In de kast blijven is een serieuze carrièredrempel voor ambitieuze homo’s. Liefst 70 procent van de Amerikaanse middenmanagers ‘in de kast’ zegt het gevoel te hebben niet verder vooruit te komen, tegen 51 procent van de openlijk homoseksuele middenmanagers.
GOEROE VAN DE WEEK
Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.
Deze editie: Sylvia Ann Hewlett
Dat heeft ook daadwerkelijk gevolgen voor hun promotiekansen. Waar van de openlijk homoseksuele middenmanagers liefst 71 procent het uiteindelijk tot een senior management-positie schopt, is dit onder hun heimelijke homo-collega’s slechts 28 procent. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van econome Sylvia Ann Hewlett, een van ’s werelds bekendste voorvechtsters van gelijke rechten, en oprichter van het Amerikaanse Center for Work-Life Policy. Hewlett publiceert haar onderzoek in het meest recente nummer van Harvard Business Review.
Frustratie om promotiekansen
Ze schrijft daarin onder meer dat het ‘in de kast’ blijven van homo’s op de werkvloer serieuze gevolgen kan hebben, niet alleen voor de betrokkenen zelf, maar ook voor hun werkgevers. Homo’s die gefrustreerd zijn over hun promotiekansen hebben een drie keer zo hoge kans om binnen een jaar de organisatie vaarwel te zeggen, bovendien zeggen zij die nog ‘in de kast’ zitten 73 procent vaker dat ze het bedrijf binnen drie jaar zullen verlaten dan zij die open zijn. Zonde, aldus Hewlett. “Slechts weinig organisaties kunnen zich veroorloven hun toptalent te verliezen. Als werkgevers hun werkklimaat niet veranderen, dreigt voor hen een brain drain.”
Ze merkt op dat de afgelopen jaren wel veel gebeurd is in het homo-vriendelijker maken van bedrijven. Waar in 2000 nog slechts 51 procent van de bedrijven uit de Fortune500 (beschermend) beleid had omtrent seksuele oriëntatie, is dat nu opgelopen tot 85 procent. Toch kunnen homo’s ook nog steeds in 29 staten worden ontslagen puur en alleen vanwege hun seksuele voorkeur en durft nog steeds 48 procent van de homo’s hier op het werk (dus) niet voor uit te komen. Velen van hen leiden dan ook een dubbelleven: tijdens kantooruren in de kast, daarna openlijk homo. Volgens Hewlett maken bedrijven nog steeds te weinig gebruik van de businesskansen die homo’s bieden. “Voor talentmanagers zou het creëren van een welkom klimaat een prioriteit moeten zijn: voor de moraal, voor het behoud van talent en vanwege de zakelijke kansen: alleen al in de VS hebben homo’s volgens de laatste schattingen jaarlijks 700 miljard dollar te besteden. Bedrijven die erom bekend staan positief te staan tegenover deze groep hebben meer kans om hun loyaliteit ook als klant te winnen.”
Wie
Sylvia Ann Hewlett was in de jaren ‘80 de eerste vrouw die de Economic Policy Council mocht leiden, een denktank van 125 zaken- en vakbondsmensen voor de Amerikaanse regering. Later richtte ze het Center for Work-Life Policy op, waar ze zelf nog steeds ‘Hidden Brain Drain’ leidt, een denkgroep waarin mensen van 56 multinationals samen bedenken hoe al het vrouwelijk en multicultureel talent beter te benutten. Ze werkte ook aan Cambridge, Columbia en Princeton, en schreef onder meer negen boeken, waarvan Creating A Life (dat in 2002 door BusinessWeek werd uitverkozen tot topper van het jaar) de bekendste is.
Bekend van
In de VS is Sylvia Ann Hewlett vooral bekend van haar tv-optredens in onder meer Saturday Night Live en Oprah Winfrey. In zakelijke kringen dankt ze haar bekendheid vooral ook aan de vele artikelen die ze schreef voor onder meer Harvard Business Review, de New York Times en de Financial Times, waarin ze als rode draad vrij overtuigend aantoont dat gelijke rechten ook zakelijk gezien wat opleveren.
Theorie
Geen economie kan het zich veroorloven slechts banen te bieden voor blanke mannen die 70 uur per week willen werken. Daarom zullen de winnaars van de toekomst die bedrijven zijn die ook het privéleven van medewerkers in hun beleid tot uiting laten komen en erkennen. Om al het talent in de samenleving volledig te gebruiken, is het belangrijk het werkklimaat zo in te richten dat je kijkt naar wat wél kan in plaats van naar wat niet kan.
Quote
“Cultuur verandert alleen als het moet, als het onontkoombaar is. Misschien is het daar nu eindelijk tijd voor.”
Bestel de boeken:
>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's – elke week wordt deze lijst aangevuld met een nieuwe naam