Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoek: Nederlandse bedrijven lopen voor op het gebied van AI

Driekwart van de Nederlandse bedrijven zet al machine learning in. Daarmee loopt Nederland voor op de rest van Europa. Het bedrijfsleven in ons land heeft AI hoog op de agenda staan.

machine learning maakindustrie Nederlandse bedrijven onderzoek MT
Foto: Getty Images

Vergeleken met hun Europese concurrenten hebben Nederlandse bedrijven een lichte voorsprong op het gebied van Artificial Intelligence (AI). Dat blijkt uit het net gepubliceerde onderzoek Artificial Intelligence in Europe door EY in opdracht van Microsoft.

EY ondervroeg 277 organisaties in vijftien Europese landen in verschillende sectoren, waaronder life sciences, finance, services, retail, media/entertainment & telecom (TMT) en technologie. Nederlandse participanten waren onder meer Randstad, DAF Trucks en VodafoneZiggo.

Machine learning en deep learning

Nederland behoort tot de landen met de hoogste fase van volwassenheid op het gebied van AI-projecten. Meer dan een derde (37 procent) van de organisaties werkt aan AI-initiatieven die daadwerkelijk in productie zijn genomen of zich in een geavanceerde fase bevinden. In het geval van dat laatste draagt AI actief bij aan verschillende processen binnen de organisatie. Voorbeelden daarvan zijn de inzet van machine learning om producten en diensten te verbeteren, fotoherkenningsmodellen om claimanalyses efficiënter te maken, of predictive maintenance van producten. Van de overige Nederlandse bedrijven bevindt 45 procent zich in de vroege fase van een pilotproject en maakt 9 procent momenteel plannen om aan de slag te gaan met AI.

Uit het onderzoek blijkt dat machine learning de meest gebruikte AI-technologie is in Europa (78 procent). In Nederland gebruikt driekwart van de ondervraagde organisaties deze technologie. Ook wordt deep learning (een machine learning techniek op basis van neurale netwerken) in Nederland veel gebruikt, 65 procent versus 39 procent als Europees gemiddelde.

In de afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in AI in de vijftien onderzochte landen. Het gaat om een bedrag van ruim negen miljard euro. De meeste investeringen kwamen voor rekening van de finance-sector, gevolgd door media/entertainment & telecom.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Management

Uit het onderzoek blijkt verder dat het onderwerp in Nederland iets vaker bij het C-levelmanagement op de agenda staat dan in andere landen. In Nederland noemt 45 procent van de respondenten AI belangrijk op C-level (bij een gemiddelde van 39 procent in heel Europa). Driekwart noemt AI belangrijk op het uitvoerende niveau (tegen een Europees gemiddelde van 72 procent). Het valt op dat veel Nederlandse respondenten (40%) van mening zijn dat AI ook een belangrijk onderwerp is voor medewerkers zonder leidinggevende taken. Daarnaast liggen de verwachtingen op het gebied van AI in Nederland hoger dan gemiddeld in Europa.

‘Het onderzoek laat zien dat Nederland er momenteel goed voor staat op het gebied van AI’, zegt Surya Ramkumar, Directeur Services bij Microsoft Nederland. ‘Maar we kunnen deze voorsprong alleen vasthouden als we nu doorpakken en verder gaan dan alleen pilots.’ Daarbij is het volgens Ramkumar in de eerste plaats nodig om de medewerkers centraal te plaatsen binnen AI-initiatieven. Bedrijven die ver zijn met AI zetten hun medewerkers goed in hun kracht, ziet ze, onder andere door projecten op te zetten tussen verschillende afdelingen die de samenwerking tussen collega’s bevordert en hun creativiteit aanspreekt. ‘Het gaat erom een cultuur te creëren waarin AI succesvol inzetbaar is in het voordeel van alle medewerkers.’