Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oorlog in de kantine

Het bedrijfsrestaurant is allang geen kantine meer, maar oorlogsgebied. Cateraars Sodexho en Albron vechten dagelijks om het maagaandeel van de kantoormedewerker. Broodje kaas? Waarom geen Venezolaanse garnalenflap? “Je ziet cateraars met van die rieten mandjes waar je depressief van wordt.”

Zoals het daarnet ging bij de Pronto-bar. Dat bedoelt Sandra Oudenes nou met innovatie in bedrijfscatering. “Het do it your own-idee,” zegt ze. Er was een dame in de broodcorner die met gerichte vragen informeerde: wat wil je voor broodje en wat moet er op. Daarna ging de dame dat broodje maken. Klaar in anderhalve minuut. “Je creëert je eigen broodje,” zegt Oudenes. Zelf heeft ze een pistolet met filet americain en uitjes gecreëerd.

Sandra Oudenes, manager branding en merchandising van cateringbedrijf Sodexho, zit aan een tafeltje in het bedrijfsrestaurant van ING Real Estate en Nationale Nederlanden in Den Haag. Rondom haar, in een enorme, lichte, door tussenschotten verdeelde ruimte gebruiken honderden medewerkers van de bankverzekeraar de lunch, van soep tot servetje verzorgd door Sodexho. Een ‘kantine’ mag dit niet meer heten. “Kantines heb je in de haven en in de fabriek,” zegt Oudenes. Bij ING eten mensen in een functionele omgeving met speelse accenten: posters van grote koffiebonen, sterfruit en artisjokken, glazen kubusjes met decoratiekorrels, de kleuren fuchsia, groen en oranje. “Dit is een restaurant.”

Het bedrijfsrestaurant van ING is een mooi voorbeeld van waar Sodexho mee bezig is: met improving the quality of daily life. Met nieuwe concepten, formules en producten, vers, lekker light en actief. Ter illustratie heeft Oudenes een tasvol drukwerk meegenomen, folders, brochures, magazines, prijsvragen (‘Win een reis naar Mexico!’, ‘Vind een beamer in je soep!’), een dvd en informatie over de Sodexho-decopakketten: ‘Lente’, ‘Formule 1’, ‘Kerst 2006’. Klanten doen er goed aan tijdig te reserveren.

Een cateraar moet proactief naar de klanten toe. Als je het aan de gasten zelf overlaat, eten die tot in lengte van dagen broodjes kaas. Service is een houding, en de houding van Sodexho ontwikkelt zich van ‘response naar offer’, zoals Oudenes zegt. Vroeger nam je de boterhammen mee van huis, of je kreeg ze van de zaak. Tegenwoordig rekenen bedrijven het middagmaal tot de eigen verantwoordelijkheid van het personeel, dat zelf moet weten wat het eet, óf het wat eet. Maar je moet je mensen natuurlijk wel wat aanbieden.

De aandacht verschuift van grote klanten naar de eindgebruiker; die moet worden verleid tot aanschaf van het meer luxe assortiment. Daarbij hebben cateraars de tijd mee, een tijd waarin de boterhamtrommel als minder dynamisch wordt gezien. In die trommeltjes waren ze toch al nooit te vinden, de Venezolaanse garnalenflappen en de taco tubs die Sodexho in juni lanceert. Dan beginnen in veel bedrijven de Latin Spirit-weken.

In de frontlinie
Het begon met een bolletje mozzarella, hier en daar er een plukje alfalfa tussen, of een rode druif. Inmiddels hebben de grote cateraars bedrijfsrestaurants omgebouwd tot plekken van warme gastronomie, het gedachteloze lunchmoment tot een bourgondisch feest. Sodexho, de Compass Group, Albron en Elior: ze onderzoeken smaken en behoeftes, en spelen daarop in. Ze redeneren in soorten en categorieën werknemers, die lunchen in concepten en formules.

Sodexho heeft mensen en wensen in drie categorieën ingedeeld, vertaald naar drie formules. Je hebt Sodexho Classic, ‘lekker en herkenbaar eten’, soep, brood en frituur, voor ‘liefhebbers van de grote trek’. Sodexho Vital is vriendelijk en verantwoord met sap, smoothies en brandnetelbrood en met Sodexho Dynamic tenslotte komen we op het terrein van de ‘exclusieve en sfeerbepalende frontcooking’ voor de moderne, dynamische mens. Desgewenst komt een kok ‘wokken in de frontlinie’.

“We kijken naar dingen als: hoeveel vrouwen werken er in het pand, hoeveel medewerkers komen er met het openbaar vervoer, hoeveel parttimers werken er,” zegt Sandra Oudenes. “Je krijgt een bepaalde verhouding: zoveel procent dynamic, zoveel classic, zoveel vital.” Dynamic is als mannen met de auto komen en lang en hard werken. Of, zoals Oudenes het zegt: “Dynamics zijn ambitieus, liberaal en hebben gevoel voor stijl. Snelheid is belangrijk in het foodoffer.” Het is natuurlijk altijd een mix, zegt ze. Toch: kijk naar de broodjes op het werk en ken uzelf.

Het bedrijfsrestaurant van ING en Nationale Nederlanden voert de Dynamic-formule. Oudenes kijkt om zich heen. “Ik denk dat 80 procent van de mensen hier dynamic is,” zegt ze. Je moet hier geen classic gaan doen, dat is meer iets voor gemeentehuizen, ministeries, voor meer traditionele gasten. “Die houden van een broodje kaas.”

Er waren mensen die het jammer vonden toen de Rotterdamse cateraar Van Hecke in 2001 Sodexho ging heten, de naam van het Franse moederbedrijf. Ja, Sodexho was groot, actief in 76 landen, dat was wel zo. Maar Van Hecke klonk naar broodjes kroket en Hollandse gezelligheid. Dingen die, eenmaal weg, misschien niet gauw weer terugkomen.

Vroeger ging het luik van de kantine om twaalf uur open, nu kunnen mensen zolang ze in het pand zijn, een beroep doen op de diensten van Sodexho. Nu heb je So easy, Sodexho’s gemaksformule, voor drukke tweeverdieners. Pak naar de stomerij, auto naar de keuring, een cd’tje uit de top-10 bestellen, het wordt voor je gedaan terwijl je werkt. “Mensen willen het geregel geregeld hebben,” zegt Oudenes. Ze loopt langs vitrinekasten met non-food – elektrische tandenborstels, digitale fotocamera’s, tassen van Oilily, aardigheidjes die Sodexho de mensen aanbiedt – naar de vitrines bij de kassa’s, waar de lunchartikelen liggen uitgestald. Naar de broodunit. Tafels met decoratieve zwerfkeitjes, plavuizen op de vloer. Een display met een actie van Hero Between. “Lekker verantwoorde crispy snacks.”

Oudenes wijst op plexiglazen broodbakken en vitrines met bekers drinkyoghurt. “Je ziet cateraars met van die rieten mandjes waar je depressief van wordt,” zegt ze. Sodexho neemt de klanten wat serieuzer. Het is even na enen, in de vitrines ligt wat is overgebleven nadat de medewerkers van ING en Nationale Nederlanden zijn langs geweest. Er ligt brood, ham en kaas. Ziet er classic uit. Maar vergis je niet, zegt Oudenes. “Je hebt ook dynamic vleeswaren.”

Classic broodjes in een dynamic omgeving kan natuurlijk ook. Ze loop voorbij de melk en de karnemelk en wijst op blikjes Red Bull. “Da’s weer dynamic.” “Wat je ziet is dat het meeste dus al weg is.” Afgerekend zijn ze, de supergezonde broodjes, opgegeten, de producten ontwikkeld vanuit de Well-being-gedachte. “De focus van Sodexho is absoluut well-being,” zegt Oudenes. Nu is er nog een wrap met mozzarella en tomaat overgebleven. Medewerkers van Sodexho lopen naar de kassa met hun eigen lunch – een gehaktbal.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Znek wortel
De cappuccino is weer heerlijk vandaag, zegt een meisje. De cappuccino is altijd heerlijk bij Albron in De Meern, de cateraars met de bekende ananas in het logo. De ananas is het internationale symbool van gastvrijheid: kom binnen, kom eten, drinken, vrolijk zijn. Mensen mogen zich op hun gemak voelen bij Albron. Good food, happy people.

Albron is gevestigd in een pand van donkere bakstenen, de ananas prominent op de voorgevel. Het restaurant is direct na de entree; steunkleur oranje, parket, systeemplafond. Aan een sfeerverlichte tafel eet commercieel directeur Peter Visscher van een muffin. Hij zegt: “We staan aan de vooravond van een enorme campagne om consumenten beter te gaan bedienen.” En hier, in het eigen restaurant, krijg je daarvan vast een voorproefje.

Bezoekers zijn getuige van een splinternieuwe koffieformule: ‘Coffee & more’. Koffie met iets erbij. ‘More’ kan een koekje zijn, een brownie, een sandwich. Er is van alles mogelijk. Sodexho en de Compass Group mogen groter zijn, Albron is weer de grootste zelfstandige cateraar van het land, met vijfhonderdduizend klanten per dag. Een puur Nederlands bedrijf, een tot commercieel bedrijf omgevormde stichting, met de stichting als enige aandeelhouder.

Albron is eigenwijs en niet te koop, zegt Visscher. Het moet overleven zonder moeder in Parijs of Londen. Dat betekent: “Voorop lopen, actiever zijn dan anderen.” Bedrijfscatering is een verdringingsmarkt, vertelt Visscher. Desondanks verwacht Albron 8 procent groei. Er wordt om klanten gevochten. Albron doet het vanuit de gedachte: lunch is leuk. Je kunt het zien aan glimmende brochures en tijdschriften waarop gezonde lekkernijen in frisse voorjaarskleuren van de covers spatten. Gezondheid is fun. De Albron Food Academy zocht de consument op en ging het gesprek aan over voedsel. “Gewoon: door de stad lopen en vragen wat de mensen lekker vinden. Vertel nu eens precies wat je vandaag hebt gegeten en gedronken?”

Op de site van Albron kunnen mensen de test invullen: ‘Wat voor eter ben jij?’ Vijf types eter kwamen eruit; de traditionele eter (‘geen poespas’), de bewuste eter (kritisch, gezond), de lekkerbek, de mobiele eter (luncht onderweg) en de grote eter (veel van alle andere categorieën, verder: ‘relatief vaak warme snacks’). Je kunt variëren en combineren: in het restaurant van Albron liggen de gezonde snacks, de ‘Znek appel’ en de ‘Znek wortel’, vlakbij de snoeptap. In de koffiecorner geen automaten maar koffie van versgemalen koffiebonen. “Wij geloven dat mensen een stuk gelukkiger zijn als ze goede koffie krijgen,” zegt Visscher.

Medewerkers van onder meer Fortis en het Erasmus Medisch Centrum mochten het inmiddels ervaren. Tevreden klanten pakken hun kaas en vlees van een schaal, ze hoeven hun tanden niet in van die vervelende plasticjes te zetten. Ze hoeven ook niet te kiezen uit 25 kaassoorten, dan raken ze in de war. Vier is genoeg, zegt Visscher, maar dan wel elke dag vier verschillende. “Het moeilijkst voor een cateraar is om verrassend te blijven.”

Twintig jaar geleden gingen werknemers tussen de middag naar huis, waar moeder de vrouw klaar zat met de warme prak. Nu willen ze wokmaaltijden. “Vindt men heerlijk.” Albron zegt: een kroket eten mag, maar beweeg ’m er dan ook weer af. Voel je goed, doe waar je zin in hebt. Je kunt ook lunchen voor 1,05 euro met de Lunch Deal: twee bruine boterhammen, beleg, soep en melk. Je vindt de Lunch Deal in een speciale, basic uitziende box, “Wij hopen dat men dat niet neemt.”

Lekker klassiek
Het is half twee geworden, bij ING en Nationale Nederlanden in Den Haag is de lunch voorbij. Sandra Oudenes verhaalt over op handen zijnde speciale acties van Sodexho. De themaweken. Smaakmakende dingen, zoals ze die in het verleden hebben gehad met de Formule 1-‘Formula Lunch’, razend lekkere lunchgerechten. Er lagen autobanden en strobalen tussen de foodunits. Het WK voetbal staat op punt van beginnen. Oudenes kan nog niet teveel verklappen over wat Sodexho met het WK gaat doen. Iets met de kleur oranje misschien? “Warm.”

Het bedrijfsrestaurant is grotendeels verlaten, de vitrines zijn leeg. Op een bord staat de warme maaltijd van vandaag aangekondigd. Nasi. Classic, inderdaad, zegt Oudenes. “Dynamic mensen willen ook wel eens een lekkere klassieke maaltijd.”

Dit zijn de best gelezen leiderschapsverhalen van 2024

Heb je als leider voor het einde van het jaar nog even inspiratie nodig? Die haal je gegarandeerd uit onze best gelezen leiderschapsverhalen van 2024. Leiders worstelen veel met zichzelf of met de media, maar we analyseerden ook de succesformules van Pieter Zwart, Raymond Cloosterman en Saskia Egas Reparaz.

ali niknam bunq
Foto: Bunq

# Techmiljardair Ali Niknam worstelt wat af

Onze lezers zijn duidelijk geraakt door het geworstel van techmiljardair Ali Niknam dit jaar met Bunq. De hippe bank komt in het oog van de storm terecht. Cybercriminelen blijken de rekeningen van hun klanten te hebben geplunderd voor forse bedragen. Dat geld moet Bunq terugbetalen, vinden die klanten. Maar er is best wel wat gedoe over die compensatie.

Dat levert heel wat negatieve media-aandacht op, en daar is oprichter en ceo Niknam niet zo bedreven in. Hij stapelt de klassieke communicatiefouten op. We zetten er vijf op een rijtje: reputatiemanagement niet serieus nemen, geen empathie tonen, onzichtbaar blijven, niet zelf de regie pakken en onvoorbereid de spotlights opzoeken.

Hoe Bunq in het oog van de storm de communicatiefouten blijft opstapelen


# VDL-topman Willem van der Leegte is er nog altijd niet uit

Nog een worsteling heeft dit jaar flink de aandacht getrokken. VDL-topman Willem van der Leegte vertelt openlijk over zijn dilemma: wil je als familiebedrijf wel oorlogstuig gaan maken? Al werken er 15.000 mensen bij VDL Groep, toch beschouwt Van der Leegte het bedrijf nog altijd als één van zijn kinderen. En dat roept een enorm verantwoordelijkheidsgevoel op.

Om de VDL Nedcar-fabriek in Born weer te vullen, is produceren voor de defensie-industrie een interessante optie. Horen daar ook wapens en munitie bij? ‘Dat moeten wij niet willen, denk ik dan.’ Maar militairen ‘met een houten geweer naar het front sturen en ze pang laten roepen’, werkt ook niet. Hij is er nog altijd niet uit.

Het dilemma van Willem van der Leegte (VDL): ‘We kunnen militairen niet met houten geweer naar front sturen’


# De worsteling met generatie Z op de werkvloer

Onze lezers worstelen zelf heel wat af met een hele generatie. Grijze haren krijgen ze van Gen Z op de werkvloer. Die zijn liever lui dan moe, snel afgeleid, kunnen niet tegen kritiek, Gelukkig is er Laura Bas, onze expert en columnist, die de vinger aan de pols houdt en in haar columns wijze raad geeft.

Gen Z is allergisch voor verouderde processen, eindeloze vergaderingen, micromanagement en werk waarmee ze geen positieve impact kunnen maken. Geef ze juist meer keuzevrijheid en meer verantwoordelijkheid als manager. Bekijk samen waar energie wordt verloren en opgedaan. Speel slim in op hun leergierigheid en talent voor technologie.

Generatie Z valt in veel organisaties bij bosjes neer, en dat is juist goed


# Pieter Zwart viert een kwarteeuw Coolblue

Grappig, geestig en superscherp: Pieter Zwart. De founder en ceo van Coolblue staat dit jaar 25 jaar aan het roer. Zijn obsessieve focus op klanttevredenheid heeft van de online retailer een ‘love brand’ gemaakt. Ook bij ons publiek. Hij weet hoe belangrijk het is om zijn gezicht te laten zien. Wil met videootjes over zijn werkdag klanten het idee geven dat ze dicht bij hem staan.

Ook is hij regelmatig op de werkvloer te vinden. ‘Het is geen bureaumens. Soms schuift-ie zelfs aan bij de klantenservice. Als je geluk hebt, krijg je hem aan de telefoon als je belt’, zegt TomTom-topman Harold Goddijn over hem in dit portret. Zo in de frontlinie staan, maakt ook dat hij kansen blijft zien én pakken.

Pieter Zwart 25 jaar aan het roer bij Coolblue: ‘Hij kan zich enorm opwinden over kleine dingen’


# Het belang van intrinsieke motivatie

Toptalent, daar weet onze columnist Ralf Knegtmans dan weer alles van. Hij wijst op een verborgen succesfactor die meestal over het hoofd wordt gezien in het sollicitatietraject. Komt ook omdat die op een cv niet te vinden is. Recruiters kijken naar intelligentie, diploma’s en werkervaring. Maar dat is echt niet genoeg.

Passie en zelfmotivatie zijn juist cruciaal. Wat zijn de onderliggende drijfveren van de kandidaat? Het is die intrinsieke motivatie die de batterij van talenten op gang houdt. Doen ze iets waar ze gepassioneerd over zijn, dan komen ze in de flow. Doen ze iets wat haaks daarop staat, dan loopt die batterij zo leeg.

Deze eigenschap mist op elk cv, maar is cruciaal voor het vinden van toptalent


# Raymond Cloosterman laat Rituals door 2 miljard knallen

Raymond Cloosterman, oprichter en ceo van Rituals, knalt dit jaar met zijn internationale verwen-imperium vast door de 2 miljard euro aan omzet. Dat levert hem een diepe buiging op van onze lezers. Cloosterman wordt in dit portret ‘een van de beste marketeers van de planeet’ genoemd.

Rituals verkoopt namelijk geen producten, maar momenten voor jezelf. Eerst het verhaal, het ritueel, dan pas het product. Volgend jaar bestaat het bedrijf 25 jaar, maar Cloosterman leidt het nog altijd alsof het dag één is. ‘Nooit tevreden, dicht op de winkelvloer. Retail draait om details’, zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady.

Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk: ‘Bij Unilever heeft hij echt wel leren rekenen’


# Inspiratie van acht nieuwe leiderschapsgoeroes

Op zoek naar inspirerende ideeën voor een werkvloer met vijf verschillende generaties? Of gewoon toe aan een wat ander geluid dan de bekende goeroes Simon Sinek, Stephen Covey en Brené Brown? Meer lezers denken er zo over. De concepten van deze acht leiderschapsgoeroes slaan alvast aan.

Zij vinden dat leiders moeten werken aan heel wat andere vaardigheden, zoals intelligentie op welzijnsvlak, het herstellen van vertrouwen en het tonen van dankbaarheid. De typische hiërarchie is uit, op naar het leiden van ecosystemen en communities.

Vergeet Sinek en Covey, dit zijn 8 nieuwe leiderschapsgoeroes met inspirerende ideeën


# Hema-baas Saskia Egas Reparaz blijft koersvast

Hema-baas Saskia Egas Reparaz ‘staat altijd aan’. De eerste vrouwelijke ceo van de Hema heeft een enorme drive. Ze is een merkenkenner, altijd goed geïnformeerd. Scherp op de inhoud, maar zacht op de relatie, blijkt uit dit portret. Koersvast, maar wel open voor een stevig verhaal.

‘Saskia is iemand die de moeilijke gesprekken niet uit de weg gaat, maar doet dat wel op een heel charmante manier. Eerlijk en recht door zee. Ze is als een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen’, zegt Jumbo-topman Ton van Veen over haar. Ze is volledig zichzelf, en daarmee is ze een inspirerend voorbeeld voor onze lezers.

Hema-baas Saskia Egas Reparaz: een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen


# Twee ceo’s krijgen VanMoof weer op de rit

Het failliete VanMoof heeft dit jaar een doorstart gemaakt. Nieuwe eigenaar McLaren Applied zet er twee co-ceo’s op: Eliott Wertheimer en Albert Nasser. Allebei gek van techniek en met een duurzame missie. Inmiddels hebben ze de e-bikemaker weer op de rit gekregen.

Het businessmodel was verkeerd gekozen, vindt Wertheimer. De verkoop en de aftersales in eigen hand houden, heeft het oude VanMoof genekt. Dat model gaat meteen op de schop. Maar ook de magie van het merk en de technologische voorsprong zijn cruciaal geweest om de A-players weer te overtuigen. Met onze lezers hebben ze alvast minder moeite.

Dit vindt de nieuwe ceo van VanMoof: ‘Het probleem was niet die haperende onderdelen’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


# Loodzware klus voor de nieuwe ceo van Stellantis

Stellantis is nog altijd op zoek naar een nieuwe ceo, maar de opvolger van Carlos Tavares krijgt het zwaar. En daar zijn onze lezers ook benieuwd naar. De hele Europese auto-industrie wordt hard geraakt, maar bij Stellantis zakken de verkopen wel heel erg in. En dat terwijl er toch bekende merken in de stal zitten, zoals Peugeot, Citroën en Fiat.

Er is dus meer aan de hand bij het concern dan de moeizame transitie naar elektrisch rijden en de Chinese concurrentie. Te hoge voorraden in de VS, hogere prijzen die kopers wegjagen in Europa, de complexiteit van vijftien merken. De nieuwe topman of -vrouw zal dus moeten snoeien komend jaar. De vraag die ook heel wat lezers zich stellen is: waarin dan?

Stellantis is doodziek, deze 5 kwalen moet de opvolger van Tavares genezen