Jonge afgestudeerden en twintigers hebben bij hun sollicatie steeds minder interesse in een aantrekkelijk salarispakket alleen. Belangrijker zijn mooie toekomsttrajecten en een aantrekkelijke balans tussen hun professioneel en hun privéleven.
“Het komt er dus vooral op aan je te profileren als aantrekkelijke werkgever door te hameren op de carrièremogelijkheden, de aangename werkomgeving en de aandacht voor de balans tussen werk en privéleven,’ aldus Michel Van Der Sande, directeur human resources van Dexia.
Uit onderzoek van Vlerick blijkt ondertussen dat generatie Y duidelijk de tijd neemt om op zoek te gaan naar een passende job en dat ze gematigd optimistisch is over haar kansen op de arbeidsmarkt. Ze maakt gebruik van het internet als rekruteringskanaal, maar ook van de klassieke krantenadvertenties, spontane sollicitaties, jobbeurzen, al dan niet op de universiteit of in de hogescholen en interimkantoren.
Liefst werken deze jongeren voor een werkgever met een goede reputatie, een bedrijf dat hoog aangeschreven staat. Ze geven de voorkeur aan gevestigde sectoren, grote bedrijven en overheidsinstellingen, veeleer dan aan het opstarten van een eigen bedrijf. (Bron: De Tijd )