Maarten de Bruijn, de ontwerper die ooit in een schuur de eerste Spyker knutselde, is terug met de Qugo. De elektrostep voor stadsvervoer, made in Amsterdam, moet de wereld gaan veroveren.
De Bruijn heeft sinds 2008 gewerkt aan de ontwikkeling van de elektrische driewieler, die in gebruiksmogelijkheden wel wat wegheeft van de vermaarde Segway maar compleet anders in elkaar steekt en rijdt. Onlangs is de serieproductie begonnen.
Sta-step
De berijder bestuurt het voertuig door in de bochten mee te leunen, met een beweging die verwant is aan skiën. Op de techniek daarachter heeft Qugo een patent. De sta-step heeft een aangedreven voorwiel en kan maximaal 25 kilometer per uur halen – hij heeft een Europese snorfiets-homologatie waardoor een helm niet verplicht is – en heeft een actieradius van 25 kilometer. Daarna moeten de accu's in drie tot vier uur weer worden opgeladen. 'Met de Qugo houdt niets me tegen,' aldus De Bruijn in Het Parool. 'Ik kan langs de auto's, ik mag over de stoep, gebouwen in, de lift nemen of ermee in de tram.'
Autobinck
De aluminium Qugo weegt zonder lithium-ion accu's 25 kilo en past ook makkelijk in de kofferbak van een auto. De sales en marketing zijn in handen van Electric Mobility Netherlands in Amsterdam, een dochter van AutoBinck. Qugo heeft een deal met auto-importeur Autobinck voor de sales, distributie en marketing van zijn producten in Europa en Turkije. Ook in Australië en de VS bestaat belangstelling.
Spyker, Silvestris
De Bruijn sleutelde eerst jarenlang aan zijn eigen droomauto, en stapte op basis van het ontwerp samen met Victor Müller in het exclusieve sportwagenmerk Spyker. Hij verliet dat na ruzie over de koers om vervolgens een al even exotische snelle cabriolet voor op het water te gaan maken, de Silvestris. Met dat bedrijf verzorgde hij ook het design van de Qugo. In plaats van een bestaand product uit te rusten met een elektromotor, zoals bij bromfietsen en auto's wel gebeurt, hebben de mannen van Silvestris een stuk papier gepakt, om te ontwerpen vanuit de mogelijkheden die een wiel met ingebouwde motor in combinatie met een lithium-ion accu biedt.
Milieu
Zijn stads-stepje is aanzienlijk minder potent, maar wel betaalbaarder (vanaf 3495 euro inclusief btw) en milieuvriendelijker dan de V8-monsters voor weg en water waarvoor De Bruin eerder tekende. In 2010 scoorde Qugo overigens al een nominatie voor de LIveWire award.
Lees ook:
-
Elektrisch rijden kan draadloos
- Epyon: Auto opladen in een kwartiertje
-
Volle tank voor 5 euro
- TB Test: Opel Ampera
-
TB Test: MItsubishi iMiEV
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.