Bij de komende Olympische Spelen in Londen ligt de grens tussen roem en teleurstelling wederom op honderdsten van seconden. Het Nederlandse bedrijf Mylaps fungeert daarbij als ultieme scheidsrechter. Het maakte een registratiesysteem dat nu wereldwijd in de sport wordt gebruikt.
Het begon in 1982 met radiografisch bestuurbare auto’s en in 1993 met de Zevenheuvelenloop in Nijmegen, het kwam uit bij het wereldmarktleiderschap in sporttijdwaarneming. Twee bedrijven, AMB i.t. uit Haarlem en het Nijmeegse ChampionChip, sinds drie jaar samen als Mylaps, ontwikkelden een systeem dat de prestaties van autocoureurs, hardlopers, wielrenners en schaatsers tot op de duizendste seconde of zelfs nog nauwkeuriger registreert, ongeacht het aantal deelnemers.
Dus niet dat je het hele deelnemersveld op de streep afklokt met een stopwatch of elektronisch oog en vervolgens uitzoekt welke tijd bij welke deelnemer hoort, maar: loper 12.376 loopt op dit precieze moment precies dáár, over dat tussenpunt of de finishlijn. Mylaps heeft de sporttijdwaarneming geïndividualiseerd, kun je zeggen.
In Londen, Le Mans en in het dorp
Miljoenen sporters over de hele wereld dragen de Mylaps-apparaatjes – transponders – die continu het unieke nummer van de deelnemer uitzenden. Detectielussen vangen het signaal op, speciale software brengt de exacte tijdwaarneming daarna overzichtelijk op het scherm.
Fietsen, racen, skiën, zwemmen, hardlopen, crossen, schaatsen en zeilen, voor elke tak van sport is er een eigen groep devices en systemen. Mylaps levert onder meer aan de tijdwaarnemers van de Olympische Spelen, de NASCAR-races, de MotoGP, Le Mans, de Ironman en de grote city-marathons, maar waarschijnlijk ook aan het hardlooprondje bij u in het dorp.
Gemeenschappelijke trend is dat de producten steeds kleiner, lichter en geavanceerder worden. Neem de BibTag. De chip (transponder) hoeft niet mee op de schoenveters, maar zit als hightech stickertje op de startnummers. “Een stukje silicium dat alleen maar zegt: ik ben Pietje, ik ben Pietje, ik ben Pietje”, vertelt ceo Bas van Rens. Als Pietje is gefinisht, gooit hij de BibTag gewoon in de afvalbak. Dat kan, want de BibTag kost maar 1 euro. Het scheelt de organisatie een enorm logistiek gedoe met chips inzamelen.
De BibTags van een marathon passen in één vuilniszak. Het track record van de BibTag liet het afgelopen jaar een verdrievoudiging van het volume zien. Nog zo’n slimmigheidje: een transponderlijn voor auto- en kartraces, waarbij de coureur per jaar betaalt. Het prepaid-model: goedkoop in de aanschaf, overzichtelijk in het gebruik.
Nooit meer rondjes tellen
Het was AMB i.t. dat 30 jaar geleden de primeur had met radiografisch bestuurbare autootjes. Om geen rondjes meer te hoeven tellen, ontwikkelden ze bij het bedrijf een transponder, die na gebleken succes zijn weg vond tot in de IndyCar en alle andere professionele races. Tien jaar later werden de Haarlemmers benaderd door de Zevenheuvelenloop van Nijmegen: konden ze hun techniek ook gebruiken bij het hardlopen? Nee, zei AMB, wij zijn van de motorsport. Toen heeft de Zevenheuvelenloop zelf maar een systeem ontwikkeld, dat ChampionChips ging heten.
In 2008 kwamen lopers en coureurs weer bij elkaar. Logisch, want het principe is hetzelfde: rondjes rijden of rennen, zo hard mogelijk. Sindsdien gaat het Mylaps, dat voor 95 procent eigendom is van HAL Investments, zeer voor de wind: de omzet groeit jaarlijks met zo’n 10 procent, dwars tegen de conjunctuur in, tot 25 miljoen euro in 2010. In Nederland werken ruim 100 mensen voor het bedrijf, dat volgens Van Rens ook nog wel kan groeien. Vooral in de BRIClanden ziet hij nog veel potentie.
Tussen roem en teleurstelling
De nauwkeurigheid van de meting wordt bepaald door de frequentie waarmee gekeken wordt of iemand de finishlijn is gepasseerd. Bij een duizendste van een seconde moet je minimaal duizend keer per seconde kijken of er een passage is. MyLaps maakt daarbij gebruik van slimme algoritmes waardoor de meetnauwkeurigheid softwarematig wordt verhoogd.
De producten van MyLaps gaan de wereld over, het bedrijf heeft vestigingen in Haarlem, Atlanta, Tokio en Sydney. Mylaps verzorgt 80 procent van de tijdwaarneming in de gemotoriseerde sportwedstrijden, en zo’n 60 procent van de ‘actieve sporten’. “In feite zijn we bijna monopolist”, zegt Van Rens. De uniciteit van Mylaps heeft volgens hem te maken met “een duidelijk geloof dat klanten bereid zijn meer te betalen voor betere producten” en daarnaast met “investeren in innovativiteit”.