wordt om klanten gevochten. Albron doet het vanuit de gedachte: lunch is leuk. Je kunt het zien aan glimmende brochures en tijdschriften waarop gezonde lekkernijen in frisse voorjaarskleuren van de covers spatten. Gezondheid is fun. De Albron Food Academy zocht de consument op en ging het gesprek aan over voedsel. “Gewoon: door de stad lopen en vragen wat de mensen lekker vinden. Vertel nu eens precies wat je vandaag hebt gegeten en gedronken?”

Op de site van Albron kunnen mensen de test invullen: ‘Wat voor eter ben jij?’ Vijf types eter kwamen eruit; de traditionele eter (‘geen poespas’), de bewuste eter (kritisch, gezond), de lekkerbek, de mobiele eter (luncht onderweg) en de grote eter (veel van alle andere categorieën, verder: ‘relatief vaak warme snacks’). Je kunt variëren en combineren: in het restaurant van Albron liggen de gezonde snacks, de ‘Znek appel’ en de ‘Znek wortel’, vlakbij de snoeptap. In de koffiecorner geen automaten maar koffie van versgemalen koffiebonen. “Wij geloven dat mensen een stuk gelukkiger zijn als ze goede koffie krijgen,” zegt Visscher.

Medewerkers van onder meer Fortis en het Erasmus Medisch Centrum mochten het inmiddels ervaren. Tevreden klanten pakken hun kaas en vlees van een schaal, ze hoeven hun tanden niet in van die vervelende plasticjes te zetten. Ze hoeven ook niet te kiezen uit 25 kaassoorten, dan raken ze in de war. Vier is genoeg, zegt Visscher, maar dan wel elke dag vier verschillende. “Het moeilijkst voor een cateraar is om verrassend te blijven.”

Twintig jaar geleden gingen werknemers tussen de middag naar huis, waar moeder de vrouw klaar zat met de warme prak. Nu willen ze wokmaaltijden. “Vindt men heerlijk.” Albron zegt: een kroket eten mag, maar beweeg ’m er dan ook weer af. Voel je goed, doe waar je zin in hebt. Je kunt ook lunchen voor 1,05 euro met de Lunch Deal: twee bruine boterhammen, beleg, soep en melk. Je vindt de Lunch Deal in een speciale, basic uitziende box, “Wij hopen dat men dat niet neemt.”

Lekker klassiek
Het is half twee geworden, bij ING en Nationale Nederlanden in Den Haag is de lunch voorbij. Sandra Oudenes verhaalt over op handen zijnde speciale acties van Sodexho. De themaweken. Smaakmakende dingen, zoals ze die in het verleden hebben gehad met de Formule 1-‘Formula Lunch’, razend lekkere lunchgerechten. Er lagen autobanden en strobalen tussen de foodunits. Het WK voetbal staat op punt van beginnen. Oudenes kan nog niet teveel verklappen over wat Sodexho met het WK gaat doen. Iets met de kleur oranje misschien? “Warm.”

Het bedrijfsrestaurant is grotendeels verlaten, de vitrines zijn leeg. Op een bord staat de warme maaltijd van vandaag aangekondigd. Nasi. Classic, inderdaad, zegt Oudenes. “Dynamic mensen willen ook wel eens een lekkere klassieke maaltijd.”

Sommige leiders floreren in chaos: deze 4 eigenschappen maken het verschil

Waarom kunnen sommige leiders goed omgaan met complexe situaties? Psycholoog Danny Mullenders geeft het antwoord in een nieuw boek en biedt praktische handvatten. 'Je wilt niet weten hoeveel leidinggevenden ik tegenkom die zich volledig onbewust zijn van hun eigen persoon.'

kunst van niet kiezen leiders
Foto: Getty Images

Navigeren in een wereld vol paradoxen voelt voor de ene leider als een onmogelijke spagaat. Als een gedwongen keuze tussen twee uitersten. Andere leiders zien die schijnbare tegenstrijdigheden als een kans om effectief en soepel leiding te geven.

Waarom lukt het de een wel om hiermee vlotjes om te gaan en de ander niet? Danny Mullenders heeft om die vraag te beantwoorden meer dan duizend assessmentresultaten van leidinggevenden doorgeploegd. Bovendien kan hij putten uit bijna 25 jaar ervaring als coach, arbeids- en organisatiepsycholoog.

Leiders die soepel navigeren door onduidelijke, ambigue en complexe situaties scoren sterk op vier eigenschappen: zelfinzicht, evenwicht, ruimdenkendheid en empathie. Daarmee maken ze het verschil. Deze eigenschappen komen uitgebreid aan bod in het net verschenen boek De kunst van niet kiezen van Mullenders.

Of/of-denken

Wie deze eigenschappen goed heeft ontwikkeld, ziet zulke spanningsvelden niet als een obstakel. Deze leiders voelen zich evenmin gedwongen om te kiezen ‘omdat ze inzien dat binnen paradoxen tegengestelde krachten altijd twee kanten van dezelfde medaille zijn. Onlosmakelijk verbonden dus’, bereidt Mullenders zijn lezers voor.

Paradoxen zijn ook geen echte tegenstellingen, maar en/en-vraagstukken. Die samenhang biedt leiders ‘meer mogelijkheden, bewegingsruimte en de kans tot verbinden van perspectieven’. Toch ziet hij bij leiders die ermee worstelen vaak de verkeerde reactie: ze vereenvoudigen de problematiek of ze gaan of/of-denken.

Hij begrijpt dat wel. Als ze er een absolute tegenstelling van maken, worden complexe vraagstukken behapbaar en beheersbaar. Leiders kiezen voor één strategie en focussen daarop. Maar het is ‘een illusie’ om te denken dat je daadwerkelijk voor één richting kunt kiezen’.

Luister ook: Stop met kiezen tussen A of B in je bedrijf

Bewegen tussen paradoxen

Daarmee wordt de onderliggende paradox eigenlijk ontkend, wat andere zienswijzen uitsluit en waarmee een ‘voor- of tegensfeer’ in organisaties wordt gecreëerd. Polarisatie is er al genoeg in deze wereld. Hoogste tijd dat leiders ophouden met ‘paradoxen als iets vervelends te zien’.

Ze moeten veel meer gaan bewegen tussen de mogelijkheden die zo’n paradox biedt. De kunst is juist: niet kiezen. Het gaat bijvoorbeeld niet over sturen of loslaten, over korte- of langetermijnfocus. Beide zijn waardevol, ze kunnen naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen.

Alleen zijn er maar weinig leiders die dat ‘bewegen tussen twee uitersten in de vingers hebben’. Daarom focust Mullenders in zijn boek op de vier eigenschappen die ze kunnen helpen met het navigeren tussen paradoxen. Hij legt uit wat die inhouden en geeft de nodige handreikingen om ze te versterken.

#1 Meer zelfkennis maakt flexibeler

Schijnbare tegenstrijdigheden vragen bij uitstek om zelfkennis. Wie die beter ontwikkelt, wordt flexibeler in complexe situaties. Zelfkennis helpt ook om de balans te vinden tussen bekende leiderschapsparadoxen zoals sturen en loslaten en authentiek zijn en professioneel blijven.

Als Mullenders klachten hoort over leiders, dan staat een gebrek aan zelfinzicht met stip op één. En dat gebrek wordt ook telkens opnieuw bevestigd in zijn praktijk. ‘Je wilt niet weten hoeveel leidinggevenden ik tegenkom die zich volledig onbewust zijn van hun eigen persoon en daarmee van hun verstrekkende gevolgen op anderen.’

Nu wordt er veel gefilosofeerd over wat het allesomvattende ware zelf is, maar Mullenders is al blij als ‘je alles leert kennen wat bij jou hoort’ en ‘bij tijd en wijle reflecteert op jezelf’. Zelfkennis is de bepalende factor om contacten met mensen soepel te laten verlopen, is zijn overtuiging.

‘Vanuit zelfkennis snap je welke knoppen je bij jezelf kunt indrukken en welke de ander bij jou kan indrukken.’ Leiders reageren daardoor ook veel minder op instinct, emoties, kortetermijndenken en hun eigen, beperkte referentiekader.

Lees ook: Succesvolle leiders kennen eerst zichzelf, dan hun team

#2 Evenwicht is meer dan kalmte bewaren

Van leidinggevenden wordt op de werkvloer voorspelbaar en consistent reageren verwacht, geen impulsieve reacties of emotionele uitbarstingen. Evenwicht is echter meer dan de kalmte bewaren.

Het is volgens Mullenders de kunst om ‘stevig op de grond te staan, terwijl je de druk van de omgeving en de complexiteit van je werk absorbeert zonder eronder te bezwijken’.

Je moet de balans vinden tussen controle houden en loslaten. Leidinggevenden dit dat lukt, creëren een stabielere werkomgeving. Ze gaan gemakkelijker om met tegengestelde prioriteiten, zoals snelheid versus zorgvuldigheid en empathie versus zakelijkheid.

Evenwichtige leiders vermijden geen emoties, maar omarmen ze. Ze weten wat hun triggers zijn. Ze (h)erkennen die signalen en reguleren ze voordat ze erdoor uit balans worden gebracht.

Begin met wat milder te worden, geeft Mullenders mee als tip. ‘Zelfacceptatie helpt bij het verminderen van de innerlijke kritiek en maakt het makkelijker om met tegenslagen om te gaan.’ Oefen ook meer geduld. Neem de tijd en de ruimte om na te denken voordat er wordt gehandeld.

#3 Grenzen verleggen met ruimer denken

Ruimdenkende leiders stappen buiten hun vertrouwde denkkaders. Ze staan open voor verandering, zijn flexibel en bekijken complexe situaties vanuit verschillende invalshoeken. Zo kan met een ‘frisse blik’ op schijnbare tegenstrijdigheden worden gereageerd.

Mullenders beseft dat het makkelijk is voor leidinggevenden om terug te vallen op ‘oude denkpatronen en vertrouwde antwoorden’. Vooral als er druk staat op het snel nemen van beslissingen. Maar dat is niet langer genoeg, geeft hij aan. Leidinggevenden die vanuit één waarheid, perspectief of realiteit denken, ontwikkelen een tunnelvisie.

Leiders die wél grenzen willen verleggen, ontwikkelen juist eigenschappen zoals ‘gezond kunnen twijfelen, willen en kunnen leren’. Ze schakelen tussen verschillende perspectieven en zien het grotere plaatje. Daarmee creëren ze een omgeving waarin teamleden zich vrij voelen om hun ideeën te delen, te experimenteren, nieuwsgierig en creatief te zijn.

Er zijn heel wat manieren waarmee leiders hun comfortzone kunnen verlaten. Zoek tegenpolen op en wees nieuwsgierig naar het perspectief van die mensen. Stap in andermans schoenen, bijvoorbeeld van een medewerker of directielid. Waar komen hun standpunten vandaan? En zijn die ook gerechtvaardigd?

‘Ruimdenkendheid is een mindset, geen talent. Het gaat erom je eigen overtuigingen uit te dagen, met als resultaat dat je als leider sterker, meer empathisch en strategischer wordt’, belooft Mullenders.

Lees ook: Nieuwsgierigheid is een superkracht voor leiders

# 4 De valkuilen van empathie

Empathie lijkt zo vanzelfsprekend voor leiders, zij zouden toch op zijn minst de kwaliteit moeten hebben om zich in de ander te verplaatsen. ‘De realiteit is doorgaans anders’, is de ervaring van Mullenders.

Maar empathie is vandaag van cruciaal belang. Al was het maar omdat paradoxale situaties vaak niet opgelost kunnen worden door alleen rationele afwegingen te maken. Het vraagt ‘een diep inzicht in wat er speelt bij de mensen om je heen’.

Dat betekent oprecht nieuwsgierig zijn naar de ander, actief en aandachtig luisteren zonder oordelen en de context begrijpen waarin iemand zich bevindt. Vat samen wat mensen zeggen, leer door te vragen zonder het gesprek over te nemen of met oplossingen te komen.

Lees ook: Hoe empathisch ben je zelf? Doe de test

Een flinke valkuil voor leiders is dat ze snel denken te weten hoe het met de ander gaat, wat die m/v denkt en motiveert. ‘We trekken conclusies op basis van eerste indrukken en gaan dan over tot de orde van de dag.’

Emotionele uitputting

Het omgekeerde merkt Mullenders ook op: leiders die veel te sterk focussen op de behoeftes en emoties van anderen. Dat kan leiden tot overmatige betrokkenheid, emotionele uitputting en het vermijden van moeilijke beslissingen.

‘Echte empathie betekent iemand steunen zonder zijn of haar verantwoordelijkheid weg te nemen. Help anderen om zelf hun uitdagingen aan te gaan’, raadt hij aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is niet eenvoudig om de balans te vinden tussen het erkennen van de emotionele behoeften van mensen en het grotere zakelijke belang. Maar het is de psycholoog opgevallen dat ‘medewerkers er bijna altijd begrip voor kunnen opbrengen dat jij hen als leidinggevende steunt, maar dat je ook met beide benen in de werkelijkheid staat als het gaat om noodzakelijke veranderingen of lastige keuzes’, schrijft hij bemoedigend.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor leiders die willen werken aan deze vier eigenschappen heeft Mullenders tot slot goed nieuws. De impact van hun inspanningen is snel te merken. ‘Ik heb in organisaties al mogen zien dat een kleine verandering van individueel perspectief een positieve kettingreactie veroorzaakte.’

de kunst van niet kiezen danny mullenders

In De kunst van niet kiezen reikt organisatiepsycholoog Danny Mullenders vier persoonskenmerken aan om effectief met complexe of tegenstrijdige situaties om te gaan: zelfinzicht, evenwicht, ruimdenkendheid en empathie. De opmerkelijke inzichten en praktijkverhalen geven een boeiende inkijk in de psychologie van leiderschapsparadoxen van nu. Bestel het boek via managementboek.nl.