Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nooit meer een slaapverwekkende speech

Moet u binnenkort speech houden voor het bedrijf? Waarom het zo belangrijk is dat ‘we er met zijn allen de schouders onder zetten'? Jammer dat niemand luistert. Maar: na vandaag hangt al het personeel aan uw lippen.

 

"Mag ik een beetje aandacht? Dat is toch niet te veel gevraagd? Toch wel! Ik moet er iets anders voor laten. Het is een offer. Er worden enorme bedragen neergeteld voor een beetje aandacht. Er gaan miljoenen om in reclame. Dames die heren ontvangen, zeggen altijd dat de klanten eigenlijk komen voor een beetje aandacht. Voor een kwartiertje aandacht – wat zeg ik, vijf minuten – betaal je dus al gauw honderd euro. Duur spul, die aandacht…"

Doe-het-zelver
Grote kans dat u met deze binnenkomer meer aandacht trekt dan door op de microfoon te tikken of een aantal keer te kuchen. In het 'Prekenboek voor Leiders' staat een aantal kant en klare speeches die u zo kunt gebruiken. Natuurlijk kunt u ook slechts alinea's, zoals bovenstaande, eruit halen om deze te verwerken in uw eigen verhaal. Wilt u toch liever uw eigen speech maken? Maak dan gebruik van onderstaande tips voor de doe-het-zelver.

Herkenning
Toehoorders willen zich herkennen in het verhaal dat u vertelt. Zoek naar contexten die de meeste van uw toehoorders delen: school, huwelijk of relatie, het nieuws, sport. Gebruik ook de taal die voor iedereen vertrouwd klinkt. Managementjargon is prima in de boardroom, maar niet op de werkvloer. Richt uw verhaal vervolgens op een gevoel dat al uw mensen delen, bijvoorbeeld de irritatie van iets, de spanning voor een op handen zijnde verandering of het enthousiasme voor een kans.

Maak het persoonlijk
Het is geen probleem om verhalen te stelen, kopiëren of voor de honderdste keer op te lepelen, zolang de toehoorder het gevoel heeft dat u een nieuwe, eenmalige en exclusieve speech houdt. Zorg daarnaast voor persoonlijke details die alleen van u kunnen komen. Weliswaar maakt het u kwetsbaarder als u de speech persoonlijker maakt, maar die kwetsbaarheid kweekt goodwill. Want een goede leider verbindt zichzelf aan zijn missie.

Hier en nu
Geef de urgentie van het moment aan. Waarom moet dit verhaal hier nu uitgesproken worden? Het zorgt tevens voor een soort referentiekader, het stukje herkenning dat eerder werd genoemd. Want het hier en nu is iets wat voor iedere toehoorder relevant is.

Spanningsboog
Een verhaal van twee uur met tachtig powerpointsheets is heel interessant, maar vaak denkt het publiek daar anders over. De spanningsboog van de gemiddelde luisteraar is niet langer dan twee en een halve minuut. Zorg dus voor veel afwisseling door elke twee minuten het publiek weer bij uw verhaal te slepen. Verander regelmatig van perspectief, toon en snelheid of volume. Maak van uw preek een filmscript. Begin met een kleine persoonlijke herinnering, dan een groots filosofisch inzicht, een grap, en eindig met een gedicht.

Steel
De woorden van anderen kunnen de grootste inspiratiebron zijn, gebruik deze dan ook. De wereld om u heen levert u voortdurend prachtige bouwblokken op om een nieuw en uniek verhaal te maken. Vergroot, draai om, vervang personages en niemand merkt het. Iedereen doet het, dus geen scrupules graag.

Spreekkompas
Onderbreek af en toe uw eigen verhaal om duidelijk te maken waar we in het verhaal zijn. Het zogenoemde spreekkompas is afgeleid uit de vier windrichtingen. Oost staat voor de toekomst, hier gaat het verhaal naartoe. West duidt op het verleden, over wat u zojuist heeft verteld. Noord refereert naar de hogere machten, bijvoorbeeld beroemdheden die u quote. In Zuid biedt u tot slot het stukje herkenning, door iets persoonlijks over uzelf te vertellen.  

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afsluiter
Een pakkend einde is evenzo belangrijk als een goed begin. Wat dacht u van deze, uit het boek: "Leve deze imperfecte wereld dus, vol imperfecte mensen. Ze geven ons reden elke dag weer fluitend op te staan en de handen uit de mouwen te steken."

Meer voorbeeldspeeches of tips om een goede speech te schrijven en te houden, vindt u in het boek Prekenboek voor Leiders van Jeroen Busscher & Miranda Keijser- van Gils.