Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT Carriere – Weetjes

 Te wapen!

Zelfs in ons oneindig nivellerende laagland is het hebben van een familiewapen een onovertroffen statussymbool. Heel veel families hebben vanouds een wapen, maar veel mensen weten dat niet meer. Maar u kunt ook gewoon zelf een wapen ontwerpen. Zelfs als u niet in het respectievelijk Rode of Blauwe boekje staat. Om minachting door de kenners te voorkomen is het daarom aan te bevelen dat u zich laat ondersteunen door een heraldicus.

Heeft u een wapen (laten maken)? Dan wilt u het natuurlijk ook laten zien, nietwaar? Dé manier hiervoor is de zegelring. Het uiterste in de statussymbolenbusiness.

In het Frans heet een zegelring ‘une chevalière', wat naar het woord chevalier (ridder) verwijst. In Nederland worden zegelringen met familiewapens veelal nog gedragen door families van adel of van het patriciaat. Nog een gebruikstip: een zegelring wordt in Nederland om de ringvinger van de linkerhand gedragen.

STELLING

Weg met Concurrentiebeding

De tijd dat u uw hele carrière bij één werkgever actief was, ligt ver achter ons. In deze wereld van jobhoppers is een concurrentiebeding niet meer van deze tijd.

Rob van Bemmelen (41)

Districtsmanager Tempo-Team

"Een concurrentiebeding wordt erg eenzijdig benaderd, namelijk als een belemmering voor een werknemer om positieverbetering te realiseren. Dit is niet terecht. Werkgevers hebben ook een positie te verdedigen bij de beëindiging van een werkrelatie. Zij zien kennis en opgebouwde relaties het bedrijf verlaten. Het opnemen van een beschermingsconstructie is dan ook niet meer dan redelijk. Dat een werknemer na enige tijd elders zijn loopbaan vervult, is voor een werkgever echt wel te accepteren. Zeker als de relatie in goede harmonie wordt beëindigd."

Martijn Kamermans (48)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bestuursvoorzitter ConQuaestor

"Een concurrentiebeding is niet van deze tijd, want dat houdt in dat je niet naar een ander bedrijf in de branche zou kunnen overstappen. Voor veel mensen zou dat betekenen dat ze op hun werk in een soort gevangenis zitten. Als je naar die andere werkgever toe gaat word je natuurlijk wel geacht je oude werkgever geen schade te berokkenen. Dat kan door een relatiebeding waarin je belooft geen mensen weg te halen bij je oude werkgever en de relaties met klanten die je voor je oude werkgever onderhield, minimaal een jaar met rust te laten."

Alwin Snel regelt zélf het pensioen voor zijn werknemers: ‘Een no-brainer’

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Ondernemer Alwin Snel koos voor een afwijkende pensioenroute. Hij regelde zelf een goede pensioenregeling voor zijn medewerkers. Waarom? En wat voor voordelen levert hem dat op?

alwin snel
Alwin Snel (De Burgemeesters) regelde zelf pensioen voor zijn medewerkers. Foto: Tim van Emmerloot

Alwin Snel regelde op eigen houtje een pensioenvoorziening voor zijn werknemers. Snel is eigenaar van evenementen- en marketingbureau De Burgemeesters, dat zes personeelsleden telt. ‘Ik vind het fijn om zelf te snappen hoe een pensioenregeling werkt’, zegt Snel. ‘Dan kan ik het ook beter uitleggen aan mijn medewerkers als ze daarover vragen hebben.’

Snel weet nog precies het moment dat het onderwerp pensioen op tafel kwam. ‘Net voor corona klopten twee van mijn medewerkers bij me aan. We hebben een jong team – het merendeel is onder de 30 jaar – en zij waren erg met de toekomst bezig. Ze vertelden me gewoonweg dat ze behoefte hadden aan een pensioenregeling.’

Snel duikt erin, doet online research. Zo blijkt een op de drie werkgevers geen pensioenregeling te hebben. Ook komt Snel erachter dat er in de evenementen- en marketingsector nog geen – verplichte – bedrijfstakpensioenfondsen bestaan om zich bij aan te kunnen sluiten. ‘Daarom ben ik uiteindelijk zelf op zoek gegaan naar een passend pensioen voor ons team.’

De ondernemer besluit dan: in mei 2020 hebben we in het bedrijf een pensioenvoorziening.

Jip en Janneke-taal

Maar corona gooit roet in het eten. De hele evenementenbranche staat on hold, banen verdwijnen. Na twee jaar stoft Snel zijn pensioenplan af. ‘Ik wilde er echt wat mee. In de tussentijd was er op de arbeidsmarkt veel gebeurd. Het was een goed moment om onze arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Pensioen is daar een onderdeel van.’

De ondernemer vraagt offertes aan bij verschillende pensioenuitvoerders en verzekeraars. ‘Ik zag veel jargon voorbijkomen, en ja, dan is het taaie kost. Maar er waren ook aanbieders die het allemaal begrijpelijk uitlegden, zoals Doenpensioen van a.s.r. Dat vond ik belangrijk, ook straks voor mijn medewerkers.’

Lees ook: De 3 grote voordelen van als start up al pensioen aanbieden

Snel begon voorzichtig. Hoeveel zouden werknemers opbouwen als 2 procent van de loonsom wordt gebruikt voor het pensioen? En wat als dat 4, 6, of 10 procent zou zijn? Wat zijn in het bedrijf alle vaste en variabele kosten? Wat kan hij als ondernemer zelf missen?

Uiteindelijk kiest Snel voor 10 procent, waarbij hij als werkgever zelf de helft van de maandelijkse premie bijlegt. ‘Ik zie pensioen als een gedeelde verantwoordelijkheid. Het is het pensioen van de werknemer, maar wij helpen daarin.’

Fiscaal aantrekkelijk pensioen opbouwen

Pensioen hoort volgens de ondernemer bij goed werkgeverschap. ‘Net als zorgen voor een laptop en mobiele telefoon. Af en toe met het hele team op uitje gaan.’

Werkgevers concurreren op de arbeidsmarkt ten eerste op salaris. Een gemiste kans, vindt hij. ‘Natuurlijk kun je je geld in hoger loon steken, in plaats van een pensioenvoorziening op te tuigen. Maar belastingtechnisch is een pensioenbijdrage goedkoper dan een loonsverhoging, voor zowel werkgever als werknemer.’

Over pensioenpremies betaal je namelijk als werkgever geen loonbelasting, of premie volksverzekeringen – iets dat je wel doet over extra salaris. Snel: ‘Ook betaalt jouw werknemer na ingang van de AOW later minder belasting over de pensioenuitkering dan over zijn huidige loon.’

Portal

De pensioenregeling bij De Burgemeesters was medio 2022 een feit. ‘Onze werknemers regelen zelf hun pensioen op een portal. In de pensioenplanner van Doenpensioen zie je wat je opbouwt, wat je ontvangt aan AOW, wat je straks indicatief netto overhoudt. En je kunt extra premie inleggen.’

Daarnaast is het mogelijk een eigen beleggingsprofiel te kiezen, variërend van weinig tot hoger risico. ‘Dan adviseer ik mijn medewerkers wél daar met een pensioenadviseur over te praten. Ik ben niet de persoon die gaat adviseren over beleggingen. Dat gebeurt door iemand die daarvoor opgeleid is.’ Snel neemt de kosten van zo’n gesprek op zich.

Het klopt dat het zelf regelen van pensioen in het begin een tijdsinvestering is. ‘Het verdiepen in alle belangrijke onderdelen, de voorbereiding, het aanleveren van informatie en afsluiten is alles bij elkaar redelijk bewerkelijk. Gelukkig was het uiteindelijk zonder gedoe geregeld.’

Verder legde Snel een kennis- en ervaringstoets af. ‘Pensioenuitvoerders stellen vragen om te beoordelen of je als ondernemer voldoende kennis hebt. Pas als dat zeker is, mag je als werkgever zelf een pensioenregeling afsluiten. Dat was geen makkelijke toets, kan ik je zeggen.’

Voorwaarden

Kies je als ondernemer voor het regelen van execution only, dan zitten hier voorwaarden aan verbonden. Check de uitgangspunten hier. Het is altijd verstandig om een adviseur in te schakelen die deskundig is en kan wijzen op alle belangrijke voorwaarden en plan van aanpak.

Niet sexy

Spijt heeft hij nooit gehad. ‘Als je het administratief hebt geregeld, en alles werkt in jouw systeem, dan gaat het eigenlijk vanzelf.’
Hij raadt collega-mkb’ers aan ook eens uit te zoeken wat een pensioenvoorziening zou kosten en wat het zou opleveren. ‘Reken het in ieder geval een keer door. Vraag een offerte op bij een pensioenuitvoerder. Dan zie je zelf wat de kosten zijn voor jouw bedrijf. Het voordeel is dat je ook meteen inzicht hebt in wat je extra verzekert voor je werknemers, zoals partnerpensioen en bij arbeidsongeschiktheid. Belangrijke extra’s van een pensioenregeling via een werkgever.’

Pensioen is geen sexy onderwerp, geeft hij toe. ‘Maar het is wel iets wat je gewoon moet doen. Voor ondernemers is het belastingtechnisch aantrekkelijk. Jouw werknemer gaat pensioen opbouwen op een fiscaalvriendelijke manier. Een no-brainer, toch?’

Bekijk ook dit webinar waar Alwin Snel vertelt over het zelf opzetten van een pensioen.

59 dagen wachten op je geld? ABN AMRO zet in op achteraf betalen mét zekerheid

In samenwerking met ABN AMRO - Als b2b-ondernemer ken je het scenario: je levert je producten, stuurt een factuur — en dan begint het wachten. Vaak lang wachten, want de helft van de Nederlandse bedrijven betaalt facturen te laat. ABN AMRO wil dat patroon doorbreken met een nieuwe 'Achteraf Betalen'-dienst.

abn amro achteraf betalen

Slechts een kwart van de Nederlandse middelgrote bedrijven blijkt hun facturen binnen de afgesproken termijn te betalen, zo blijkt uit onderzoek onder 400 finance- en inkoopexperts. Sterker nog: bij 15 procent van de bedrijven is te laat betalen ‘een bewust onderdeel’ van hun bedrijfsbeleid geworden.

‘Bedrijven optimaliseren hun cashflow door betalingen zo lang mogelijk uit te stellen, terwijl ze zelf snel betaald willen worden’, stelt Roderick Witjas, innovatiemanager bij ABN AMRO. ‘Een voorbeeld hiervan is wanneer een bedrijf tegels inkoopt en deze doorverkoopt voordat de leverancier betaald wordt. Dit vermindert de behoefte aan werkkapitaal.’

Twee maanden wachten op geld

Wereldwijd is het gemiddelde aantal dagen dat facturen open blijft staan óók gestegen van 56 naar 59 dagen: de grootste sprong sinds 2008, zo constateert een ander onderzoek. De oorzaken van late betalingen zijn divers en complex. Soms duren handmatige goedkeuringsprocessen bijvoorbeeld al twee weken. Maar er lijkt meer aan de hand, ziet Witjas.

‘Veel bedrijven worstelen met hun werkkapitaal door gestegen kosten en krimpende marges. Late betalingen worden dan een vorm van ongewenst krediet, waarbij leveranciers onbedoeld als bank fungeren.’

En dat heeft direct impact op de onderneming. ‘Voor ondernemers betekent dit niet alleen gemiste inkomsten’, zegt Witjas. ‘Het betekent ook kostbare uren die opgaan aan administratie en het achtervolgen van betalingen — tijd die beter besteed kan worden.’

Van 60 naar 30 dagen

Europa werkt intussen óók aan nieuwe regels om bedrijven sneller hun geld te laten krijgen. De Europese Commissie wil af van de huidige richtlijn (van 60 dagen betalingstermijn) en stelt een bindend termijn van 30 dagen voor.

Dat gebeurt wel met een nuance: bedrijven mogen onderling nog steeds een termijn van 60 dagen afspreken, mits ze dit vastleggen in een contract. Voor bepaalde producten is zelfs een termijn van 120 dagen mogelijk. ‘Hoewel deze aanpassingen de impact van de nieuwe regels verzachten, beperken ze nog steeds aanzienlijk de financiële speelruimte van bedrijven’, zegt Witjas.

Het factuurdilemma

Ondernemers die aan zakelijke klanten verkopen staan voor een lastige keuze. De wet verplicht hen om op factuur te leveren, maar dit brengt risico’s met zich mee. Als ze facturering weigeren, verliezen ze potentiële klanten. Maar als ze wel op factuur leveren, lopen ze het gevaar dat klanten te laat betalen en moeten ze veel tijd besteden aan administratie.

Er botsen eigenlijk twee belangen, zegt Witjas. ‘Verkopers willen garantie dat ze hun geld krijgen, terwijl kopers zekerheid willen over zowel levering als kwaliteit. Door op factuur te leveren neemt de verkoper eigenlijk al het risico op zich, zonder garantie dat de klant ook daadwerkelijk zal betalen.’

Achteraf betalen mét zekerheid

Reden voor ABN AMRO om een nieuwe service aan te bieden, die het hoofdpijndossier moet veranderen in een kans. De nieuwe ‘Achteraf betalen’-dienst combineert naar zeggen van de bank het beste van twee werelden: het gemak van factuurbetaling voor klanten én directe betaalzekerheid voor ondernemers.

‘Het concept is vrij simpel’, zegt Witjas. ‘Een klant bestelt online en kiest voor achteraf betalen. Na een snelle check van enkele seconden kan een order goedgekeurd worden. De ondernemer verzendt de goederen en ontvangt direct het geld. De klant betaalt vervolgens de factuur binnen de afgesproken termijn.’

‘Geen verrassingen of verborgen kosten’

‘De voorwaarden voor betaling op factuur zijn helder: de koper moet een Nederlands bedrijf zijn met een geldige KVK-inschrijving’, aldus Witjas. ‘Het toegestane aankoopbedrag wordt per transactie bepaald op basis van onze interne beoordelingscriteria. We hanteren hierbij een maximumbedrag van 100.000 euro per transactie.’

‘Als bank zien we dat online zakelijk bestellen onzekerheid met zich meebrengt, zowel voor koper als verkoper’, zegt Witjas. ‘Vanuit onze rol als vertrouwde financiële partner kunnen we die zekerheid bieden. Geen verrassingen of verborgen kosten, maar een transparante dienst van een bank die al generaties lang het Nederlandse bedrijfsleven ondersteunt.’

‘Verkoper krijgt altijd zijn geld’

Dat levert ondernemers verschillende voordelen op, legt Witjas uit. ‘Door het overnemen van het volledige risico op wanbetaling, stellen we verkopers in staat om zorgeloos op factuur te verkopen. De verkoper krijgt altijd zijn of haar geld uitbetaald, ongeacht eventuele betalingsproblemen. Bij geschillen over de levering of dienstverlening blijft dit een zaak tussen verkoper en koper – deze dienen zij onderling op te lossen. In dergelijke gevallen kunnen wij het uitbetaalde bedrag terugvorderen van de verkoper.’

‘De praktijk wijst uit dat deze flexibele betaalmogelijkheid ook vaak leidt tot hogere orderwaarden’, aldus Witjas. ‘Doordat kopers minder gebonden zijn aan de liquide middelen om bestellingen mee te doen, kunnen ze dus meer inkopen. Zeker wanneer ze weten dat ze de aangekochte goederen snel verkocht kunnen worden. Zo ziet een partner waarmee we samenwerken om dit product aan te bieden, gemiddeld 60 procent toename in de gemiddelde orderwaarde van hun klanten.’

Geen gedoe meer met aanmaningen

En ook de administratie wordt een stuk eenvoudiger. ‘Naast het direct uitbetalen na de verzending van de order zorgen wij ook voor het innen van de betaling. Dus waar je normaal in geval van uitblijven van betaling zelf contact met de klant moet opnemen, nemen wij ook dit proces uit handen. En misschien wel het belangrijkste: je hebt geen gedoe meer met aanmaningen of incassotrajecten.’