‘Als ik Mercedes wil rijden, neem ik wel een taxi’. Het is een bumperstickertekst die vooral BMW-adepten nogal eens op hun auto plakken. Humor om te lachen, maar al lang niet meer reëel. Wij reden de 320 E, nadat Mercedes de E-klasse op meer dan tweeduizend punten verbeterde.
Wat zegt u? Meer dan tweeduizend verbeteringen? Wat moet dat oorspronkelijk voor een auto geweest zijn? Tja, de vraag is inderdaad of de nadruk die Mercedes legde op de tweeduizend verbeteringen in de nieuwe E-klasse wel zo slim was. Voelden de meer dan een miljoen bezitters van de ‘oude’ E zich niet zwaar beledigd? Feit is: de elektronica was bij de vorige E-klasse niet het sterkste punt. De andere verbeteringen zijn niet ingrijpend, soms wel prettig, zoals de meesturende lampen. Hoe dan ook, wie de nieuwe E-klasse heeft, hoeft niet te twijfelen over de kwaliteit.
Want? Want de E-klasse, die zeker in de wat zwaarder gemotoriseerde en luxueuzere uitvoeringen bepaald geen taxi meer genoemd mag worden, is een reiswagen waarmee je volledig uitgerust op de plaats van bestemming komt.
Bijzonderheden? Waar wij echt helemaal lyrisch over werden, was de Distronic. Dit systeem gaat verder dan de Tempomat, die automatisch afremt als een voorganger (of hek) te dichtbij komt. Het houdt ook de voorganger op een veilige maar instelbare afstand. Wat betekent dat je boven de 30 kilometer per uur eigenlijk niets hoeft te doen. Geen gas geven, niet remmen en (de 320 is een automaat) niet schakelen. Een speeltje dat nog superveilig is ook, helemaal top.
Kom op! Oké, wat wel irritant is, is dat iedereen voor je invoegt, omdat je op de weg de afstand houdt die je van verkeersofficier Koos Spee moet houden. Wie een ander het licht in de ogen niet gunt, wordt dus gek van die Distronic. Dus welke sticker zou je achter op die Mercedes plakken? Een Mercedes 320 E-rijder plakt geen stickers op zijn auto. Dat is het verschil…
Meer autoverhalen uit Management Team
Autonieuws
Nieuwbouw voor
Lexus Rotterdam
Lexus-klanten, gewend aan de zogenaamde Red Carpet Treatment, kunnen die in Rotterdam nu ook bij hun dealer krijgen. Het noodonderkomen van waaruit Lexus in Rotterdam werd verkocht, is namelijk vervangen door een nieuw onderkomen aan de Autostrada, vlakbij de Van Brienenoordbrug. Het pand aan het Toepad 15 is zowel van binnen als van buiten helemaal opgericht in de Lexus-huisstijl.
Outlander krijgt
een nieuwe naam
De Mitsubishi Outlander gaat sinds kort als Outlander Sport door het leven. De naam past volgens het merk bij de dynamiek en wendbaarheid van deze SUV en onderscheidt hem tegelijk van de nieuwe, grotere Outlander, die in maart 2007 het 4×4 gamma van Mitsubishi komt versterken. De eerste generatie Outlander werd begin 2003 geïntroduceerd. De auto combineert eigenschappen van een stationwagon en een SUV. De prijs van de instapper (de 2WD Outlander Sport) is in dat segment zeer redelijk: € 23.999.
Steeds vaker is de
pomp onbemand
Over ruim vier jaar, in 2010, is een op de drie tankstations onbemand. Nu is dat nog een op de vier. Dat blijkt uit een Bovag-onderzoek. In 2010 zullen van het verwachte totaal van 4140 stations er 2690 bemand zijn en 1450 onbemand, ongeveer 470 meer dan nu. Dat zullen vooral stations langs secundaire wegen zijn.