Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlands octrooien toch niet zo Hollands

De Nederlandse kenniseconomie glorieert op het wereldwijde innovatietoneel. Toch? Nee dus. De Nederlandse kenniseconomie gaat gebukt onder een diep en structureel ‘not invented here’ syndroom.

 

 

Nederland scoort hoog in de internationale arena, meldt NL octrooicentrum in een begin deze maand verschenen rapport Octrooitoppers. "Nederland heeft een aandeel van 3,6 procent in de totale mondiale geoctrooieerde innovatie", schrijven de onderzoekers. Over de negen topsectoren die door de politiek in een bevoorrechte positie worden gemanoeuvreerd ligt dat percentage zelfs nog iets hoger: 4,2 procent.

Voeding en high tech

De absolute uitschieter is de topsector ‘voeding’ is dat aandeel zelfs een indrukwekkende 8,8 procent. Ook de sector ‘high tech’ doet het bovengemiddeld goed met een mondiaal aandeel van 3,4 procent van de internationale patenten. Met die innovatiekracht van ons kikkerlandje zit het verhoudingsgewijs wel goed. Nederland is in omvang ongeveer de 23ste economie ter wereld en toch hebben we de zevende plek als het gaat om het aantal octrooien en gemeten naar octrooien per miljoen inwoners scoren we Europees zelfs een vijfde plaats. Mooi, maar wat zeggen de cijfers nu werkelijk?

Onderzoek niet in Nederland

Weinig. Ook al stelt NL Octrooicentrum: ‘Octrooidata bieden een goed inzicht in de internationale innovatiepositie van Nederland voor de negen topsectoren.’ Niets is minder waar. Wat het onderzoek weergeeft zijn de octrooien aangevraagd door bedrijven die hun hoofdkantoor in Nederland hebben. En dan blijkt een aanzienlijk deel –mogelijk de helft- van de Nederlandse octrooien komen voort uit onderzoek dat niet in Nederland plaatsvindt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

On-Nederlands

Van de grote spelers die massaal octrooiaanvragen is aanzienlijk minder dan de helft van de ‘Nederlandse’ octrooien toe schrijven aan nationale R&D-activiteiten. Bij Unilever is dat maar 38,75 procent, bij Philips maar 40 procent en bij DSM 65 procent. En dalende bovendien.

Lees het hele artikel op OnzeEconomie.nu

Lees ook:

Generatie Z is snel afgeleid – en niemand durft het te bespreken

Premium - Jonge medewerkers worstelen met hun focus - met een schermtijd op sociale media van gemiddeld 3,5 uur per dag is dat geen verrassing. Maar wijs niet te snel met de vinger, schrijft Gen Z-expert Laura Bas. Dit is nog maar het begin van een veel groter probleem.

laura bas generatie z focus

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.