De nieuwste generatie werknemers hecht meer aan lifestyle dan aan status. Jongeren in de leeftijd van 18 tot 25 jaar letten vooral op een goede balans tussen werk en privé.
De jonge werknemers werken om te leven, in plaats van andersom. Dat ze daardoor minder salaris of geen auto van de zaak hebben, nemen ze voor lief. Deze generatie gaat ervan uit dat het salaris goed is geregeld; leuke collega’s en werk dat belangrijk is voor de maatschappij vormen de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden.
Dit blijkt uit een onderzoek dat uitzendorganisatie Manpower uitvoerde naar de ambities en verwachtingen van nieuwe werknemers. “We hebben het onderzoek uitgevoerd om werkgevers zicht te geven op de arbeidsmarkt,” stelt Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland. “Daarnaast krijgen we, bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt, zelf zicht op de nieuwe werknemers.”
Wat Leentjes het meest verraste is de verschuiving van status naar lifestyle. “Ik had niet verwacht dat het traditionele carrièredenken zover naar de achtergrond zou gaan.” De werknemer van de toekomst wil werk en privé kunnen combineren. “Ze kijken: hoe past het werk in mijn leven.”
(De Financiële Telegraaf)