De tijd is voorbij dat ouderen digibeet waren. Maar je bereikt hen anders dan jongeren. 7 tips om beter met hen te communiceren.
De huidige grijze golf is goed thuis in de digitale wereld. In veel opzichten zelfs net zo goed als de jongere generaties. Toch verschilt de digi-oudere nog erg van de jongere, zegt Arjan in 't Veld, directeur van marketing- en communicatiebureau Bureauvijftig. Hij geeft 7 tips om je sales en marketing effectiever te laten zijn voor de oudere doelgroep.
1. Onderschat de 50-pussers niet
Ouderen zijn bijzonder 'internetfähig'. 83% procent van de 50-plussers is dagelijks online, zegt In 't Veld. 'En waar veel ouderen bij de komst van de PC afhaakten – te ingewikkeld -, doen ze nu volop mee met iPads en andere tablets en beschikken ze over een smartphone.'
2. Maar overschat de 50-plusser ook niet
'Of het nu gaat om jongeren of ouderen: mensen hebben de neiging hun vaardigheden te overschatten. Ga daar dus niet in mee in je communicatie als je ouderen wilt bereiken. Pas je idioom aan op hun niveau.' Bijvoorbeeld als je een beroep doet op hun computervaardigheden of -kennis. 'Als je je richt op jongeren, kun je het gerust over 'googlen' hebben. Ouderen zullen eerder 'even iets opzoeken' op de computer of op internet. En waar jongeren je site meestal via een zoekmachine bereiken, zijn veel ouderen gewend om de hele URL in te tikken. Een moeilijke sitenaam is dus een bezwaar als je ouderen wilt bereiken.'
3. Verdiep je in het online gedrag van ouderen
Het online gedrag van ouderen wijkt nogal eens af van dat van jongeren. In 't Veld onderscheidt 'zoekers, surfers en voyeurs'. Veel ouderen trekken rustig de tijd uit om reissites af te struinen als ze op vakantie willen gaan, bijvoorbeeld. Veel meer dan jongeren in elk geval. Hetzelfde geldt voor surfen: ze nemen eerder de tijd als ze rondsurfen op zoek naar vermaak. Helemaal verschillend zijn ze als het gaat om hun gedrag op sociale media. Waar jongeren geneigd zijn lief en leed te delen, ziet de oudere het liever allemaal aan. 'Menig oudere zal zelfs eerder een plaatje van zijn hond op Facebook zetten bij zijn profiel dan een foto van zichzelf.' Maar vergis je niet: ook al zie je ze misschien minder, ook ouderen zijn ruim vertegenwoordigd op sociale media.
4. E-mail werkt als de afzender betrouwbaar is
Ouderen zijn goed te bereiken via de digitale kanalen. Campagnes via facebook en andere sociale media gerichten op ouderen kunnen enorm effectief zijn. E-mailmarketingcampagnes helemaal: een respons van 10 tot 15 procent is geen uitzondering, volgens In 't Veld. Kom daar maar eens om bij jongeren. Een belangrijke succesfactor is wel dat de afzender als zeer betrouwbaar wordt ervaren. Degelijke organisaties als de Consumentenbond hebben bij hen een streepje voor.
5. Digitaal is meer dan internet via de PC
Zoals gezegd: de digitaal onderlegde oudere is niet per se aangelijnd. Hij grijpt net zo lief naar de tabet of de smartphone als naar de computer. Vooral praktische apps zoals Buienradar zijn populair bij ouderen, zegt In 't Veld, of apps die hij of zij kan raadplegen voor informatie over de gezondheid. Spelen doen digi-ouderen ook graag, zeker vrouwen. Maar dan dus wel andere spellen dan de jongeren, eerder Wordfeud dan Minecraft.
6. Dé oudere bestaat natuurlijk niet
Segmenteer dus als je senioren wat wilt verkopen. Maar hoe? Naar leeftijd? Sinds van Kooten en De Bie de termen introduceerden wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen 'oudere jongeren' (zeg: de 50-plussers die zich gedragen alsof ze de eeuwige jeugd hebben), 'jongere ouderen' (de groep daarboven) en de 'oudere ouderen'. Maar zo'n indeling is lang niet altijd praktisch. 'Ik zou eerder kijken naar interesse en gedrag', zegt In 't Veld. En die twee zaken zijn niet per se leeftijdsafhankelijk. 'Je hebt ongezonde mensen van 50 en kerngezonde mensen van 80. De eerste groep is wellicht wel geïnteresseerd in medische informatie, de tweede niet. Opleiding is misschien wel een belangrijker factor dan leeftijd. Zo is een grote groep laagopgeleiden wel goed vertegenwoordigd op internet, maar juist mensen in deze groep beschiken nogal eens over beperkte computervaardigheden. Je ziet dat een organisatie als Seniorweb daar slim op heeft ingespeeld met HelloDigital, een site die laagdrempelige technische kennis over internet en digitalisering biedt – een soort vervolg op SeniorWeb zelf, dat is opgezet om ouderen wegwijs te maken op internet.'
7. De boodschap boven het medium
Wil je ouderen bereiken? 'Besteed dan vooral aandacht aan de boodschap die je wilt overbrengen, niet aan de keuze van het medium', zegt In 't Veld. 'Precies andersom dan nu vaak gebeurt.'
Er zijn allerlei media die zich vooral op ouderen richten, maar het is de vraag of je daar wel gebruik van moet maken aangezien de doelgroep zo heterogeen is. Sommigen zijn net opa of oma geworden, anderen kunnen nog net een laatse career move maken, weer anderen vragen zich af of ze niet kleiner moeten wonen omdat de kinderen het huis uit zijn. Kortom: verschillende groepen, met verschillende interesses. Waarom zou je dan adverteren in een generiek ouderenblad of ouderensite? Is het niet beter media uit te kiezen die gericht zijn op een bepaald onderwerp? 'Ik raad het zeker niet af om voor een generiek product als een elektrische fiets in een ouderenblad te staan', zegt In 't Veld. 'Maar het is zeker geen 'must'. Ouderen kijken veel naar programma's van de publieke omroep, ze lezen vaak NRC Handelsblad. Als je een interessante boodschap voor hen hebt, kun je ouderen ook via die kanalen bereiken, ook al zijn die niet speciaal voor hen bestemd.'
Dit artikel is onderdeel van het dossier Het Nieuwe Zakendoen op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Microsoft. Altijd op de hoogte van de laatste tips en trends rondom het nieuwe zakendoen? Meld je aan voor de gratis maandelijke nieuwsbrief:
Meer lezen over Het Nieuwe Zakendoen?
-
Deze megatrends gaan ook jouw sales hard raken (2)
-
Deze megatrends gaan ook jouw sales hard raken (1)
-
Alles over Het Nieuwe Zakendoen