Blijft er aan het einde van de wereldwijde crisis nog een autofabrikant over? Toyota heeft opnieuw de winstverwachting verlaagd. Topman Katsuaki Watanabe laat weten dat de autofabrikant in "een nooit eerder vertoonde noodsituatie" verkeert.
Nog geen tien dagen geleden kregen de Amerikaanse fabrikanten General Motor, Chrysler en Ford slecht nieuws te verwerken toen de senaat niet instemde met een reddingsplan. Nu gaat het Japanse bedrijf Toyota forse productieverlagingen doorvoeren en in circa een kwart van alle fabrieken de werktijden drastisch verkorten. De top van het bedrijfsleven voelt ook wat van de slechte tijden, hun bonussen worden naar beneden gebracht.
Operationeel verlies
Toyota denkt in het huidige boekjaar, dat loopt tot 31 maart, uit te komen op een operationeel verlies van 150 miljard yen, ongeveer 1,19 miljard euro. Vorig jaar bedroeg de operationele winst 2,27 biljoen yen. De nettowinst zou uiteindelijk vijftig miljard yen bedragen, in plaats van de eerder verwachte 550 miljard yen. Een dure yen en een "sneller dan verwacht krimpende automarkt" zijn de reden voor de verlaging. Het is de tweede keer in nog geen twee maanden dat Toyota de verwachting naar beneden bijstelt.
Honda
Volgens de topman moet het bedrijf er rekening mee houden dat de moeilijke omstandigheden nog enige tijd aanhouden en mogelijk zelfs verslechteren. Branchegenoot Honda waarschuwde vorige week eveneens voor een fors lagere winst wegens de sterk dalende verkopen en de dure yen. Honda zei voor het hele boekjaar te rekenen op een nettowinst van 185 miljard yen (1,48 miljard euro).