Hij moest ervoor naar Nederland komen: de fusie tussen Vodafone en Ziggo in 2016, waarbij Jeroen Hoencamp benoemd werd tot CEO, zorgde ervoor dat hij van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland verhuisde. Tot die tijd was Hoencamp CEO van Vodafone in het Verenigd Koninkrijk, nadat hij daarvoor dezelfde functie had vervuld in Ierland. Sinds 1998 is Hoencamp al werkzaam bij Vodafone, na een carrière bij Canon in de VS.
‘Ik heb er 24 uur over nagedacht, en binnen vier weken woonden we met ons gezin weer in Nederland’, aldus Hoencamp over zijn keuze tegen NRC. Hoencamp was overigens niet de eerste gegadigde voor de baan: dat was Rob Shuter, voormalig CEO van Vodafone Nederland. Die stapte echter over naar een Zuid-Afrikaanse concurrent.
Hoencamp zat na zijn studie aan Nyenrode twee jaar bij het Korps Mariniers op Curaçao. ‘Vanwege de dienstplicht moest ik het leger in, maar ik wilde niet een jaar lang wapens poetsen en af en toe over een stormbaan rennen. Een studiegenoot vertelde enthousiast over de officiersopleiding bij het Korps Mariniers’, legt hij uit in een interview. Toch was het geen leven lang beschoren. ‘Ik heb wat moeite met gezag, merkte ik. Ik gedij niet goed in een uitsluitend hiërarchische organisatie.’
Samenvoeging
De samenvoeging van de twee bedrijven, waarvan de een een kabelaar en de ander een mobiel netwerk is, is niet makkelijk, maar Hoencamp heeft vaker met dit bijltje gehakt. In het Verenigde Koninkrijk voegde hij Vodafone UK samen met de vaste netwerkaanbieder Cable & Wireless.
De verbindende factor die digitalisering kan hebben, daar gaat het Hoencamp om. ‘Ik richt me graag op de nuttige toepassingen: digitalisering van het onderwijs, zorg, overheidsinstanties. Maar ik maak me ook zorgen over de maatschappelijke gevolgen van digitalisering. Ons doel is mensen te verbinden, maar of we er nou socialer van worden is de vraag.’
Begin december kwam het nieuws naar buiten dat Tele2 en T-mobile hun netwerk gaan fuseren omdat er niet te concurreren valt tegen de grote telecombedrijven KPN en VodafoneZiggo. Marktwerking, noemt Hoencamp het. ‘Wij vinden dat de markt het aantal spelers moet bepalen.’ Dat is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) niet met hem eens. Zij stelt dat VodafoneZiggo zijn netwerk open moet stellen voor concurrerende telecombedrijven, om te voorkomen dat er te veel macht komt te liggen bij de twee grootste bedrijven. KPN werd al eerder tot deze maatregel gedwongen.