Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Martin Lindstrom: ‘Gebruik alle zintuigen’

Waarom richt bijna alle commerciële communicatie zich op de ogen? En dat terwijl 75 procent van onze emoties worden beïnvloed door wat we ruiken, en er 65 procent kans is op een verandering in humeur als we positieve geluiden horen, zegt Martin Lindstrom.

 

Voor de marketinggoeroe is de les dus helder: de ogen zijn belangrijk, maar wie echt vernieuwend wil communiceren met zijn klanten, zal aan  GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Martin Lindstrom

> Overzicht van alle goeroesalle vijf zintuigen aandacht moeten geven. En dat betekent dus: niet alleen verkopen wat mooi is, maar vooral ook wat lekker ruikt, wat goed klinkt en wat fijn voelt.

Wie?

Op zijn twaalfde richtte Martin Lindstrom (1970) zijn eigen reclamebureau op. Hij had in de achtertuin van zijn ouderlijk huis een eigen Legoland gebouwd, compleet met Bonsai-boompjes en mooie kanalen, maar merkte dat niemand zomaar kwam opdagen. Nadat hij de lokale krant had weten te bewerken, kwamen er ineens wel 131 mensen in één week: voor Lindstrom het eerste bewijs van de kracht van communicatie.

Zijn eigen reclamebureau groeide uit tot een bedrijf dat hij reeds op 18-jarige leeftijd goed wist te verkopen, waarna hij bij internationaal reclamebureau BBDO in dienst trad, alwaar hij al in 1994 de eerste interactieve afdeling mocht opzetten. Drie jaar later volgde BBDO Interactive Azië, twee afdelingen die uit wisten te groeien tot de grootste internetbedrijven in hun respectievelijke regio’s. Nog maar net 30 werd Lindstrom al benoemd tot de internationale coo van British Telecom/LookSmart. Nu is hij ceo van de Lindstrom Company en laat hij zich inhuren door onder andere American Express, Disney, Heineken, Mars, Microsoft, McDonald’s en Unilever. Hij is 300 dagen per jaar op pad om zijn kennis en ervaring te delen. Lindstrom staat bekend als begenadigd spreker, en geniet ook reputatie als merkcolumnist voor onder meer USA Today, BBC1, The Times, The Washington Post en The Daily Telegraph.

Bekend van

Koop Mij (origineel: Buyology – Truth and Lies About Why We Buy), een bestseller waarin hij uitlegt hoe aankoopbeslissingen tot stand komen en dat door de Wall Street Journal een van de vijf beste marketingboeken in de geschiedenis werd gedoopt. Schreef daarvoor ook al vier andere boeken, onder meer met Philip Kotler. Koop Mij werd vertaald in 40 talen en verscheen in 60 landen.
Werkt nu overigens aan een boek, dat later dit jaar moet verschijnen, voorlopig Brandwashed is getiteld en dat gaat over de uitwassen van dat merkdenken: over hoe bedrijven consumenten manipuleren via allerlei technieken, technieken die hij ze overigens zelf deels heeft aangereikt.

Theorie

Volgens Lindstrom zijn merken niet meer het speeltje van de afdeling marketing, maar de kern van de strategie van iedere onderneming. Hij stelt na een 3 jaar durend en 7 miljoen dollar kostende neuromarketingstudie dat  85 procent van onze aankoopbeslissingen wordt geregeld door ons onderbewustzijn, terwijl de meeste marketinginspanningen nog steeds gericht zijn op het bewuste.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tags

 Marketing, Neuro, Branding, Merkstrategie

Quote

‘Een merk is meer dan een woord. Het is het begin van een levenslange dialoog.’

>> Overzicht van alle goeroes