Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nepkasten voor te koop staande huizen

Wat begon als een potje knippen en plakken aan de keukentafel, mondde voor Marijn Muller (32) uit in Boxters, een snelgroeiend bedrijf in kartonnen meubelen voor de inrichting van te koop staande huizen. “Het klinkt misschien arrogant, maar iedereen die ik spreek over mijn product is er enthousiast over.”

 

Een jaar geleden zag het makelaarskantoor waar Marijn Muller werkte zich door de crisis gedwongen om, zoals hij het zelf zegt, ‘afscheid te nemen van het personeel’. Zijn ontslag was voor Muller echter geen ramp. Integendeel, het was dé kans om serieus werk te maken van een businessidee dat al langer door zijn hoofd spookte: kartonnen meubelen voor de inrichting van huizen die te koop staan.

“Bij het makelaarskantoor had ik ervaren dat onroerend goed leeg lastiger te verkopen is dan ingericht”, vertelt Muller, “Als makelaar huur je dan een verkoopstylingbureau in dat het huis tijdelijk voor je inricht. Ik dacht vaak: dat kan simpeler.”  Muller sloeg aan het knutselen. “Uit verpakkingsdozen voor mobiele telefoons fabriceerde ik blokken van verschillende afmetingen. Daaruit kon ik op schaal allerlei meubelen bouwen. Op basis van die blokken heb ik een proefbestelling gedaan bij een kartonfabriek.” Fotoprints laten de levensgrote kartonblokken er nog echter uitzien. “In winkels ben ik foto’s gaan maken van meubels. Die foto’s heb ik op groot formaat laten printen voor op de kartonmeubelen.”

In een lege kamer fotografeerde Muller zijn kartonmeubelen en zette het resultaat op een proefwebsite. Vrienden en familie reageerden unaniem enthousiast. “Dit zit goed, wist ik. Toen heb ik groot ingekocht en een kantoor gehuurd.” Dat was afgelopen februari. Inmiddels verkoopt Muller per week zo’n vijfentwintig meubelsets à 250 euro. “Ja, het gaat heel goed. Tegelijkertijd blijft het hard sleuren hoor, om mijn product met een beperkt budget aan de man te brengen. Ik stap nog dagelijks met een fotomap onder mijn arm makelaarskantoren binnen.” Gelukkig zelden zonder succes. “Het klinkt misschien arrogant, maar iedereen die ik spreek over mijn product is er enthousiast over.”

Lees ook het boek Ik heb een goed idee wat nu of neem deel aan het Innovatiecongres nieuwe producten bedenken

Bekijk ook alle overige zeven bizarre businessmodellen

 

1. Rijk worden van affaires

2. De koe met lage bijtelling

3. De pijp uit in een boekenkast

4. Kattenkiekjes die miljoenen unieke bezoekers trekken

5. Vodka uit een ijsberg

6. Tatoeages op tanden

7. Honden met AXE-effect

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.