Computest (sinds 2005) begon als “een vriendengroep met een passie voor performance”, zegt medeoprichter Hartger Ruijs (CEO). Inmiddels staat er een bedrijf met ruim 100 technisch specialisten op het gebied van performance, security en functioneel testen, die samen zorgen voor een omzet van 10 miljoen euro per jaar.
Vanuit het kantoor in Zoetermeer (en op locatie bij de klant) zorgen die medewerkers ervoor dat (web)applicaties en infrastructuren optimaal en veilig werken. Door bijvoorbeeld een online applicatie te testen op snelheid en beschikbaarheid en of er geen kwetsbaarheden in zitten waar hackers misbruik van kunnen maken. Computest werkt voor onder meer AFAS Software, Malmberg, Talpa, NS, Knab, AMBER Alert Nederland en 9292.
Kan je de ruimte omschrijven?
“Ons kantoor heeft 3 verdiepingen. Twee ervan zijn grote, open ruimtes met blokken waar de teams zitten. Verder bevinden zich hier enkele kamers met glazen wanden waar mensen rustig kunnen werken en zijn er op de eerste verdieping twee grote meeting rooms, ook beide met veel glas. Dit zorgt voor maximale transparantie. Een van de meeting rooms hebben we ingericht als ‘Sit Down Room’. Deze kamer is voornamelijk gevuld met banken en zitzakken. Het is de bedoeling dat je hier geen elektronica gebruikt om zo je volle aandacht bij de meeting te houden.”
“Op de onderste verdieping bevindt zich verder de ‘war room’ waar aan speciale (onderzoeks)projecten wordt gewerkt. Ook staan op de begane grond in een game room enkele arcadekasten met games (dit komt ook voort uit onze samenwerking met Stichting Nationaal Videogame Museum) en een tafeltennistafel. De bovenste verdieping is grotendeels gereserveerd voor onze kantine. Deze biedt ruimte aan alle medewerkers en ons kanbanbord waar de belangrijkste acties en projecten van de teams en coaches op staan. Vanuit de kantine loop je zo naar buiten het dakterras van 195m2 op.”
Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?
“Ons kantoor is ingericht op basis van onze informele cultuur en om de manier waarop we werken zo goed mogelijk te faciliteren. Bij Computest werken we namelijk in zelforganiserende teams. Dit betekent dat er geen managers zijn, maar meerdere multidisciplinaire teams die in feite allemaal kleine bedrijfjes binnen de organisatie vormen. Onze organisatievorm komt naar voren in alle aspecten van onze inrichting. De teams hebben wel vaste plekken, maar niemand heeft een eigen kamer of kantoor.”
“Al het meubilair in de losse ruimtes biedt tenminste ruimte aan 12 mensen (de ideale omvang van een team). In onze keuken zijn zelfs twee grote ovens geïnstalleerd zodat je precies 12 pizza’s tegelijk kunt klaarmaken. Alle tafels die we hebben zijn ovaal en niet rechthoekig. Dit betekent dat er nooit iemand aan het hoofd kan zitten, iedereen heeft een gelijkwaardige plaats aan de tafel zoals iedereen ook binnen de organisatie gelijk is. Verder biedt ons kantoor met onder meer een game room veel ruimte voor ontspanning, want waar hard gewerkt wordt, moet ook de gelegenheid zijn om even stoom af te blazen en iets anders te doen.
Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?
Als je zegt dat je laagdrempelig, transparant en benaderbaar bent, moet je er ook voor zorgen dat je kantoor zo is ingericht.
“Mensen moeten zich prettig voelen op hun werk en zichzelf kunnen zijn. Je brengt er immers heel wat tijd door. Ook werken collega’s binnen de teams intensief samen. Het is dan fijn dat een kantoor deze samenwerking faciliteert, iedereen betrokken houdt, ruimte biedt voor ontspanning zoals de game room, maar ook plekken heeft waar mensen zich even terug kunnen trekken. Wij zien ons kantoor ook als een manier om uit te stralen wie we zijn en wat de cultuur is binnen onze organisatie. Als je zegt dat je laagdrempelig, transparant en benaderbaar bent, moet je er ook voor zorgen dat je kantoor zo is ingericht. Daarom is er bijvoorbeeld veel glas en heeft niemand een eigen kantoor of een directiekamer zodat iedereen altijd aanspreekbaar is. “
“Wat we ook belangrijk vonden bij de selectie van een nieuw kantoor, is een eigen voordeur. Hiermee is het echt ons pand en worden mensen welkom geheten door een bekend gezicht. Bovendien hebben al onze medewerkers zelf een sleutel en de toegangscode van het kantoor. Dit draagt er ook bij aan dat het voor iedereen als eigen voelt. Bijna als thuiskomen.”
Hoe kwam de ruimte tot stand?
“Voor de inrichting hebben we samengewerkt met een binnenhuisarchitect. Het feit dat we het pand als lege ruimte opgeleverd kregen was de perfecte gelegenheid om blanco te starten. We hebben gekeken naar hoe het inrichten van de ruimtes kan bijdragen aan het wegnemen van de hiërarchie en het creëren van een ecosysteem waarbinnen zelforganiserende teams zo goed mogelijk werken. Maar ook is gekeken naar hoe mensen zich normaal gesproken bewegen in een kantoor. Hoe lopen deze stromen en hoe zorg je ervoor dat mensen elkaar regelmatig ontmoeten?”
“In het pand waren op verschillende plekken trappen naar de andere verdiepingen. Deze hebben we eruit laten slopen en in plaats daarvan is er nu één centraal trappenhuis waar je elkaar tegenkomt. Ook hebben we één koffieautomaat in een speciaal ingerichte coffee corner. Er is heel bewust voor gekozen om een plek te creëren waar mensen elkaar zien. Elkaar ontlopen wordt daarmee vrijwel onmogelijk. Verder staan er door de ruimtes heen statafels. Om een huiselijke sfeer te creëren hebben we bovendien op iedere verdieping een plantenwand waarmee een soort binnentuin is ontstaan.”
Wat werkt goed, en wat minder?
“Net als het onze bestaan de meeste kantoren tegenwoordig uit flexplekken. Maar als je goed kijkt is een flexplek vaak helemaal geen flexplek. Sommige mensen zoeken toch een vaste plek op waar ze prettig werken. Laat dit ook gewoon gebeuren en verwacht niet dat 100% van je medewerkers de flexplek zullen omarmen.”
“Vooral als je gaat verhuizen is nieuw kantoormeubilair een forse investering. Je wil alles immers hetzelfde hebben en je zult altijd zien dat het meubilair wat je al hebt niet meer verkocht wordt. Probeer daarbij creatief te denken. Zo hebben we de designonderstellen van onze bureaus die vrij prijzig waren, tweedehands gekocht via een handelaar in kantoormeubilair. Daar hebben we vervolgens een nieuw blad opgezet. Daarmee kun je interessante besparingen doen en toch een uniforme en strakke inrichting realiseren.”
Heb jij ook een kantoor dat volgens jou een plek in The Office verdient? Mail naar [email protected] (en stuur als het kan alvast een of meer foto’s mee)