Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Onderscheid jezelf of ga kopje onder’

Topeconoom Mia de Kuijper is terug in Nederland. Met een missie: bedrijven helpen uitvissen wat ze van andere onderscheidt. “Het is de enige manier om te overleven.”

Vertrokken op haar achttiende naar de Verenigde Staten, daar uitgegroeid tot vooraanstaand econome met een indrukwekkende carrière in het bedrijfsleven, onder meer als cfo Europa bij Pepsi Cola, als senior managing director bij Bear Stearns en als vicepresident bij AT&T. Nu leidt Mia de Kuijper haar eigen adviesbureau in New York en is ze een van de twee decanen van de nog jonge Duisenberg School of Finance. En dan is ze ook nog eens auteur van het boek Profit Power Economics.

Welke invloed hebben nieuwe communicatievormen op het bedrijfsleven?

“Het belangrijkste effect is dat het tegenwoordig niet meer nodig is alle onderdelen van het productieproces van a tot z zelf in huis te hebben. Dankzij efficiënte communicatie en razendsnelle informatiestromen kunnen bedrijven zich nu concentreren op hun hoogrenderende activiteiten en de rest uitbesteden.”

Zodat zij hun winst kunnen opvoeren?

“Dat niet alleen. Zij móeten het ook zo aanpakken, willen zij simpelweg overleven. De keerzijde van de informatie-explosie is dat de wereldwijde concurrentie net zo hard toeneemt. Daarom is het essentieel dat een bedrijf zich afvraagt: wat heb ík te bieden, waarmee kan ík me onderscheiden?”

Hoe kom je daar achter?

“De business valt tegenwoordig bij elk bedrijf in blokjes uiteen. Maar er is er altijd één die de grootste winst maakt, dat is de parel. Die moet je zien te ontdekken. Coca-Cola en PepsiCo is dat bijvoorbeeld gelukt. Met hun merk en hun geheime ingrediënt behalen ze een rendement op geïnvesteerd vermogen van ruim 25 procent. De bottelaar, die het harde werk doet en kampt met dure apparatuur en lastige vakbonden, verdient maar een procent of 5.”

Het bezit van een sterk merk is dé manier voor een bedrijf om zich te onderscheiden?

“Er zijn er meer, maar dit is één manier. Kijk naar McDonald’s, een voorbeeld van een bedrijf dat zijn succes dankt aan een sterk merk. Kapitaalintensieve productie kan dit soort bedrijven probleemloos uitbesteden, in het geval van McDonald’s aan de franchisehouders van de lokale vestigingen.”

Wat zijn de andere manieren om toekomstige groei zeker te stellen?

“Je kunt bijvoorbeeld actief proberen te zijn op een gebied dat beschermd is door regelgeving, en dat dus niet zomaar is te veroveren door concurrenten. Denk bijvoorbeeld aan het recht om gebruik te maken van schaarse bronnen zoals uitzendfrequenties of olievelden. Nog zo’n parel is het vermogen om op innovatieve manieren aan kapitaal te komen. Of het hebben van een klantenkring die niet zo makkelijk kan switchen van dienstverlener. Een voorbeeld is het onderhoud van een softwaresysteem: als een bedrijf wil overstappen, zal het zijn hele systeem moeten omgooien – een wel erg kostbare exercitie.”

Die succesfactoren zijn toch niet nieuw?

“Nee, maar zij kunnen in deze extreem competitieve tijd bij uitstek het verschil maken tussen overleven of kopje onder gaan. Wel nieuw en karakteristiek voor deze tijd is een andere marketingaanpak. Die aanpak is erop toegesneden dat consumenten elkaar tegenwoordig via allerlei netwerken warm voor, of afkerig van, producten maken. Aan deze zwaankleef- aan-theorie danken bijvoorbeeld de iPod en de Harry-Potterboeken hun succes. Je imago kan tegenwoordig ontzettend snel veranderen. Vroeger gebeurde dat pas als mensen je product of dienst zelf hadden gebruikt. Nu horen zij al voor die tijd de ervaringen van anderen.”

Hoe kun je als bedrijf van moderne marketing je kracht maken?

“Door alert te reageren op de markt en je in de discussie te mengen, of door snel met veranderingen of nieuwe producten te komen die aansluiten op de veranderende wensen van de klant. Ook profiteren van de populariteit van bekende mensen kan slim zijn. Denk aan kledingmerken die actrices zo ver krijgen dat ze tijdens de Oscar-uitreiking hun kleding dragen. Zo’n aanpak werkt veel beter dan het traditionele advertentiemodel. Mensen willen zelf uitvinden wat de moeite waard is. Ook op marketingvlak kun je heel wat oude handboeken uit het raam gooien.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is voor uw nieuwe model ook een nieuwe manager nodig?

“Zeker. De nieuwe manager moet een relatiemanager zijn, die relaties binnen maar vooral ook buiten het bedrijf in goede banen leidt. Dankzij nieuwe, efficiënte informatiestromen kunnen bedrijven zich concentreren op de voor hen meest profijtelijke activiteit. Maar voor het hele bedrijfsproces hebben zij wél andere partijen nodig. Vaak wordt binnen bedrijven nog verticaal gedacht en wordt marktaandeel gezien als belangrijkste graadmeter voor kracht. Maar marktaandeel is niet meer interessant. Het gaat tegenwoordig om relatieve in plaats van absolute macht, om winstgevendheid.”

Lees het hele interview in MT 03 2010. U kunt het nummer ook online doorbladeren.
 

8 irritante types op de werkvloer – en hoe daar toch de positieve dingen van te zien

Je kent ze wel: die collega die overal 'ja, maar' op zegt of die betweter die altijd gelijk moet hebben. Irritant? Zeker. Maar juist deze 'lastige' types kunnen onmisbaar zijn voor je team, schrijft innovatie-expert Simone van Neerven. Kijk maar eens anders naar hun gedrag.

irritante collega's werkvloer kantoor
Foto: Getty Images

Johan Cruijff wordt wereldwijd gezien als een van de beste voetballers aller tijden. Niemand anders dan hij doorgrondde het spelletje zo intens. Hij werd geroemd om zijn techniek, snelheid en spelinzicht. Maar hij was ook iemand die het vaak beter wist. Hij kwam met talloze ongevraagde adviezen op de proppen en gaf opdrachten aan zijn medespelers.

Cruijff floreerde onder trainers die daar goed mee om konden gaan. In zijn beginjaren bij FC Barcelona vormde hij een magische combinatie met Rinus Michels.

Maar toen die half 1975 werd ingeruild voor trainer Hennes Weisweiler, zakten de prestaties van het team direct in. Weisweiler stond erom bekend geen raad te weten hoe om te gaan met sterspelers en het boterde dan ook helemaal niet met Cruijff. Toen Cruijffs contract een jaar later afliep, wilde hij alleen bijtekenen als Michels zou terugkeren. En zo geschiedde.

Omgaan met onmogelijke collega’s

Cruijff was niet de makkelijkste om mee samen te werken. Maar als hij in zijn kracht werd gezet, dan was hij niet te stoppen. Daarin zit een parallel met de werkvloer. Want ook daar moeten verschillende types met elkaar samenwerken.

Omgaan met lastige collega’s blijkt een van de meest uitdagende aspecten op de werkvloer te zijn, zo blijkt uit talloze onderzoeken. En op bijna iedere werkplek zijn ze wel te vinden, van die collega’s die het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen.

Maar je groen en geel ergeren en niets doen verergert de situatie en zal snel leiden tot conflicten. Hoog tijd dus om de positieve kanten te zien van die onuitstaanbare collega’s.

Acht irritante types op de werkvloer

#1 De ja-maarder

Gooit altijd de kont tegen de krib en komt voortdurend met bezwaren. Deze medewerkers zijn fantastisch als je weer eens iets groots gaat implementeren, zoals een IT-systeem of een procesverandering. Want deze mensen zien alle beren op de weg en helpen je om de risico’s in kaart te brengen waardoor er geen puinhoop ontstaat als je overgaat op de nieuwe manier van werken.

#2 De ja-enner

Ben je net lekker toe aan het werken naar een besluit, wordt de boel weer opengegooid met “Ja, en ….”. Deze types zijn ideaal voor brainstorms, want de stroom aan ideeën houdt nooit op. Maar houd ze ver weg als je projecten gaat implementeren, want anders haal je helemaal nooit meer een deadline.

#3 De controlfreak

Wil van de hoed en de rand weten en overal grip op houden. Deze types kunnen ontzettend irritant zijn als ze zich gaan bemoeien met jouw werk, maar zijn ideaal om een implementatie van een verandering te leiden. Ze zitten strak op het proces, waken erover dat niets over het hoofd wordt gezien en zorgen dat de deadlines worden gehaald.

#4 De volharder

Bijt zich in iets vast en laat zich dan niet meer van de wijs brengen. Die standvastigheid wordt weleens verward met stugheid, maar zorgt er juist voor dat iedereen continu op scherp wordt gezet en dat het team niet van de rails af raakt, ook als het even moeilijk wordt.

#5 De aanpakker

Gaat al in de actie nog voordat er helder is wat er precies moet gebeuren of afspraken zijn gemaakt. Dit kan contraproductief zijn en tot veel extra werk zorgen. Maar deze persoon is goud waard, want ben je met iets nieuws of innovatiefs bezig? Dan leer je veel meer door te doen dan door er ellenlang over te praten. En als het wel duidelijk is wat er moet gebeuren, is het voor je het weet gepiept.

#6 De klager

Zeurt over alles wat niet goed gaat, maar komt nooit met oplossingen. Kan een flinke domper geven aan het moraal van het team, maar is ook een fantastische ‘bullshit-spotter’. Met zijn scherpe oog voor onnodige regels of onbegrijpelijke procedures weet deze persoon als geen ander de vinger op de zere plek te leggen.

#7 De betweter

Corrigeert anderen vaak en lijkt overal een antwoord op te hebben. Wees eerlijk, vaak hebben ze ook wel een punt maar brengen ze het wat onhandig. In het verleden zijn ze daardoor vaak genegeerd en zijn ze wat cynischer geworden. Prik daardoor heen en luister echt naar ze. Meestal hebben ze goede ideeën waar je echt wat aan hebt of verder op door kunt bouwen. Laat de betweter met de klager en de aanpakker werken en de bureaucratie verdwijnt als sneeuw voor de zon.

#8 Kwik, Kwek en Kwak

Zo’n kliekje dat altijd bij elkaar zit en vaak grappen maakt. Ze vormen een blok waar bijna niet tussen te komen is. Maar als puntje bij paaltje komt, zijn ze loyaal en bedenken ze creatieve oplossingen als het echt lastig wordt. Ideaal dus als je een verandering wil doorvoeren, want met hun vindingrijkheid zorgen ze voor betere oplossingen. En met hun humor maken ze het tegelijkertijd ook leuk.

Omarm de diversiteit

In plaats van gedrag te snel als lastig te bestempelen, helpt het om stil te staan bij de mensen in het team en na te gaan wat de positieve kanten van hun gedrag zijn. Als je dat eenmaal weet, ga je ook beter zien waarom dingen in het verleden mis gingen en hoe je het team juist kunt laten vliegen.

Sterker nog: mis je een van deze types in je team, zorg dan als de wiedeweerga dat je die aan boord haalt.

Lees ook deze columns van Simone van Neerven: