Geïnformeerde lezers zal het weinig verbazen dat de firma Lasaulec niet voorkomt in de MT500 van 2007. Imago, weten ze, is iets voor de grote jongens, Philips, Unilever, Shell, bedrijven met miljardenomzetten, indrukwekkende kantoren en een in een rijke
historie gewortelde reputatie.
In de lange lijst met in het onderzoek vergeleken bedrijven komt Lasaulec, technische groothandel uit Heerenveen, op plaats 501. Logisch, van die technische jongens uit het noorden des lands, je kent ze wel: weinig tekst, olievlekken in de overall, zaagsel in de baard. Die geven niks om imago, joh.
Niets is minder waar, zegt Cees Daalmeijer, algemeen directeur van Lasaulec. “Imago is juist ontzettend belangrijk.” Lasaulec zit in de business-to-business; zaken die spullen van Lasaulec nodig hebben, weten het bedrijf wel te vinden, denk je dan. “In Friesland misschien, maar naar het zuiden toe wordt het een stuk minder hoor. We zijn een bedrijf met onze roots in het noorden, als je in Friesland, Groningen, Drenthe en een deel van Overijssel Lasaulec zegt, weten negen van de tien mensen over wie je het hebt. Over ons. Elders ligt dat anders. We zitten inmiddels in het hele land, maar in de meeste regio’s moeten we nog heel hard werken aan naamsbekendheid.”
‘Top of the bill’
Lasaulec, wat staat voor Lasbenodigdheden, autogeen en electrisch, is in 1947 in Leeuwarden opgericht als verzelfstandigde afdeling van de Friesche Kolenhandel. Vijftig jaar later staat het hoofdkantoor in Heerenveen en is Lasaulec uitgegroeid tot een technische groothandel met zestig vestigingen over heel het land en een assortiment van 140.000 artikelen, voor de industrie en voor automotive, alles wat met auto’s te maken heeft. ‘Lasaulec groeit!’, is te lezen op de in fris blauw, wit en zwart vormgegeven website. De kracht van Lasaulec is ‘de kracht van het totaal’.
140.000 artikelen, het is een enorme hoeveelheid, zegt Daalmeijer. “Je kunt het niet verzinnen of we hebben het.” Veel is direct uit voorraad leverbaar. In zeven regio’s nemen teams van telefoonspecialisten – alleen al in Heerenveen zitten er 25 – de hele dag door orders in ontvangst, geven informatie en advies. Tweehonderd Lasaulec-busjes rijden ‘volcontinu’, zolang de klanten open zijn, door het land. 800 medewerkers administreren, sorteren en verkopen een omzet bij elkaar van 160 miljoen euro. Lasaulec groeit elk jaar met 10 tot 15 procent, cijfers waar de meeste in de MT500 vermelde bedrijven niet aan hoeven te denken. De klanten zijn blij met Lasaulec. “Service en onderhoud aan bijvoorbeeld garage-equipement doen we allemaal zelf, zegt Daalmeijer. “Lasaulec heeft alle specialisaties in eigen beheer, we zorgen ervoor dat alles ‘top of the bill’ is.”
Cappuccino
“Welkom bij Lasaulec,” zegt een elektronisch display bij de entree. Lasaulec is gevestigd in een representatief kantoorgebouw met een vijver eromheen, gelegen op één van Heerenveens industrieterreinen, met zicht op de A7. Buiten klapperen Lasaulec-vlaggen in de wind. Als drie mannen het gebouw via de hoofdingang verlaten, waait een barre oostenwind naar binnen, tot bij de moderne leren wachtstoeltjes voor bezoekers. Een blonde receptioniste wrijft met een warme glimlach in haar handen. “Koffie?” Er is ook cappuccino.
Voor Gerrit Veenstra, de uit de kluiten gewassen commercieel directeur van Lasaulec, is op de eerste verdieping een ruim kantoorvertrek met blauwe vloerbedekking ingericht. Er staat een groot bureau, een grote tafel, en aan de muur hangt een poster met twee in elkaar gehaakte metalen onderdelen, die eruit zien alsof ze nooit kapot kunnen. Zo is het ook met Lasaulec.
Sinds 2004 is Lasaulec onderdeel van de Kroymans Corporation van ondernemer Frits Kroymans, gevestigd in Hilversum. Kroymans is importeur van onder meer Cadillac, Maserati en Hummer, ook merken met een uitstekend imago. Lasaulec is een van de 150 werkmaatschappijen van Kroymans, een organisatie met 4000 medewerkers en een omzet van 2,2 miljard. Voor wat betreft de structuur van het bedrijf heeft Lasaulec veel van Kroymans geleerd, zegt Veenstra. Te denken valt aan zaken als ‘kort op de bal sturen’ en een korte rapportagetijd ‘om een en ander goed in beeld te krijgen’. Directeur Daalmeijer is ook van Kroymans afkomstig. “Hij heeft oog voor dingen als orde en netheid, de uitstraling van bedrijf. Investeren in medewerkers is ook heel belangrijk,” zegt Gerrit Veenstra. Innovatie en cosmetische ingrepen hebben het karakter van het bedrijf niet veranderd. “Lasaulec is Lasaulec gebleven.”
Op het gebied van automotive behoort Lasaulec tot de top 2 van het land, misschien wel tot de top 1. (De grote concurrent is Brezan automaterialen, onder meer gevestigd op het industrieterrein van Heerenveen, precies tegen?over Lasaulec. Door het raam achter Gerrit Veenstra zie je de Brezanvlaggen wapperen.) In de industriële markt (bouw, installaties) brengt Lasaulec, traditioneel sterk vertegenwoordigd in het mkb, zijn spullen inmiddels ook steeds vaker over de vloer bij de grote jongens in de bouw. Bij klanten heeft Lasaulec het imago van een sterke, gezonde organisatie, zegt Veenstra. “Wij hebben iets om trots
op te zijn.”
Persen
De missie van Lasaulec is te omschrijven als: ‘snel, compleet en betrouwbaar’. Opnemen, sorteren, bezorgen, Lasaulec doet alles zelf, met eigen mensen, eigen wagens. Het verwerkt 18.000 orderregels (opdrachten) per dag. “Dat is een logistieke operatie, daar sta je van te kijken.” In het centrale magazijn klinkt muziek van U2 uit een radio. In duurzame Lasaulec-bedrijfskleding gestoken medewerkers rijden heen en weer op vorkheftrucs, tussen vijf meter hoge stellages en schappen met steekschoppen en car audio door, de hoek om bij Gardena Tuinbenodigdheden, langs jerrycans met allerhande olie voor auto en machine, tot bij de navigatiesystemen van TomTom, die bij Lasaulec uit voorraad leverbaar zijn. Gerrit Veenstra loopt er in zijn goeie pak van grijze krijtstreep tussendoor. “De markt geeft aan wat wij in het schap hebben,” zegt hij.
De markt vraagt bijvoorbeeld om lijm, Bison Kit, waarvan de potten en
flacons tot het dak staan opgestapeld. Lasaulec heeft ook een eigen productlijn, Pro Forte, bestaande uit allerlei artikelen die de kenmerken ‘kracht en kwaliteit’ gemeen hebben. Een ruimte verderop is de afdeling ‘brandgevaarlijk’: kasten met verpakkingen met
vlammetjes en doodshoofdjes erop. “Als hier het dak naar beneden komt, gaat die deur dicht,” zegt Veenstra, wijzend op een zware aluminium roldeur. “Als het goed is.”
Het valt op dat het overal in de magazijnen netjes is; schone vloeren, nergens rommel, de spullen geordend in de schappen. Dat is een gevolg van het huisstijlbeleid van Lasaulec, gericht op de uitstraling, waarover in elk van de zeven regio’s een businessmanager
en een manager operations waken. “Niet iedere vestiging kan zomaar wat ophangen.”
“En nu,” zegt Veenstra, terwijl hij aan het eind van het magazijn een nieuwe ruimte betreedt, “komen we in een vestiging”. Hier zijn er zestig van in het land. De ruimte lijkt eigenlijk ook een magazijn, maar de kasten en schappen zijn kleiner, net als de dozen en doosjes met glimmend hang- en sluitwerk, bouten, moeren en schroeven. De commercieel directeur loopt langs een kantoortje met persen voor kentekenplaten. Lasaulec perst tot 400.000 kentekenplaten per jaar; in Nederland rijden een paar miljoen gebruikte auto’s rond met door Lasaulec geperste kentekenplaten, iets wat weinig mensen weten.
Spuitbusremmenreiniger
Voorin is de winkel: wat klanten van Lasaulec zien. Rechte schappen met allerhande flessen, bussen en vloeistoffen, benodigdheden voor de auto en de kleinere klus, in verpakkingen met frisse kleuren. Een klant verlaat de zaak met een stapel van zeker vijftig paar werkhandschoenen. “Het gebeurt dat we dingen niet hebben,” zegt Veenstra. Lasaulec heeft een ‘uitleveringsgraad’ van 96 procent; 96 procent van wat de klanten bestellen, heeft de groothandel op voorraad.
De bestellingen komen boven binnen, een paar trappen op. Het is half vijf ’s middags en nog altijd is de telefoonafdeling vol in bedrijf. 25 medewerkers met telefoonoortjes en –microfoontjes praten druk door elkaar heen. Tweeduizend telefoontjes per dag komen er binnen – naast alle internetorders – en dat alleen al voor de regio Friesland en Noordoostpolder. In zeven regio’s zit zo’n belteam van specialisten. Nee, Lasaulec gaat de bestellingen niet uitbesteden aan India. “Onze business is persoonlijke business.”
Verder, door het magazijn, langs stofzuigers, stofzuigerzakken, jassen, broeken, handschoenen, gootsteenontstoppers, strooizout, schuurpapier, keukentrapjes, betonmolens, veiligheidsgordels, looplampen, schokdempers, accu’s. “Op een vriesdag brengen we 5000 accu’s weg,” zegt Veenstra. “Nog een topper: spuitbusremmenreiniger. Vorig jaar hebben we er 500.000 van verkocht. We kopen een vrachtwagen vol, en binnen een week is het weg.”
Volgende week wordt een nieuwe vestiging van Lasaulec geopend, in Almere, vertelt Veenstra, terug in zijn kantoor. Een grote ook, 1800 vierkante meter. “Daar pakken we uit met een super compleet pakket.” Lasaulec stoot door naar het westen, naar Brabant en Limburg. In het zuiden en westen bestaan nog in de industrie actieve bedrijven die nog nooit van Lasaulec hebben gehoord. “Dat gaat veranderen.”
In mei komt de nieuwe productcatalogus van Lasaulec uit, 1200 pagina’s dik, in fullcolour. “Daarmee gaan wij flink aan de weg timmeren.”
Lasaulec, technische groothandel uit Friesland, ‘down-to-earth, functioneel’, zou zich niet bekommeren om imago, zou zo’n imago hebben dat een panel van managers eerst aan 500 andere bedrijven denkt? Moet je eens gaan kijken op een bedrijventerrein in Heerenveen, vlak bij de A7. Voor managers die nog tips nodig hebben voor de MT500 van 2008: Gerrit Veenstra heeft er wel eentje.
Lasaulec
Technische groothandel voor industrie en autobenodigdheden
• 140.000 artikelen
• 60 vestigingen
• 18.000 opdrachten per dag
• 200 bestelbusjes
• 800 medewerkers
• omzet € 160 miljoen