Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Meer psychologen nodig in het bedrijfsleven’

Mischa Coster ondertekent zijn mail met de titel Chief Psychology Officer (cpo). ‘Daar zouden we er meer van moeten hebben in het bedrijfsleven’, stelt hij.

Voor de meesten een onbekende term – Chief Psychology Officer. ‘Het is iemand op directieniveau binnen een bedrijf die het gedrag van de medewerkers, managers, klanten en partners in de gaten houdt’, legt Coster uit. Hij doelt daarmee niet op een directeur die iedereen met haviksogen in de gaten houdt, maar legt het op een positieve manier uit. ‘De cpo monitort het de activiteit van afdelingen en adviseert over de inzet van de meest effectieve psychologische technieken.’

Hoe is dat anders dan een ceo of coo, doen die dat niet? ‘De cpo bekijkt het vanuit een ander perspectief. Het is iemand die een gedragswetenschappelijke achtergrond heeft en die kijkt met andere ogen naar dezelfde situatie. Daarbij wordt vooral gelet op gedragseffecten en communicatie.’

Psychologen binnen het bedrijfsleven

Coster pleit voor meer psychologen binnen het bedrijfsleven aan het werk. Opvallend genoeg hoeven er daarvoor misschien niet eens extra mensen aangenomen worden, stelt Coster. ‘Er werken al veel mensen in het bedrijfsleven die van origine psycholoog zijn, maar die deze kennis niet kunnen inzetten binnen hun functie. Vaak zijn ze aan de slag gegaan als coach, HR-medewerker of mediator. Ik heb zelf ook lang als marketingadviseur gewerkt, omdat er geen behoefte was aan een psycholoog. En dat komt denk ik omdat bedrijven er op dat moment de meerwaarde niet van inzagen. Daar is nu verandering in gekomen.’

Menselijk gedrag

Rond de periode dat Twitter opkwam en daarna ook andere sociale media, werd het woord ‘gedrag’ ineens een stuk interessanter, zegt Coster. ‘Want waarom volgen mensen elkaar op Twitter? Waarom deel of like je een bericht van een ander?’ Coster raakte nieuwsgierig naar de antwoorden en deed er onderzoek naar. Uiteindelijk ging hij ook over deze vraagstukken bloggen. Sindsdien is hij veelgevraagd spreker op congressen en seminars.

Door de aandacht die hij kreeg als psycholoog in plaats van marketingadviseur, begon hij zijn eigen functie weer als zodanig te omschrijven. ‘Het was een keerpunt en ik nam mijn titel als psycholoog-adviseur weer aan. Dat zouden veel meer mensen moeten doen in het bedrijfsleven, want psychologen kunnen heel waardevol zijn als je ze in hun kracht zet. Zo zou je het ziekteverzuim binnen je bedrijf kunnen verlagen, de veiligheid verbeteren en zelfs de salesomzet kunnen verhogen.’

Niet overal verstand van

Een psycholoog hoeft volgens Coster niet overal verstand van te hebben om het te kunnen verbeteren, het is een kwestie van samenwerken. ‘Je moet de psycholoog laten samenwerken met het hoofd van een afdeling om processen te kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld: een psycholoog zou de IT-beveiliging van een bedrijf kunnen verbeteren door meer bewustzijn te creëren bij medewerkers. Want de mens is nog steeds de zwakste schakel bij informatiebeveiliging. Het principe werkt natuurlijk ook voor andere afdelingen, dus er kan veel verbeterd worden. Ik hoop dat steeds meer mensen weer hun titel als psycholoog gaan dragen en dat organisaties de waarde ervan erkennen door het aanstellen van een cpo.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook de tips die Coster geeft om mensen te beïnvloeden.

Afbeelding via Getty.

hrm