Het gaat goed met Schiphol. De luchthaven verwerkte de eerste zes maanden van dit jaar meer passagiers en meer vracht.
De netto omzet daalde licht met 1,5 procent naar 545 miljoen euro. De winst steeg van 22,4 naar 69,2 miljoen euro. Schiphol dankt de positieve halfjaarcijfers aan het lichte economische herstel in de wereld. Toch hadden de cijfertjes nog veel gunstiger kunnen uitpakken. De aswolk boven grote delen van Europa gooide in april en mei roet in het eten. Daardoor ging het luchtruim tot twee maal toe een paar dagen volledig op slot. Dat heeft Schiphol ongeveer 690.000 passagiers en 6500 vliegbewegingen gekost. Winkels op de luchthaven bleven dagenlang verstoken van enige klandizie. Totale omzetderving? Zeker 12 miljoen euro. Daarnaast is de omzet licht gedaald als gevolg van een verlaging van de luchthaventarieven in 2009 en het bevriezen van de tarieven eerder dit jaar. Dat de winst evengoed veel gunstiger uitpakt dan een jaar geleden, is te danken aan een reorganisatie en meer omzet in de winkels.
See Buy Fly
President-directeur Jos Nijhuis kijkt ondanks de aswolk terug op een goed eerste half jaar. “We zijn redelijk tevreden met de bereikte resultaten. De in gang gezette reorganisatie verloopt volgens plan. Er is, ondanks het negatieve effect van de aswolk, per saldo groei in het aantal passagiers en de luchtvracht. Onze consumentenomzet is meer gestegen dan de groei van de passagiersaantallen. Per passagier wordt dan ook meer besteed”, aldus Nijhuis. Vertrekkende passagiers gaven in de See Buy Fly winkels gemiddeld 15,74 euro uit, 2,4 procent meer dan in 2009.
Kosten veiligheid
Minder tevreden is Nijhuis met de activiteiten rondom de Business area Aviation. Deze tak van Schiphol levert diensten en faciliteiten aan luchtvaartmaatschappijen, passagiers en afhandelingmaatschappijen. Het zijn met name de hoge beveiligingskosten van de luchthaven die voor een negatief exploitatieresultaat zorgen. Min 14,9 miljoen euro staat er voorlopig in de boeken. Schiphol nam onlangs nieuwe veiligheidssystemen in gebruik en moest daardoor hogere afschrijvingen noteren. Na de mislukte aanslag op 1e Kerstdag 2009 zag de luchthaven zich bovendien genoodzaakt om tijdelijk extra veiligheidsmaatregelen te nemen. “Wij zijn in overleg met onze klanten over de wijze waarop we dit verlies in een redelijk positief rendement kunnen ombuigen. De tariefstructuur van de havengelden dient daarbij de ontwikkeling van onze Mainport te ondersteunen”, aldus Nijhuis. Vorig jaar verlaagde Schiphol de tarieven voor security nog met 26 procent. Of het de tariefstructuur nu wil gaan herzien, is nog onbekend.
Vastgoedportefeuille
Ook de parkeeropbrengsten van de luchthaven staan onder druk. Steeds meer handige ondernemers in de omgeving bieden alternatieve parkeerruimte aan waardoor Schiphol Group marktaandeel kwijtraakt. De vrije val waarin de vastgoedinvesteringen van de luchthaven vorig jaar terechtkwamen, lijkt te zijn gestopt. De negatieve trend in de waardering van alle gebouwen zette de eerste zes maanden van dit jaar weliswaar door, maar was minder sterk dan in 2009 nog het geval was. De vastgoedbeleggingen van Schiphol werden 8,3 miljoen minder waard, 1 procent van de totale waarde. Over heel 2009 bedroeg de waardedaling nog 26,1 miljoen, oftewel 3,6 procent.
Over heel 2010 verwacht de Schiphol Group een nettoresultaat van 160 miljoen euro. Eerder dit jaar ging de luchthaven nog uit van 132 miljoen euro.
>> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de gratis Nieuwsbrief van MT