Nokia is terug aan het smartphonefront, tenminste, dat hoopt het bedrijf. De koers: nederig en hip. "We zijn veel competitiever geworden", zegt NL-directeur Sebastiaan van Silfhout.
Eind oktober presenteerde Nokia de eerste resultaten van de vergaande samenwerking met Microsoft. De Lumia 800 en Lumia 710 zijn de eerste Nokia-smartphones die draaien op het besturingssysteem Windows Phone. Eindelijk, zo kopten we, maar volgens Sebastiaan van Silfhout, de directeur van Nokia Nederland, is het juist snel gegaan. “In februari kondigden we de samenwerking met Microsoft aan, in april werd het contract getekend en in november liggen de eerste smartphones al in de winkel. We hebben snel gehandeld, en zijn daardoor veel competitiever geworden.”
Van 10 naar 5 managementlagen
Dat moet ook wel, want de laatste jaren is de voormalig marktleider voorbijgestreefd door zo’n beetje alle concurrenten. Het is een bekende ontwikkeling, en ook Van Silfhout weet dat Android en Apple’s iOS het Finse bedrijf op flinke achterstand hebben gezet. Met gevoel voor understatement zegt hij: “Je kan wel vaststellen dat zij op dit moment een veel sterkere positie hebben. Hoe snel we weer terugslaan, is echter niet belangrijk voor ons, zolang de stijgende lijn maar opgepakt wordt.”
De eerste stappen naar een nieuw Nokia werden eind vorig jaar gezet, toen Stephen Elop bij het bedrijf aantrad als nieuwe ceo. Van Silfhout: “Met zijn komst heeft de communicatie binnen het bedrijf een Angelsaksisch tintje gekregen. Hij is heel open en transparant, op ons interne sociale netwerk vroeg hij wat medewerkers hem zouden zeggen als ze vijf minuten koffie met hem mochten drinken. De reacties werden echt door hem opgepikt. Daarnaast gaat alles tegenwoordig veel sneller, en dat zie je ook in de bedrijfsvoering terug. Vroeger zaten er tussen de ceo en de engineer 10 managementlagen, nu zijn dat er nog maar een stuk of vijf.”
Stap voor stap succes
Als MT met Van Silfhout spreekt, heeft hij de Lumia 800 al vijf weken in bezit. De eerste periode zat er een beschermhoesje omheen, waardoor het toestel voor de buitenwereld onherkenbaar was. Nee, zegt Van Silfhout lachend, hij heeft het toestel niet per ongeluk in een bar laten liggen. Terwijl de markt de officiële introductie van de toestellen afwacht (op 17 november), zijn Nokia en Microsoft volgens Van Silfhout al bezig met de volgende stap. “De huidige versie van het Windows Phone-besturingssysteem was al bevroren toen onze samenwerking tot stand kwam, we werken nu samen aan volgende releases. Wij geloven dat er nog veel innovatie mogelijk is op deze markt, zowel op soft- als hardwaregebied.”
Allemaal leuk en aardig, maar is er nog wel ruimte op de smartphonemarkt voor het huwelijk tussen Nokia en Microsoft? Zonder de naam ‘Apple’ uit te spreken, zegt Van Silfhout: “Op één merk na, bestaat loyaliteit op deze markt niet.” Toch weet ook hij dat de concurrentie een flinke voorsprong heeft: Nokia is inmiddels teruggezakt naar plek 3 op de lijst met best verkopende smartphonefabrikanten, na Samsung en Apple. Van Silfhout: “Het succes zal stap voor stap komen, maar ik heb er vertrouwen in dat we terug in de race zijn.”
Drie keer zo veel marketing
Nokia mikt in de communicatie overduidelijk op een jonge doelgroep, check bijvoorbeeld het hippe reclamefilmpje dat centraal staat in de marketingcampagne (zie hieronder). “We willen hip zijn, zonder het uit te schreeuwen”, zegt Van Silfhout hierover. Het bedrijf denkt ook potten te kunnen breken bij de zogenaamde smartphone intenders: mensen die nog geen smartphone hebben, een wat oudere doelgroep dus. “Deze mensen hebben nog wél een positieve connotatie met het merk Nokia.”
Ook op de zakelijke markt ziet Van Silfhout kansen, mede dankzij de verre integratie met Microsoft-oplossingen. “Net als Microsoft zijn we traditioneel sterk in deze markt.” Er is al flink wat interesse van bedrijven, zo zegt de directeur, maar concrete namen wil hij niet noemen. Dat bedrijven stonden te springen om hun product, was trouwens precies wat Research in Motion vertelde voorafgaand aan de introductie van de BlackBerry Playbook. Van dat apparaat is sindsdien weinig meer vernomen.
Hoe het Nokia zal vergaan zal de tijd uitwijzen, maar aan de marketinginspanningen zal het in ieder geval niet liggen: volgens Nokia-baas Elop liggen de uitgaven op dit vlak drie keer zo hoog als bij productintroducties uit het verleden. Van Silfhout benadrukt dat de nieuwe Nokia-smartphones een duidelijk alternatief zijn voor het huidige aanbod, al blijft hij bijna nederig: “Onze boodschap is: probeer het gewoon eens uit, en laat weten wat je ervan vindt.”
Lees ook:
- Eindelijk: de Windows Nokia
-
N9, de laatste Nokia
- Verse Nokia-ceo luidt de noodklok
- Redt Windows Nokia of andersom?