Movetis mag zich sinds gisteravond Deloitte Rising Star 2010 noemen. De Belgische farmaceut, ontwikkelaar van een medicijn dat de stoelgang bevordert, was niet het meest sexy bedrijf van de twaalf finalisten, maar heeft wel de hoogste omzetpotentie.
“We zijn op zoek naar het bedrijf dat over een paar jaar het hardst de Fast50 binnendendert”, vat juryvoorzitter Vincent Gravesteyn (ceo The Valley) de Rising Star competitie bondig samen. “Movetis heeft de potentie om van de huidige 1 miljoen door te groeien naar een omzet van 250 miljoen euro.” Plaats van handeling is het Evoluon in Eindhoven, ooit het walhalla van technologische vooruitgang en nog steeds een inspirerende locatie voor ondernemend Nederland. De drive en het geloof in eigen kunnen van al die succesvolle ondernemers zindert door het futuristische gebouw.
In alles is de Rising Star het kleine broertje van de Deloitte Technology Fast50. Waar diezelfde avond de uitreiking van de Fast50 Award gepaard gaat met champagne, exquise hapjes en een spetterende lasershow, moeten de rijzende sterren hun pitch houden vanaf een kartonnen krukje in een achterafzaaltje. Dat maakt de strijd niet minder fel. Robert Gaal van Wakoopa (“We leveren de kijkcijfers van internet”) verklapt dat hij zijn presentatie wel twintig keer heeft geoefend. Spreekstalmeester Eduard Schaepman, die de toehoorders laat schreeuwen en zelfs knuffelen om de aandacht vast te houden, sprak van een zeer hoog niveau van de pitches. Wel beklaagt hij zich meermalen over de grijze pakken die op het krukje plaatsnemen. “Iets meer kleur mag wel, jongens!”
Verhalen doorprikken
Aan name dropping geen gebrek tijdens de presentaties van drie minuten. SolMateS (chiptechnologie) is al benaderd door Intel, CWR Mobility (mobiel crm) is uitverkoren door Microsoft als Partner of the Year en Toon Timmermans van Flogs (online agenda) heeft net een deal gesloten met LA Galaxy, de club van David Beckham. Heel mooi allemaal, maar keiharde omzetcijfers horen we helaas nauwelijks. Maar die zaten ongetwijfeld in de stapel met honderd businessplannen die de juryleden hebben doorgeworsteld om tot hun oordeel te komen.
Waar het bij de Fast50 gaat om harde, controleerbare cijfers, gaat het hier vooral om beloftes. “We hebben al te mooie verhalen waar nodig doorgeprikt”, zegt Gravesteyn. “Daarvoor hebben we als jury de kennis in huis. Maar uiteindelijk staan we hier om ondernemerschap te stimuleren, niet om de deelnemers af te fikken.”
100 miljoen opgehaald
Vooraf was het veel bejubelde Layar getipt als winnaar. Ook Flogs met zijn wereldwijde bereik is een hipo om rekening mee te houden. Weliswaar mag Claire Boonstra namens Layar de award voor most disruptive innovation ophalen, maar uiteindelijk kan niemand op tegen Movetis, al voelt het raar dat een bedrijf dat vorig jaar 100 miljoen ophaalde bij een beursgang nog steeds als Rising Star wordt bestempeld. Volgens jurylid Elderd Land, partner bij venture capitalist Gimv en tevens investeerder in Movetis, past zo’n snelle beursgang bij de biotechsector. “Voor ons gaf de doorslag dat voormalig moederbedrijf Johnson & Johnson het niet zag zitten in dit medicijn. Nog geen twee jaar later is het medicijn goedgekeurd en weten de ondernemers 100 miljoen uit de markt te halen. Over groeipotentie gesproken.”
Voor de oprichter zelf is de snelheid van zijn succes even wennen, zeker nu zijn bedrijf alweer wordt verkocht aan het Ierse Shire. “Een molecuul is toch je baby”, zegt de onderzoeker in hart en nieren. “Het voelt alsof die baby nu wordt geadopteerd.”
De avond krijgt een mooi slotakkoord als Service2Media wordt uitgeroepen tot winnaar van de Fast50. Laat dit bedrijf nou de Rising Star zijn van twee jaar geleden. Je moet je kleine broertje nooit onderschatten.
Lees ook: Service2Media het snelste techbedrijf