Het adviesbureau McKinsey blijft veruit de grootste producent van studiemateriaal omtrent ’thought leadership’. Uit onderzoek blijkt dat ’s werelds 40 belangrijkste adviesbureaus via hun websites zo’n 3.500 artikels, white papers en boeken publiceren die kunnen worden beschouwd als ’thought leadership’.
Een derde van dat materiaal behandelt strategie-gerelateerde onderwerpen -studies over de opkomende economieën, planning, etc.-, terwijl een derde focust op meer operationele thema’s zoals business process efficiëntie, technologie, inkoop en outsourcing. Het overige deel behandelt een reeks onderwerpen zoals leiderschap en kostenbesparingen.
McKinsey neemt 9% van de publicaties voor haar rekening, PA Consulting Group komt op een tweede plaats met 5% van het materiaal, terwijl Booz Allen Hamilton wel het hoogste scoort inzake opinieartikelen in de materie van ’thought leadership’.
Zowel wat betreft de kwaliteit als de hoeveelheid concurreren de voornoemde strategieconsultants met een aantal outsiders. Management consultant Accenture produceert evenveel materiaal omtrent ’thought leadership’ als McKinsey, gevolgd door accountant PricewaterhouseCoopers, terwijl het IT-concern IBM net als PA Consulting goed is voor 5%.
(Bron: Consultant News)