Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederig Nokia wil weer hip zijn

Nokia is terug aan het smartphonefront, tenminste, dat hoopt het bedrijf. De koers: nederig en hip. "We zijn veel competitiever geworden", zegt NL-directeur Sebastiaan van Silfhout.


Eind oktober presenteerde Nokia de eerste resultaten van de vergaande samenwerking met Microsoft. De Lumia 800 en Lumia 710 zijn de eerste Nokia-smartphones die draaien op het besturingssysteem Windows Phone. Eindelijk, zo kopten we, maar volgens Sebastiaan van Silfhout, de directeur van Nokia Nederland, is het juist snel gegaan. “In februari kondigden we de samenwerking met Microsoft aan, in april werd het contract getekend en in november liggen de eerste smartphones al in de winkel. We hebben snel gehandeld, en zijn daardoor veel competitiever geworden.”

Van 10 naar 5 managementlagen

Dat moet ook wel, want de laatste jaren is de voormalig marktleider voorbijgestreefd door zo’n beetje alle concurrenten. Het is een bekende ontwikkeling, en ook Van Silfhout weet dat Android en Apple’s iOS het Finse bedrijf op flinke achterstand hebben gezet. Met gevoel voor understatement zegt hij: “Je kan wel vaststellen dat zij op dit moment een veel sterkere positie hebben. Hoe snel we weer terugslaan, is echter niet belangrijk voor ons, zolang de stijgende lijn maar opgepakt wordt.”

De eerste stappen naar een nieuw Nokia werden eind vorig jaar gezet, toen Stephen Elop bij het bedrijf aantrad als nieuwe ceo. Van Silfhout: “Met zijn komst heeft de communicatie binnen het bedrijf een Angelsaksisch tintje gekregen. Hij is heel open en transparant, op ons interne sociale netwerk vroeg hij wat medewerkers hem zouden zeggen als ze vijf minuten koffie met hem mochten drinken. De reacties werden echt door hem opgepikt. Daarnaast gaat alles tegenwoordig veel sneller, en dat zie je ook in de bedrijfsvoering terug. Vroeger zaten er tussen de ceo en de engineer 10 managementlagen, nu zijn dat er nog maar een stuk of vijf.”

Stap voor stap succes

Als MT met Van Silfhout spreekt, heeft hij de Lumia 800 al vijf weken in bezit. De eerste periode zat er een beschermhoesje omheen, waardoor het toestel voor de buitenwereld onherkenbaar was. Nee, zegt Van Silfhout lachend, hij heeft het toestel niet per ongeluk in een bar laten liggen. Terwijl de markt de officiële introductie van de toestellen afwacht (op 17 november), zijn Nokia en Microsoft volgens Van Silfhout al bezig met de volgende stap. “De huidige versie van het Windows Phone-besturingssysteem was al bevroren toen onze samenwerking tot stand kwam, we werken nu samen aan volgende releases. Wij geloven dat er nog veel innovatie mogelijk is op deze markt, zowel op soft- als hardwaregebied.”

Allemaal leuk en aardig, maar is er nog wel ruimte op de smartphonemarkt voor het huwelijk tussen Nokia en Microsoft? Zonder de naam ‘Apple’ uit te spreken, zegt Van Silfhout: “Op één merk na, bestaat loyaliteit op deze markt niet.” Toch weet ook hij dat de concurrentie een flinke voorsprong heeft: Nokia is inmiddels teruggezakt naar plek 3 op de lijst met best verkopende smartphonefabrikanten, na Samsung en Apple. Van Silfhout: “Het succes zal stap voor stap komen, maar ik heb er vertrouwen in dat we terug in de race zijn.”

Drie keer zo veel marketing

Nokia mikt in de communicatie overduidelijk op een jonge doelgroep, check bijvoorbeeld het hippe reclamefilmpje dat centraal staat in de marketingcampagne (zie hieronder). “We willen hip zijn, zonder het uit te schreeuwen”, zegt Van Silfhout hierover. Het bedrijf denkt ook potten te kunnen breken bij de zogenaamde smartphone intenders: mensen die nog geen smartphone hebben, een wat oudere doelgroep dus. “Deze mensen hebben nog wél een positieve connotatie met het merk Nokia.”
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Ook op de zakelijke markt ziet Van Silfhout kansen, mede dankzij de verre integratie met Microsoft-oplossingen. “Net als Microsoft zijn we traditioneel sterk in deze markt.” Er is al flink wat interesse van bedrijven, zo zegt de directeur, maar concrete namen wil hij niet noemen. Dat bedrijven stonden te springen om hun product, was trouwens precies wat Research in Motion vertelde voorafgaand aan de introductie van de BlackBerry Playbook. Van dat apparaat is sindsdien weinig meer vernomen.

Hoe het Nokia zal vergaan zal de tijd uitwijzen, maar aan de marketinginspanningen zal het in ieder geval niet liggen: volgens Nokia-baas Elop liggen de uitgaven op dit vlak drie keer zo hoog als bij productintroducties uit het verleden. Van Silfhout benadrukt dat de nieuwe Nokia-smartphones een duidelijk alternatief zijn voor het huidige aanbod, al blijft hij bijna nederig: “Onze boodschap is: probeer het gewoon eens uit, en laat weten wat je ervan vindt.”

Lees ook:

AI voor leiderschap: Hoe je als organisatie relevant blijft in het AI-tijdperk

In samenwerking met Sopra Steria - Kennis in de board over technologie is onmisbaar, stelt Joost de Bruin, CEO van Sopra Steria Nederland (voorheen: Ordina). ‘Een directeur hoeft niet te kunnen programmeren, maar eindverantwoordelijken moeten méér kennis hebben van technologie.'

Joost de Bruin CEO Sopra Steria Nederland over AI voor leiderschap

Afgelopen jaar ging Ordina officieel samen met het in Frankrijk beursgenoteerde techbedrijf Sopra Steria. Voor Ordina werkte De Bruin onder andere bij TNO. ‘Bij TNO leerde ik hoe belangrijk het is om innovatie praktisch en tastbaar te maken. Die insteek zie ik nog steeds als een belangrijke basis,’ vertelt hij.

Bij Ordina begon hij als financiële man en in samenwerking met het directieteam verbeterden de financiële resultaten aanzienlijk. Dit succes leidde uiteindelijk tot zijn benoeming tot CEO van Ordina in Nederland. Inmiddels is hij CEO van Sopra Steria Nederland. Daarnaast zet De Bruin zich in als bestuurslid van NL Digital en vertegenwoordigt hij de IT-sector in de Cyber Security Raad, die het kabinet adviseert op het gebied van cybersecurity.

Bedrijven die een sterke focus delen

De overname van Ordina door Sopra Steria verliep soepel. Volgens De Bruin zijn er veel overeenkomsten tussen beide bedrijven. ‘We hebben daar fors onderzoek naar gedaan en natuurlijk heel veel gesprekken gevoerd,’ vertelt hij. Die voorbereiding bleek cruciaal. Beide bedrijven delen een sterke focus op kennis van specifieke markten ; ze willen niet alleen technologie leveren, maar ook diepgaande expertise in specifieke sectoren, van publieke diensten tot financiële dienstverlening. ‘Onze visie om klanten te ondersteunen met kennis van hun domein ligt heel dicht bij elkaar,’ legt De Bruin uit.

In de praktijk betekent dit dat Sopra Steria, net als Ordina, actief is in sectoren waar uitdagingen voorkomen. Zo kampen veel organisaties in het publieke domein met verouderde systemen en de complexe interactie met burgers, wat De Bruin ook ziet in landen als België en Nederland. ‘Wet- en regelgeving verschillen, maar verouderde infrastructuren en de vraag hoe technologie die kan ondersteunen, zijn heel herkenbaar in West-Europa,’ zegt hij.

Een cultuur van leren en ontwikkelen met AI

Sopra Steria ziet AI als een essentieel hulpmiddel om hun eigen bedrijfsvoering efficienter te maken. De Bruin benadrukt dat AI niet alleen het bedrijf zelf vooruit helpt, maar daarmee ook een signaal afgeeft naar hun klanten over de waarde van AI. ‘Het is belangrijk dat we hiermee een voorbeeld stellen,’ zegt hij. ‘Als we onze klanten adviseren over AI, moeten we zelf ook laten zien dat we met deze technologie werken. Op alle niveaus.’

Daarom heeft Sopra Steria besloten om álle medewerkers met AI te laten werken. Voor veel tech-medewerkers is dat geen grote verandering, omdat zij vaak al met AI-tools werken. Maar ook onze ondersteunende rollen worden getrained in AI,’ zegt De Bruin. ‘Voor hen zal AI iets anders betekenen dan voor onze tech-consultants, maar we willen dat iedereen, ongeacht hun functie, kennismaakt met deze technologie.’

Volgens De Bruin wordt dit door medewerkers positief ontvangen, omdat het hen helpt zichzelf te ontwikkelen en employable te blijven. ‘Het gaat er niet alleen om als bedrijf sneller of efficiënter te werken,’ zegt hij, ‘maar ook om onze mensen te helpen om relevante vaardigheden te ontwikkelen die hen toekomstbestendig maken.’

Wat AI betekent voor leiderschap: kennis van techniek is essentieel

De Bruin benadrukt dat kennis van tech en AI ook voor eindverantwoordelijken geldt. ‘Het helpt niet als ik op directieniveau met iemand praat die geen enkele kennis van de techniek heeft,’ zegt hij. ‘We vragen niet aan een directeur om te kunnen programmeren, maar eindverantwoordelijken moeten meer kennis hebben van techniek.’ De Bruin benadrukt dat dit niet altijd het geval is en dat dat ook niet zo gek is, omdat de ontwikkelingen  elkaar razendsnel opvolgen. ‘Ik zie het ook als mijn taak, als verantwoordelijkheid van de digitale sector, om die bal op te pakken.’

Deze visie vertaalt zich ook in de manier waarop Sopra Steria hun klanten adviseert. De Bruin legt uit dat ze regelmatig gesprekken voeren met klanten over AI, waarbij koudwatervrees, obstakels en risico’s aan bod komen. Voor hem is dit een essentieel onderdeel van modern leiderschap: de wil om voortdurend te leren en zich aan te passen aan nieuwe technologieën. Zijn boodschap aan andere leiders is duidelijk: blijf niet achter, maar zorg ervoor dat je als leidinggevende voldoende kennis hebt om waardevolle gesprekken te voeren over de rol van AI in je organisatie.

De kracht van een bijdrage leveren

Bij Sopra Steria wordt gewerkt met multidisciplinaire teams, samengesteld uit experts met verschillende achtergronden die gezamenlijk aan oplossingen werken. Dat levert op de eerste plaats snelheid en efficiëntie op. Daarnaast moedigt De Bruin zijn teams verder aan na te denken over wat hun werk oplevert voor de samenleving. ‘Ik vraag dan altijd: wat heeft het opgeleverd, naast het feit dat je een stukje technologie voor de klant gebouwd hebt?’ vertelt hij. Hij wil dat medewerkers het belang van hun bijdrage zien en ervaren hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel.

De Bruin raadt andere leiders aan ook bewuste keuzes te maken over de doelen waaraan hun organisatie wil bijdragen en daar transparant over te zijn. ‘Mensen willen ergens onderdeel van zijn en zien dat ze een maatschappelijke bijdrage leveren,’ zegt hij. In een tijd waarin het moeilijk is om gekwalificeerd personeel te vinden, gelooft hij dat dit soort betrokkenheid en het gevoel deel uit te maken van een groter geheel essentieel zijn voor de binding en motivatie van medewerkers.

Verbinding als essentiële pijler in een wereld met AI

Voor De Bruin is verbinding het sleutelwoord voor een succesvolle toekomst, juist in een tijd waarin technologie en AI steeds meer invloed krijgen. Hij kijkt optimistisch vooruit, maar ziet ook uitdagingen, vooral voor Europa. ‘Als je kijkt naar bijvoorbeeld productiviteitsniveaus beginnen we in Europa toch wat achter te lopen,’ ziet hij. ‘Ik ben een optimist en zie de toekomst heel positief – mits we de verbinding kunnen maken. ’

En wat is dan de rol van AI in deze toekomst? Zal AI helpen om die verbinding te maken? De Bruin is daar helder over: ‘Niet met de verbinding, want we zijn mensen, dat zullen we zelf moeten doen.’

Explore the 4 key AI categories guiding leaders in making smarter investments, scaling AI, and driving business value—tailored for real-world decision-making.

Read more

Discover industry-specific AI strategies with CaseCompass. Tailored insights to focus your investments on high-impact, scalable use cases for success.

Read more

AI is reshaping industries at an unprecedented pace. Discover practical insights to build a successful AI strategy that aligns with your business goals and unlocks innovation.

Watch the video

Explore how NextGen AI Search reshapes digital customer experiences. Watch the video to learn how AI-driven solutions boost search efficiency and revolutionize business performance.

Watch the video
/