Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT Carriere – Weetjes

 Te wapen!

Zelfs in ons oneindig nivellerende laagland is het hebben van een familiewapen een onovertroffen statussymbool. Heel veel families hebben vanouds een wapen, maar veel mensen weten dat niet meer. Maar u kunt ook gewoon zelf een wapen ontwerpen. Zelfs als u niet in het respectievelijk Rode of Blauwe boekje staat. Om minachting door de kenners te voorkomen is het daarom aan te bevelen dat u zich laat ondersteunen door een heraldicus.

Heeft u een wapen (laten maken)? Dan wilt u het natuurlijk ook laten zien, nietwaar? Dé manier hiervoor is de zegelring. Het uiterste in de statussymbolenbusiness.

In het Frans heet een zegelring ‘une chevalière', wat naar het woord chevalier (ridder) verwijst. In Nederland worden zegelringen met familiewapens veelal nog gedragen door families van adel of van het patriciaat. Nog een gebruikstip: een zegelring wordt in Nederland om de ringvinger van de linkerhand gedragen.

STELLING

Weg met Concurrentiebeding

De tijd dat u uw hele carrière bij één werkgever actief was, ligt ver achter ons. In deze wereld van jobhoppers is een concurrentiebeding niet meer van deze tijd.

Rob van Bemmelen (41)

Districtsmanager Tempo-Team

"Een concurrentiebeding wordt erg eenzijdig benaderd, namelijk als een belemmering voor een werknemer om positieverbetering te realiseren. Dit is niet terecht. Werkgevers hebben ook een positie te verdedigen bij de beëindiging van een werkrelatie. Zij zien kennis en opgebouwde relaties het bedrijf verlaten. Het opnemen van een beschermingsconstructie is dan ook niet meer dan redelijk. Dat een werknemer na enige tijd elders zijn loopbaan vervult, is voor een werkgever echt wel te accepteren. Zeker als de relatie in goede harmonie wordt beëindigd."

Martijn Kamermans (48)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bestuursvoorzitter ConQuaestor

"Een concurrentiebeding is niet van deze tijd, want dat houdt in dat je niet naar een ander bedrijf in de branche zou kunnen overstappen. Voor veel mensen zou dat betekenen dat ze op hun werk in een soort gevangenis zitten. Als je naar die andere werkgever toe gaat word je natuurlijk wel geacht je oude werkgever geen schade te berokkenen. Dat kan door een relatiebeding waarin je belooft geen mensen weg te halen bij je oude werkgever en de relaties met klanten die je voor je oude werkgever onderhield, minimaal een jaar met rust te laten."

Missiegedreven leiderschap: Hoe Coen de Ruiter Greenchoice naar groene hoogten stuwt

In samenwerking met Whyz Executive Search - Coen de Ruiter, directeur van energiespeler Greenchoice, kiest bewust voor een andere koers: duurzame energie van dichtbij. Dat doet hij ook in leiderschap. Beslissingen legt hij zo laag mogelijk in de organisatie en daarmee stuwt hij Greenchoice naar groene hoogten.

coen de ruiter greenchoice
Van de vele voordelen van diversiteit kun je alleen profiteren als je echt inclusief bent, vindt Coen de Ruiter van Greenchoice.

Een vol stroomnet, grote energiespelers, duurzaamheidsdoelen die terug worden gedraaid, overheden die voor onzekerheid bij de klanten zorgen… De marktuitdagingen liggen voor het oprapen bij het Rotterdamse Greenchoice.

Dat alles weerhoudt algemeen directeur Coen de Ruiter niet van het realiseren van de overkoepelende missie: Nederland volledig laten draaien op groene stroom én iedereen laten meeprofiteren van de energietransitie.

‘Het grootste vraagstuk dat we als samenleving hebben op te lossen is het klimaatvraagstuk. Ik heb kinderen en ik wil dat zij straks ook in een prettige wereld verder kunnen leven’, zegt hij tegen MT/Sprout. Dat is zijn motivatie om er vol tegenaan te gaan. Commercie en idealen hoeven daarbij ook niet met elkaar te botsen.

De missie is leidend

Er is bewust voor een andere koers gekozen dan de grote energiespelers, legt hij uit. Greenchoice levert honderd procent groene stroom en doet dat uit lokale bronnen. ‘We zijn van begin af aan ervan overtuigd geweest dat de energietransitie dichtbij moet plaatsvinden. Daarom sporen we aan tot isoleren, tot het installeren van zonnepanelen, het plaatsen van warmtepompen.’

‘We hebben een eigen signatuur in de markt en daarmee weten we onze klanten te winnen. Dat blijkt ook uit onderzoek naar de drijfveren waarom mensen aansluiten bij energiebedrijven. Dat doen ze bij ons vanwege onze missie.’

Maar de energiemarkt blijft ondertussen wel heel ‘volatiel’. Daarom werkt De Ruiter aan een flinke transitie. Van energie- en zonnepanelenleverancier verandert Greenchoice in een platformorganisatie die geïntegreerde oplossingen aanbiedt voor verduurzaming.

Diversiteit omarmen

‘We zijn voor consumenten en bedrijven een platform aan het bouwen waar je allerlei verschillende producten kunt aanschaffen die goed zijn om je energiehuishouding te verduurzamen. En waar je ook persoonlijk advies krijgt over je volgende stap.’

‘Voor grootzakelijke klanten installeren we niet alleen zonnepanelen, maar ook batterijen, een laadplein en bieden we een afnamecontract. Daarmee hebben we echt een voorsprong in de markt. We hebben veel profijt van die integratiestrategie, en we zien dat we hier winnen van de concurrentie.’

Toch is dat niet de essentie van nieuw leiderschap voor De Ruiter. Dat is juist ‘ieder individueel talent tot bloei laten komen.’ Dat lukt alleen in een cultuur die diversiteit verwelkomt en omarmt. Hij wil niet alleen dat iedereen de kans krijgt, maar ‘die kans ook ziet en zich uitgenodigd voelt om die te grijpen’.

Helft vrouwen in leiderschapsteam

Hij geeft daarin ook zelf het goede voorbeeld met een leiderschapsteam dat voor de helft uit vrouwen bestaat. Hij baalt er zelfs een klein beetje van dat hij voor die verdeling talent van buiten heeft moeten aantrekken.

‘Daar heb ik gelukkig hartstikke goede kandidaten voor gevonden, maar dat liet mij wel het belang van inclusie zien. Vooral voor de doorontwikkeling binnen de organisatie.’

Van de vele voordelen van diversiteit – bredere inzichten, betere beslissingen, meer betrokkenheid – kun je alleen profiteren als je echt inclusief bent. ‘Dat mensen worden gewaardeerd om wie ze zijn, juist omdat ze anders kijken dan anderen. Maar dat talent uit zich vaak ook ‘anders’. En als leider moet je daar rekening mee houden.’

Talent wordt niet verspild

‘Met de huidige druk op de arbeidsmarkt hebben we ook niet meer de luxe om talent te verspillen.’ De Ruiter verwijst naar een cartoon, waarin een man achter een tafeltje zit en zegt: “We geloven hier dat iedereen gelijk is, dus iedereen krijgt dezelfde opdracht”. Klim in de palmboom en haal de kokosnoten eruit, luidt die.

Voor die tafel staan een aap, een olifant, een giraf en een slang. ‘Dan kan er maar eentje winnen, dat is de aap. De vraag die hij had moeten stellen: zorg dat de kokosnoten uit die palmboom komen. Dan zou het wel anders zijn. Dan kan de giraf een tik geven, de olifant een duw tegen de boom, en zelfs de slang kan dan nog wel een eigen invulling bedenken. Dat is inclusie.’

Bij bedrijven met een missie werkt vaak ‘een vergelijkbaar type mensen’, merkt De Ruiter op. Daar heeft hij ook al heel wat ervaring mee opgedaan, bij Fairtrade-keurmerk Max Havelaar, bij dierenpark Apenheul en vergelijkingssite Independer.

Allemaal intrinsiek gedreven

‘Ze zijn heel intrinsiek gedreven, maar ook wel relatief eigenwijs. Ze hebben vaak hun eigen opvattingen over wat ze bij die organisaties komen doen.’ Dat vindt hij ook prima, want ‘een bedrijf functioneert het allerbest als je iedereen zichzelf laat zijn.’

Dat inzicht haalde hij bij Niall FitzGerald, ex-topman van Unilever waar De Ruiter in een ver verleden nog voor gewerkt heeft. Hij had lak aan de kille focus op competenties. ‘Niall zei: I want you to bring the whole person to the job. Je moet volledig jezelf kunnen zijn in je werk, dan ben je op je best. Dat vond ik een hele mooie.’

De opvatting die de medewerkers van Greenchoice wel allemaal delen, is dat ze willen bijdragen aan de energietransitie. Daarom legt De Ruiter ‘de beslissingen zo laag mogelijk in de organisatie’.

Strategie telkens opnieuw benoemen

Hij is er namelijk van overtuigd dat ‘mensen daar heel goed mee om willen gaan, juist omdat ze zo gedreven zijn’. ‘Daar haal ik zelf ook veel energie uit. Van een team dat tegen een groot issue aanloopt en besluit om drie weken lang met man en macht de schouders eronder te zetten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hij stuurt de organisatie vooral op de missie, maar dan wel vanuit een duidelijke strategie en met afgebakende kaders. ‘Je kunt gek genoeg een strategie niet vaak genoeg vertellen. Ik ben iedereen zo langzamerhand aan het vervelen met dat verhaal over strategie, denk je, maar dat is niet zo. Dat is het begin van het kader en dat moet je elke keer weer benoemen, heb ik geleerd.’

Wat De Ruiter daarbij ook heeft gemerkt, is dat het stellen van prioriteiten hard nodig is. ‘Anders gaan mensen vanuit hun enthousiasme met alle mogelijke invullingen van de strategie aan de slag. Als leiderschapsteam moet je scherp zijn: dat is wat wij willen.’

Prioriteiten stellen voor de korte termijn

Micromanagement, erbovenop willen zitten, dat is niet zijn stijl. Prioriteiten stellen, werkt beter. ‘Wij stellen steeds vaker doelen voor een kortere termijn, voor twee maanden. Er kan zoveel veranderen in korte tijd.’ Om ‘eindeloze discussies’ te voorkomen, wordt duidelijk aangegeven dat er twee maanden later opnieuw prioriteiten worden gesteld.

‘Maar wel telkens binnen de strategie, we gaan bijvoorbeeld geen duurzaam voedsel verkopen. Wat mensen belangrijk vinden, wordt dus alleen even geparkeerd en later weer bekeken. Je wil flexibel blijven met oplossingen. Een oplossing die je anders had afgeschoten kan twee maanden later wel iets zijn waar je aan wil werken.’

‘Daar kunnen mensen goed mee omgaan. Het werkt intern prettig als je met z’n allen weet wat je de komende tijd gaat doen. Je kadert het niet kapot, er is ruimte voor creativiteit. En iedereen blijft gedreven voor het eindresultaat: bijdragen aan de energietransitie.’

Innovatie en technologie staan centraal tijdens Dutch Media Week

In samenwerking met Dutch Media Week - Baanbrekende technologieën zoals AI en Virtual Production beuken in op de businessmodellen van mediabedrijven. Tijdens de Dutch Media Week krijgen mensen die in deze branche hun brood verdienen een kijkje in de toekomst. 'Met AI-tools als Sora en Unreal kan iedereen straks zelf een film maken.'

dutch media week

Wat zijn de verdienmodellen voor podcasts? Op welke manier verandert AI het werk voor reclamemakers? Hoe zal de wereld van gaming er over pak ‘m beet vijf jaar uitzien? En wat betekent de invloed van algoritmes op de consumptie van nieuws?

Wie geïnteresseerd is in de antwoorden op dit soort vragen kan z’n agenda er alvast bij pakken. Van maandag 30 september tot en met zondag 6 oktober is het Mediapark in Hilversum het decor van de Dutch Media Week. Bedoeld voor mediastudenten en elke professional die zich bezighoudt met de creatie van content. Of dat nu voor radio, televisie, internet of games is. Thema van deze editie is ‘Level Up!’. De organisatie rekent op duizenden bezoekers.

Verdienmodel voor makers onder druk

Vivian Opsteegh is de directeur van Media Campus NL, één van de zeven organiserende partijen van de Dutch Media Week. Het evenement was volgens haar niet eerder zó relevant. ‘We komen van een lange periode waarin alleen mediabedrijven ons nieuws, advertenties en entertainment konden voorschotelen. Nu zijn er AI-tools als Sora en Unreal waarmee iedereen straks zelf een film kan maken. Deze ontwikkelingen bieden ontzettend veel mogelijkheden, maar zorgen daarentegen ook voor uitdagingen.’

Opsteegh doelt daarmee onder meer op het verdienmodel van contentmakers. Want als elk bedrijf straks bijvoorbeeld zelf een video kan produceren, wat blijft er dan nog voor hen over?

Reinout Oerlemans op het podium

Al dit soort kwesties zijn onderwerp van gesprek tijdens Future of content creation, het businessevent waarmee de Dutch Media Week op maandag 30 september wordt afgetrapt. Deze dag staat helemaal in het teken van nieuwe contentmodellen, immersieve programmaformats (toepassingen met virtual- en augmented reality), vooruitstrevende productieprocessen en de mogelijke crossovers tussen traditionele media, nieuwe media en de gaming-industrie.

Reinout Oerlemans verzorgt de keynote aan het begin van de dag. In 2001 richtte hij productiebedrijf Eyeworks op, onder meer bekend van Flikken Maastricht en de Nationale IQ-Test. Dertien jaar later verkocht hij het bedrijf aan Warner Bros. Tegenwoordig is hij voorzitter en Chief Creative Officer van 3BMG (3 Ball Media Group), een internationaal productiebedrijf.

Daarna zijn er diverse workshops, onder meer over de inzet van AI bij het creëren van nieuwe content. ‘Hierin kun je gaan experimenteren met AI-gestuurde tools voor het maken van content. Zo ontdek je al snel welke impact dit kan hebben op je dagelijkse werk. Natuurlijk staan we hierbij ook stil bij de ethische uitdagingen van deze technologie’, aldus Opsteegh.

Podcast Festival

Podcastprofessionals, opgelet! Dinsdag 1 oktober staat grotendeels in het teken van het BNR Podcast Festival, de eerste in z’n soort in Nederland. Deze dag is niet alleen bedoeld voor podcastmakers zelf, maar ook voor ondernemers, marketeers, mediabureaus en luisterliefhebbers.

‘Podcasts zijn niet meer weg te denken uit ons medialandschap, logisch daarom dat er nu een festival komt. Bekende makers vertellen hoe zij hun content produceren en daar vervolgens zoveel mogelijk luisteraars bij proberen te betrekken. Ook gaat het tijdens deze dag over de vraag hoe je als bedrijf je doelgroep kunt bereiken via audio’, aldus Opsteegh.

Dutch Game Day

Twee dagen later, op donderdag 3 oktober, is het Dutch Game Day. Game-developers uit het hele land komen dan naar het Instituut voor Beeld en Geluid. Hier laten bedrijven hun nieuwste games en producten zien. Ook zijn er sprekers uit binnen- en buitenland die onder meer ingaan op design, het programmeren en de zakelijke aspecten die bij het maken van games komen kijken.

‘Aan het einde van de dag worden de Dutch Game Awards weer uitgereikt’, vertelt Opsteegh. ‘Die awards zijn voor gamebedrijven en -ontwikkelaars die zich het afgelopen jaar op een bijzondere manier hebben onderscheiden.’

Het programma van de Dutch Media Week

Maandag 30 september: Business Day | Future of content creation
Maandag 30 september: International Media Top Convention
Dinsdag 1 oktober: Podcast festival
Woensdag 2 oktober: Business Day | Building a trusted media landscape
Donderdag 3 oktober: Dutch Game Day powered by Control
Zondag 6 oktober: Xperience Day