Werknemers zijn uiterst loyaal tijdens deze crisis. En dat is niet alleen uit angst om werkloos te raken, stelt de Nederlandse manager.
'Mijn medewerkers zijn loyaal aan het bedrijf waar we voor werken', stelt 83 procent in het nieuwste MT onderzoek. Bijna driekwart van de managers denkt dat zijn of haar medewerkers tevreden is met de geboden arbeidsvoorwaarden. Dat is niet geheel raar gezien bij ruim 63 procent van de bedrijven de arbeidsvoorwaarden nog precies hetzelfde zijn als twaalf maanden geleden.
Gevolg
Zo gezegd lijkt de crisis geen problemen op te leveren in het Nederlandse bedrijfsleven. Toch heeft bijna een derde van de managers te maken gehad met gedwongen ontslagen, het schrappen en korten van periodieke salarisverhogingen, en van het opleidingsbudget. Bij meer dan de helft van de bedrijven is een vacaturestop ingesteld en zijn de tijdelijk contracten niet verlengd. En hoewel de medewerkers niet gelijk stonden te juichen wanneer een of meerdere van deze maatregelen bekend werden gemaakt, werd er over het algemeen gelaten op gereageerd. Hoewel de manager die aangaf dat de kroketten op vrijdag zijn geschrapt daar wel flink van zal hebben gebaald.
Vertrouwen en ethiek
Toch is niet iedereen ervan overtuigd dat werkgevers enkel de meest noodzakelijke regelingen treffen in deze crisis. Zo laat een manager weten: "Mijn beeld is dat organisaties – mijn organisatie – de crisis aanwenden om heilige huisjes om te gooien en de kosten te verminderen, terwijl het bedrijf sec geen last heeft van de crisis. En dat merken de mensen heel direct. Salaris etcetera is dan niet relevant, maar vertrouwen en ethiek."
Onmisbaar
Ruim 60 procent vindt dat werknemers in tijden van crisis genoegen moet nemen met minder. En ruim de helft stelt dat werknemers pas weer betere arbeidsvoorwaarden mogen eisen, als de crisis voorbij is. Dus is het logisch dat een salarisverhoging bij de meeste bedrijven geen optie is. Maar hoe bindt u dan talent aan zich? "Feit is dat de middellange termijn laat zien dat talent alleen maar schaarser wordt. Als je nu niet die talenten bindt en boeit, zijn ze straks wel bij de concurrent aan de slag", reageert een manager.
Als het er echt op aankomt blijkt er nog wel enige ruimte in het budget te zijn om betere arbeidsvoorwaarden aan te bieden, blijkt uit ons onderzoek. Maar dit is alleen het geval als het om echt onmisbare krachten gaat. Overigens kunt u ook zonder financiële middelen genoeg doen, stelt de manager die eerder ook al reageerde. "Op dit moment zijn sfeer, open communicatie en persoonlijke aandacht onderdelen waar je als organisatie het onderscheid mee kan maken ten opzichte van bonussen en opleidingen."
Niet loyaal
Volgens enkele managers wordt er nog wel eens iets te makkelijk gedacht over loyaliteit. "Het gemak waarmee diverse werkgevers tegenwoordig mensen op straat zetten – en niet alleen in deze crisistijd – stelt de loyaliteit van medewerkers danig op de proef. Loyaliteit moet van twee kanten komen." Een andere manager maakt in het onderzoek een duidelijk onderscheid tussen loyaliteit en commitment. "Ik geloof niet in de term loyaliteit. Het woord heeft iets in zich van ‘ongeacht wat er gebeurt, blijf ik achter mijn organisatie staan'. Je moet wat mij betreft kritisch blijven en niet blind achter je organisatie lopen. Ik geloof wel in commitment: zolang je op de payroll staat van een organisatie, moet je je voor 200 procent voor die organisatie inzetten."
Toekomst
Het einde van de crisis is in zicht, de verwachting is dat Nederland in augustus 2010 ervan verlost is. Maar wat betekent dit voor het bedrijfsleven? Volgens bijna 40 procent zullen de medewerkers dan niet meer zo tevreden zijn met hun huidige arbeidsvoorwaarden. Toch is nog geen kwart van de managers bang dat hun werknemers hun heil bij een bedrijf gaan zoeken dat betere arbeidsvoorwaarden biedt. Zelf zijn de managers overigens ook niet schijnloyaal naar hun huidige werkgever, nog geen één op de vijf managers is van plan om zodra de economie weer aantrekt een nieuwe baan te gaan zoeken.