Lenovo, het Chinees bedrijf dat IBM's pc-divisie overnam, opent een merkoffensief in het Westen. De Nederlander Milko van Duijl brengt daarvoor onder meer een Thinkpad tablet in stelling.
De naam Lenovo zal niet iedereen wat zeggen, maar Thinkpads zijn tot op de dag van vandaag hét mobiele werkpaard voor de corporate tijger. Daar heeft de overname van IBM's pc-divisie door de Chinezen nauwelijks aan afgedaan. Die deal is inmiddels zes jaar geleden, en Lenovo vindt het tijd worden om zijn eigen merk nadrukkelijker in het Westen te promoten. En dat praat makkelijk: de Nederlander Milko van Duijl leidt het offensief, als hoogste verantwoordelijke voor Lenovo's business in de 'Mature Markets'.
Mature en Emerging
TechBusiness sprak Van Duijl, die van IBM overstapte naar Lenovo en 10 miljard omzet meenam, over Lenovo's strategie in het Westen. "Lenovo heeft zijn buitenlandse markten heel slim opgedeeld, niet geografisch, maar in Mature en Emerging, vanwege de vergelijkbare dynamiek in de landen. Dat betekent voor mij dat ik vaker dan ooit in het vliegtuig zit. Elke maand reis ik naar de VS, via Europa naar Japan, om tussendoor een paar dagen met de raad van bestuur bijeen te komen op weer een andere plek; deze maand was dat Bangalore. Zo houden we voeling met wat er in alle markten speelt."
Taaie klus
Met de verzadigde pc-markt in het Westen heeft Van Duijl op het eerste oog een taaie klus: in geld gerekend groeit die nauwelijks, zeker niet vergeleken bij de explosieve groei in thuisland China. "Lenovo is er even bekend als Coca Cola. Met een markt van 1,3 miljard mensen en een lage penetratie maken we daar enorm tempo." Inmiddels is de Chinese omzet van Lenovo gelijk aan de omzet waar Van Duijl voor verantwoordelijk is. Maar in aantallen laptops en pc's uitgedrukt gaat Lenovo ook in het Westen goed. 'We hebben een sterke positie in de corporate markt. Door de enorme vervangingsvraag hebben we daar nu profijt van." Al met al is Lenovo vijf kwartalen op rij is het de snelst groeiende pc-maker. "We worden nog dit jaar wereldwijd de nummer 3."
Inhaalslag 1: consumenten
Daarvoor moet Van Duijls divisie wel aan de bak. Met de naamsbekendheid van de Thinkpad was weinig mis, maar gebruikers, zeker consumenten, zegt Lenovo erg weinig. Wat dat betreft wordt 2011 het jaar van de waarheid voor Van Duijl: hij steekt een megabudget in een media- en retailcampagne in de VS en Europese toplanden Engeland en Duitsland. De pay-off: Lenovo, for those who Do. "Thinkpad is een begrip, aan kwaliteit heeft het niet ingeboet onder Chinese eigendom, nu is het tijd om de naam Lenovo naar voren te brengen." Lenovo moet bekender worden om een plek te verdienen op de consumentenmarkt. De onzichtbare positie daar is nog een erfenis van IBM, dat de markt links liet liggen vanwege de beroerde marges. Tijdens de crisis bleef Lenovo daardoor gevrijwaard van de kopersstaking onder particulieren en hun hogner naar tablets, waar vooral Asus en Acer nu last van hebben. Maar Van Duijl heeft zijn producten nu in de schappen van grootmachten als Best Buy en Mediamarkt liggen.
Inhaalslag 2: tablets
Dat Lenovo het moet doen met plek 5 op de wereldranglijst, is helemaal te wijten aan de iPad. Apple stormde op het succes van zijn tablet de absolute top in. Maar dat is het halve verhaal: alle tablets vreten zeker in de consumentenmarkt hard aan de pc-afzet. Tijd voor Lenovo omine actie te komen. Al begin 2010, nog voordat Steve Jobs zijn iPad toonde, liet het tablets zien, een jaar later leken de IdeaPad tablets marktrijp maar alleen China kreeg ze. Het Westen moet nog tot de zomer geduld oefenen. "Zijn we laat? Dat zou kunnen, maar te laat zijn we zeker niet," zegt Van Duijl. China is een totaal andere markt dan de Westerse, en Lenovo voert er producten – zoals de Lephone smartphone – die misschien nooit onze contreien zullen halen. Ook het Chinese tablet-aanbod zal Van Duijl niet één op één naar zijn divisie overhevelen.
Corporate tablet
De IdeaPad is een consumentenproduct, maar Lenovo heeft in zijn R&D centra in de VS en Japan hard gewerkt aan een tablet waar ook de IT-afdeling blij van moet worden. Het sleutelwoord is daar begrijpelijkerwijs: veilgiheid. "Vraag de cio's waar een mobiel apparaat als een tablet of laptop aan moet voldoen, en het eerste antwoord zal altijd zijn: security. Hoe garandeer ik dat mijn bedrijfsgevens niet op straat liggen als een tablet zoekraakt of wordt gestolen?" Vorige week lekte een presentatie uit, waaruit blijkt dat Lenovo goed snapt waaraan zijn tablets moeten voldoen om een iPad-killer te worden. Van Duijl mag niets bevestigen, maar heeft de powerpoint van het Android (Honeycomb) tablet ook gezien. "Verwacht niet dat die voor einde zomer arriveert."
Android of Windows
Lenovo zet voor zijn corporate tablets in op Android, hoewel de teleurgestelde reviews zich opstapelen. Honeycomb zou nog te veel bugs bevatten. "Android lijkt op dit moment erg belangrijk te worden. En zodra MIcrosoft komt met een besturingssysteem voor tablets waar onze klanten mee uit de voeten kunnen, volgen we die ontwikkeling. Voorlopig zal het zich nog moeten bewijzen op smartphones en slates."
Schakelen met Chinezen
Na zes jaar met een handvol Amerikanen in een Chinees bestuur te hebben gewerkt, stelt Van Duijl vast dat het goed samenwerken is. "Ze lijken zelfs meer op Nederlanders dan Amerikanen. Natuurlijk zijn die toegankelijker. Chinezen luisteren heel goed en kijken, net als wij, de kat uit de boom, willen met je de diepte in en zijn op de lange termijn gericht. Veel draait om vertrouwen, net als bij ons. Ons bestuur trekt ook dagen met elkaar op om goed op een lijn te komen. Chinezen handelen, in mijn ervaring, ook nooit opportunistisch. Dat, en die gerichtheid op de termijn, maakt dat Lenovo het karakter heeft van een familiebedrijf."
Lees ook op TechBusiness:
-
Sony komt met Android tablet
-
Gartner: Tablet wordt verplicht
-
NL bedrijfsleven gebruikt tablets
-
iPad als groeimotor
-
Shake-out in tablets
- Hoe scoor je met een tablet?
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.