Bent u het zat om onder een baas te werken? Dan is dit uw kans. Babyboomers zetten komende tijd massaal hun bedrijf te koop. Waar moet u op letten bij de aanschaf ervan?
Komende vijf jaar komen er volgens de Kamer van Koophandel (KvK) honderdduizend bedrijven te koop te staan. Daar zitten voldoende mooie koopjes tussen tegen een redelijke prijs. Hoe dat kan? Net als Jaap Blokker (lees alles over de opvolger van de Blokker holding) gaan veel babyboomers komende tijd met pensioen. Naast de enorme vergrijzing die dit oplevert, betekent het ook dat velen van hen hun zaak die ze ooit zelf zijn begonnen, nu een opvolger zoeken, meldt De Pers. En daar liggen dus kansen voor u.
Goede basis
Veel managers dromen er al jaren van om voor zichzelf te beginnen. Het opkopen van een bedrijfje kan een prima startbasis zijn. U bent bij aanvang van het bedrijf al voorzien van naamsbekendheid, klanten, omzet en winst en banken zijn sneller bereid om te helpen bij de financiering. En niet onbelangrijk: de KvK meldt aan de gratis krant dat bedrijven die worden overgenomen vrijwel altijd over vijf jaar nog bestaan, tegenover de helft van de startende bedrijven. Maar waar dient u rekening mee te houden bij de aanschaf van zo'n bedrijfje? Een aantal tips:
1. Doel vaststellen
Bedenk allereerst goed wat u wilt met een nieuw bedrijf. Wat zijn uw (langetermijn) doelstellingen? Stel een goed ondernemersplan op. Daarmee creëert u een goed beeld van wat u eigenlijk wilt en welke bedrijven daardoor in aanmerking komt om over te nemen. Daarnaast zorgt een degelijk opgesteld ondernemingsplan ervoor dat u de huidige eigenaar van het bedrijf kunt overtuigen dat ‘zijn kindje’ bij u in goede handen is. Tot slot is een dergelijk plan van cruciaal belang om straks de financiering rond te krijgen
2. Expertise
Menig bedrijf is groot geworden dankzij de ondernemer die er jarenlang met hart en ziel aan heeft gewerkt. Maar nog belangrijker, zeker bij de bedrijven met weinig personeel staat de kennis en kunde niet op papier, maar zit het in het hoofd van de baas.
Wanneer een bedrijf voornamelijk gestoeld is op een groot netwerk en de kunde van de grote baas, doet u er extra verstandig aan goed uit te zoeken wat er van het bedrijf overblijft zodra de grote baas van het toneel verdwijnt. Gaan klanten mee of is hun enige binding die oude vriend die ze niet willen laten vallen? En heeft u dezelfde kennis en kunde in huis als de ondernemer die van zijn jarenlange ervaring profiteert?
3. Op goede voet
Kunt u goed door de deur met de huidige eigenaar? U hoeft geen beste vrienden te worden, maar het werkt wel in uw voordeel als u op goede voet leeft met de baas van het bedrijf dat u overweegt te kopen. Dat klinkt wellicht als niet essentieel, maar is het wel degelijk om verscheidene redenen. Allereerst ziet menig ondernemer het bedrijf als 'zijn kindje'. De vraag is dus of hij het – nadat de zaak aan u verkocht is – echt kan loslaten. U moet daar duidelijke regels en omgangsvormen voor kunnen instellen indien nodig.
Al het contact met de ondernemer verbreken en hem op uw eerste werkdag gelijk de toegang ontzeggen is echter ook niet aan te raden. Zeker als het bedrijf (deels) stoelt op de expertise en klantenkring van de eigenaar. Want u heeft in het begin vast nog wat vragen die u wilt stellen.
Klantenkring
Onderschat ook niet het effect van klanten die – achter uw rug om – contact opnemen met de voormalig eigenaar. Als deze zich tekort gedaan of bedrogen voelt, zal hij klanten wellicht afraden met u in zee te gaan. Andersom kan de voormalig ondernemer u introduceren bij zijn trouwe klanten die nogal gehecht zijn aan hem. Daarmee straalt u de oude eigenaar het vertrouwen uit aan de klanten waarmee de kans kleiner wordt dat de klantenkring snel uitdunt na de overname. Kortom: onderschat niet de impact die de oude baas op uw ‘nieuwe’ bedrijf kan hebben.
4. Reële prijs
Hoe zorgt u ervoor dat u een reële prijs betaalt voor het bedrijf? De huidige eigenaar heeft vaak jaren van zweet, bloed en hard werken geïnvesteerd in ‘zijn kindje’. Het geld is belangrijk, maar voor hem is de continuïteit van de onderneming minstens zo belangrijk. Zorg dus dat u een betrouwbare koper bent die een goed plan heeft voor de toekomst van zijn bedrijf.
Waak er van de andere kant ook voor dat u denkt het ideale bedrijf gevonden te hebben en er daardoor te veel voor neerlegt. Want dat is lang niet altijd waard. Een buitenstaander kan dan vaak helpen door er zonder emotie naar te kijken en een geloofwaardig prijskaartje aan het bedrijf te hangen. Schroom niet om daar gebruik van te maken.
Twijfelt u nog of u wel echt uw vaste baan en inkomen wilt opzeggen? Lees dan het artikel ‘Begin vandaag nog voor uzelf’.
Lees ook het boek Iedereen ondernemer of volg het seminar De eerste 100 dagen na de overname (26-05)