De paniek bij Nokia rond het missen van de smartphone-markt lijkt compleet: de verantwoordelijke chef heeft zijn ontslag ingediend. Toch kan het niet anders of de Finnen komen sterk terug.
Natuurlijk heeft alles en iedereen het over de iPhone, Android en de karrevrachten aan software, apps, die dergelijke toestellen aantrekkelijk maken. Nokia lijkt bijna vergeten. Op dit moment heeft het ook maar een bescheiden winkeltje met software voor Symbian, het besturingssysteem dat ooit breed ondersteund werd, maar nu toch echt een Finse hobby is geworden. Als de baas van de Mobile Solutions Divison vertrekt, de afdeling die draait rond smartphones en ander mobiel internet-spul, zou je bijna denken dat Nokia zelf ook peentjes zweet.
Dat doet denken aan een jaar of zeven geleden. Motorola kwam toen met de eerste klap-telefoontjes in een clamshell-model, een formaat dat door de Koreanen van Samsung en LG vervolmaakt werd en uitgroeide tot dé standaard. Nokia hield destijds lang vast aan het candybar-model, het vertrouwde blokmodel, en worstelde met de prijsdalingen die de Aziatische nieuwkomers afdwongen. Ondanks zijn marktaandeel van meer dan 30 procent werd de gigant ook toen bijna ten grave gedragen.
Nokia heeft destijds inderdaad last gehad van zijn te late beslissing om op de klaptelefoontrein te stappen. Een technologieconcern zet nu eenmaal niet altijd in op het juiste paard. Het kostte een tijd om de prijzen van zijn telefoons te krijgen naar de onvoorstelbare diepten van tegenwoordig. Maar door zijn uitgebreide ervaring met gebruikerswensen, weergaloze slagkracht in r&d en natuurlijk zijn brute omvang wist Nokia terug te komen. En dat zal ook dit keer gebeuren.
Gaat de hele wereld met een product van Apple rondlopen? Nee natuurlijk, daarvoor is de iPhone te duur. Wordt de Android de dominante smartphone? Zou kunnen, maar de gebruikerservaring is nog verre van fool proof. Naarmate de smartphone, dat wil zeggen de telefoon die geschikt is voor mobiel internet en waarop eenvoudig software valt te installeren, doorsijpelt naar lagere marktsegmenten en gemeengoed wordt, is Nokia allang klaar om daar zijn fair share op te eisen.
Intussen houdt Nokia onder zijn kersverse ceo een show met toestellen op de markt, waar fijnproevers prima mee uit de voeten kunnen, waaronder de E7, opvolger van de Communicators waarmee de Finnen al smartphones leverden voordat het woord was uitgevonden. Net als de al eerder gelanceerde N8; allemaal vruchten van meer dan twintig jaar mobiele ervaring en een besturingssysteem dat al smart was, toen Google-boys Brin en Page nog eindexamen moesten doen.