Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Merkenvoorkeur verandert niet door crisis

Merken weten ondanks de economische tegenspoed het vertrouwen van de Nederlandse consument vast te houden. Nokia komt voor de negende keer als grote winnaar uit de bus.

Dat blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek van 2009 van uitgeverij Reader's Digest onder 25.000 consumenten. "Terwijl merkentrouw onder consumenten afneemt, weten een aantal Europese merken klanten nog steeds langdurig aan zich te binden", schrijven de onderzoekers. Nokia is voor de negende keer op rij winnaar met 62 procent, gevolgd door KPN, Rabobank, Kellogg's en Shell. Onder de internetproviders vond er wel een wisseling van de wacht plaats: Het Net van KPN moet dit jaar plaatsmaken voor Ziggo.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eigen bodem
"Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg'", vinden de onderzoekers. "Alle drie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder." Verder bleek uit het onderzoek dat Nederlanders "trots en loyaal zijn naar merken van eigen bodem". KLM krijgt het meeste vertrouwen, gevolgd door Vroom & Dreesmann.