Vergeet de gewone carrièrebeurs. Strik nieuwe talenten heel simpel online vanachter uw bureau. "Zonder dat je twee dagen op een beurs hoeft te staan en 'beurzenmoe' wordt."
Tot en met 15 november kunnen werkgevers hun bedrijf online promoten op clickbeurs.nl. Onder andere ING, KPN, Ballast Nedam en ICT Automatisering hebben al een virtuele stand. Bedrijven kunnen die zelf inrichten, waar ruimte is voor onder meer FAQ's, bedrijfsinformatie en -video's en vacatures. Ook kunnen werkgever en kandidaat met elkaar chatten. Die laatste kan als het zo uitkomt meteen via internet solliciteren.
Beurzenmoe
Het voordeel van een online beurs is, dat het minder tijd kost. "Als werkgever hoef je niet twee hele dagen op een beurs te staan. Je wordt niet ‘beurzenmoe'," vertelt Stephen Tukker van clickbeurs.nl. "Een virtuele stand kun je houden naast je gewone werkzaamheden." Aan de hand van een pop-up systeem kunt u zien wanneer er een bezoeker bij uw stand komt.
Bezoekersaantallen
Verder liggen de bezoekersaantallen op online carrièrebeurzen hoger. "Een 'gewone' tweedaagse carrièrebeurs haalt zo'n tienduizend bezoekers," schetst Tukker. "Hier is dat veel hoger." Afgelopen mei trok de beurs in vier weken 61.000 unieke bezoekers. "We streven ernaar dat nu in twee weken te halen." Al gaat het natuurlijk uiteindelijk om het resultaat voor bedrijven en potentiële werknemers, aldus Tukker.
Fun-factor
Clickbeurs.nl wordt in samenwerking met de populaire netwerksite Hyves georganiseerd, om de doelgroep – studenten en starters – te bereiken. De virtuele beurs heeft om die reden "een duidelijke ‘fun-factor'". Zo kun je – net als in Sims – als man of vrouw rondlopen door de entreehal, bij bedrijven binnenlopen, de sollicitatiezuster aanschieten en je cv in een brievenbus droppen. "Maar het wordt ook serieus: door met elkaar te chatten over de baan en direct te solliciteren."
Bekeken worden
Het werven van personeel via internet en online beurzen wordt steeds belangrijker. "Mensen houden van kijken zonder bekeken te worden," zegt Jurrens Broekhuijsen, recruitment manager bij Stork, ook vertegenwoordigd op de beurs. "Bovendien gaan de meesten tijdens werktijd op zoek naar een andere baan."