Heel wat bedrijven beginnen te snoeien in het aantal kaderleden. Om de kosten onder controle te houden worden alle onnodige lagen uit de organisatiestructuur geknipt. Na de massale ontslagen bij bedienden en arbeiders delen nu ook de managers in de klappen van de crisis.
In tijden van recessie is ‘cost-cutting' het meest populaire woord in de bedrijfswereld. In een eerste fase richten de bedrijven zich op de kostenposten die het eenvoudigst te schrappen zijn, zoals consultants, interim-managers en marketingkosten. Wanneer deze besparingen niet het gewenste resultaat boeken, gaat men over tot grote herstructureringen waarbij veel arbeiders en bedienden hun baan verliezen. In tijden van diepe recessie blijkt echter dat dit niet voldoende is om het bedrijf terug in een goede koers te brengen en uiteindelijk moeten ook heel wat stuurlui het schip verlaten.
Stijgend aantal burn-outs
"Vele midden- en topkaders hebben de afgelopen maanden onder zeer hoge druk moeten werken. Vaak gebeurde dit zonder bevredigend resultaat of onmiddellijk positief effect", aldus Dominique Dierckxsens, CEO van Batenborch. "Helaas kan niet iedereen deze ‘klik' maken. Wij zien dan ook dat heel wat directieleden in een neerwaartse spiraal terechtkomen en uitgeblust raken. Deze managers zijn de volgende slachtoffers van de crisis."
Nieuwe toppers
Dierckxsens voegt eraan toe: "De voorbije maand hebben we het aantal confidentiële rekruteringen met 30 procent zien stijgen. Bedrijven willen met minder directieleden betere resultaten boeken en zoeken dan ook toppers om de scheve situatie recht te trekken. Deze personen wil men gestrikt hebben alvorens men overgaat tot het ontslag van de huidige kaderleden." Bij vorige recessies is gebleken dat dit fenomeen de voorbode is van het herstel.