Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

’Noordelijk bedrijf moet zich laten zien’

De economie van de drie noordelijke provincies heeft het niet makkelijk: grote bedrijven trekken weg en hoogopgeleiden voelen weinig voor een verhuizing naar Groningen of Leeuwarden.

Philips, KPN, Lukas Klamer: allemaal hadden ze een hoofdkantoor of onderzoeksafdeling in de noordelijke provincies. En allemaal vertrokken ze naar het westen. De reden: Groningen, Friesland en Drenthe liggen te ver weg van de randstad én bieden onvoldoende geschoold personeel. Dat laatste moet aangepakt worden, vindt de regioafdeling Noord van werkgeversvereniging VNO-NCW. “Er zijn voldoende grote bedrijven in het Noorden, waar studenten een heel aantrekkelijke carrière kunnen starten’,’ zegt Peter Buurman, regiomanager van VNO.

Het lukt die bedrijven onvoldoende om geschoold personeel te vinden. “We zijn te weinig zichtbaar. Jongeren die in het Noorden studeren weten vaak niet dat ze helemaal niet hoeven te verhuizen naar het westen voor een mooie baan. Dat moeten we ze duidelijk gaan maken.’’ Toch gloort er ook hoop voor het Noordelijke bedrijfsleven, stelt Buurman. “Langzaam maar zeker ontdekken werkzoekenden het Noorden als plek waar relatief veel vraag is, én waar je goed kunt wonen. Vooral mensen van middelbare leeftijd die in het verleden naar de Randstad zijn verhuisd, komen nu weer terug. Dat gebeurt steeds vaker. In die zin gaat het dus de goede kant op.’’
(Nederlands Dagblad)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.